Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 6/8/2009, 12:47  Předmět:  D-9 a D-13 Odpovědět s citátemDolůNahoru

D-9 a D-13


18.července 1929 přijal Revoluční vojenský sovět SSSR „Systém tankové, traktorové a automobilové obrněné výzbroje Rudé armády“. V souladu s tímto dokumentem bylo v plánu v co nejkratší lhůtě vyvinout vlastní (sovětskou) obrněnou techniku a zahájit její sériovou výrobu. U obrněných automobilů bylo předpokládáno vyprojektovat 4 nové stroje, z toho 2 střední. Tyto střední stroje vznikaly na podvozcích třínápravových automobilů „Ford-Timken“ a AMO-2. Výzbroj automobilů měl tvořit 20 mm kanón a 12,7 mm kulomet u „Ford-Timkena“ a 37 m kanón a 3 ks 7,62 mm kulometů u AMO-2. Pancéřování mělo být z plátů silných 6 – 8 mm, posádka 4 lidé. Vývoj a montáž nových obrněných automobilů dostalo na starost konstruktérské oddělení Ižorského závodu. Od prosince 1929 převzala kontrolu nad pracemi Správa motorizace a mechanizace Rudé armády a ta také stanovila lhůty pro předání zkušebních strojů (11.prosince 1930).
V té době probíhaly ve 2.montážním automobilovém závodě v Moskvě a v závodě „?íjnová siréna“ v Nižnom Novgorodě naplno práce na montáži nákladních a lehkých „Fordů“. Ze zahraničí také dorazilo prvních 100 ks v Americe zakoupených nákladních automobilů „Moreland“.
Krom toho na konci roku 1930 byla s americkou firmou „Timken“ uzavřena smlouva na dodávku 1000 kusů třínápravových (6x4) nákladních automobilů. Firma „Timken“ přitom brala obyčejný dvounápravový „Ford-AA“ a osazovala na něj třetí nápravu. Tyto nákladní vozy, známé jako „Ford-Timken“ dorazily do SSSR ve dvou sériích – v červnu a v říjnu 1931 a byly sestavovány v závodě „?íjnová siréna“.
15.září člen vědecko-technického výboru Správy motorizace a mechanizace hlásil svému vedení:

„Podávám zprávu o služební cestě do Ižorského závodu ohledně stavu objednávky zkušebních obrněných automobilů….
4. Pancéřovaný „Ford-AA“ (šestikolový), vyvinutý pro vyzbrojení. Projekt je dokončen. Hotová je velká část pracovních výkresů. Úplné dokončení zdrželo nedodání přesných plánů 12,7 a 20 mm kulometů od dělostřelecké správy. Právě pro tyto zbraně je třeba vyprojektovat věž. Ke zhotovení zkušebních verzí může závod přistoupit ne dříve, než 1.prosince. To znamená, že lhůta určená správou motorizace a mechanizace (11.prosince) nebude dodržena, neboť podvozek bude 4.automobilovým závodem vyroben až v polovině listopadu. Lhůta pro zhotovení zkušebního modelu je 3 – 3,5 měsíce, tj. asi k 15.březnu 1931 při dobré organizaci montážních prací.
5. Pancéřovaný šestikolový automobil „Moreland“. Do 20 – 25.září budou závodem předloženy návrhy několika verzí pancéřování stroje s váhovými údaji. Pracovní výkresy budou hotové asi tak do poloviny prosince. Lhůta výroby zkušebního modelu nebude dříve, jak na konci března 1931.
6. Pancéřovaný šestikolový automobil AMO-2. Závod dosud nezahájil projektové práce, neboť chybí výkresy automobilu.
Závěry a návrhy.
…2. Všechny základní zkušební práce mohou být dokončeny v určených lhůtách za podmínky organizace zkušební skupiny s odpovědným vedením.
3. Protože 12,7 a 20 mm kulomety jsou ve stadiu vývoje, vyzbrojit „Ford-AA“ výjimečně Děkťarevovi kulomety (2 ve věži a 1 v přední části trupu).“.


Avšak na začátku prosince se situace změnila a během dalšího roku byl vývoj nových typů obrněných automobilů těsně spjat se jménem Nikolaje Dyrenkova, talentovaného vynálezce samouka, jež neměl žádné zvláštní vzdělání. Avšak projevoval aktivitu, energii a vysoké ambice. Cestu „nahoru“ si klestil jakýmikoli prostředky. Jeho kariéra začala v roce 1928, kdy vyprojektoval „železniční auto-vagón“ (s motorem s vnitřním spalováním) pro národní komisariát zdravotnictví Ukrajiny. Vagón byl sestrojen a úspěšně provozován a během roku najezdil více jak 6500 km. 5.října 1929 odeslal Dyrenko k Revolučnímu sovětu SSSR dopis s návrhem postavit střední kolopásový tank sovětské konstrukce a 18.listopadu na toto téma vypracoval pro představitele Revolučního sovětu a pro nově vzniklou Správu motorizace a mechanizace Rudé armády zprávu. Vojenský projekt se líbil a bylo rozhodnuto o stavbě stroje v Ižorském závodě.
Práce na stavbě tanku začaly v prosinci, přičemž v dokumentech té doby se Dyrenkov uváděl jako „zplnomocněnec Revolučního vojenského sovětu SSSR pro zakázku zvláštního určení“. Na pomoc mu byli přiděleni kresliči a inženýři. Avšak vývoj stroje vázl – závod neměl vybavení, materiál a ani čas na výrobu tanku. V té době energický vynálezce neztrácel čas a začal pracovat na svařování obrněných trupů pro tanky MS-1. V té době také navrhl projekt pancéřovaných traktorů a kolového tančíku.
Při respektování širokého Dyrenkova záběru byla dne 29.října 1930 sestavena zkušební konstruktérská a testovací skupina Správy motorizace a mechanizace Rudé armády pod jeho vedením.
Je třeba dodat, že za 2 roky existence této skupiny (rozpuštěna byla 1.prosince 1932) Dyrenkov vyprojektoval více jak 50 různých bojových strojů – tanky, obrněné automobily, motorové obrněné vagóny, obrněné drezíny, terénní vozidla, tankové věže a rychlostní skříně a také vyvinul tankový pancíř třídy D. Přitom více jak 20 strojů bylo zhotoveno v železe! Není se tedy čemu divit, že v listopadu 1930 byly projektové práce obrněného automobilu předány z Ižorksého vývojového oddělení právě Dyrenkovově skupině.
25.prosince 1930 odeslal náčelník Správy motorizace a mechanizace Rudé armády I.Chalepský Dyrenkovovi následující rozhodnutí.

„…Vývoj projektu obrněného automobilu „Moreland“ podle výkresu S-1741 – zhotovit 2 verze jednoho a téhož typu uvedeného výkresu, trup svařovaný s osazením stroboskopu. Lhůta pro zhotovení do 1.února 1931.
Současně Vám nabízíme „Timken“ podvozek „Ford“, nacházející se v Ižorském závodě a nabízíme využití všech materiálů, které byly vývojovým oddělením provedeny s cílem završit jeho pancéřování podle technického zadání, které bylo vydáno pro tento typ stroje. Lhůta pro zhotovení je 1.února 1931. Trup bude svařen z kotlového železa.
Současně Vám navrhujeme převzít dozor a vedení nad pancéřováním všech zkušebních modelů a masovou produkcí obrněných strojů v Ižorském závodě. Vojenský představitel soudruh Šarov a Žukov jsou povinni poskytnout Vám jakoukoli pomoc.
Navrhujeme Vám propracovat otázku z pohledu výroby prvních obrněných automobilů „Moreland“, „Ford-A“ (lehký) a „Ford-AA“ (šestikolový)… za rok 1931 vyrobit 50 kusů „Ford-A“, 50 kusů „Ford-AA“ a 50 kusů „Moreland“.


Dyrenkov se chopil práce a 9.února 1931 mohl představitelům Správy motorizace a mechanizace představit 3 obrněné stroje: „Ford-Timken“, zhotovený podle projektu Ižorského závodu, „Moreland“ a „Ford-Timken“ vlastní konstrukce. Poslední obrněnec byl představen v konceptu: trup byl na podvozcích přichycen pouze bodovým svařováním, pancéřování motoru a věže bylo polozakončené. Výzbroj „Ford-Timkena“ tvořil 37 mm kanón Hochkis a dva kulomety DT (se čtyřmi hnízdy na nich), na „Morelandu“ bylo v plánu osadit 20 mm automatický kanón nebo 37 mm kanón B-3 model 1930, 4 kulomety DT a protiletadlovou otočnou věžičku.
„Ford-Timken“ projektu Ižorského závodu představoval obrněný automobil s hranatým trupem, za což byl v tehdejších dokumentech nazýván „psí bouda“. Při zhotovení stroje bylo namísto pancíře využito obyčejné oceli o síle 4 – 8 mm. Pro neexistenci výzbroje – 12,7 mm kulometu a 20 mm kanónu – nebyla vyrobena věž. Z Dyrenkova nařízení proto byla na automobil osazena věž z obrněného automobilu BA-27. Po prohlídce stroje vojenští činitelé vytkli „ špatnou viditelnost pro řidiče, špatný nástup do stroje, při jízdě se řidič bouchá hlavou o strop“. Bylo proto navrženo projekt dopracovat.
Obrněné stroje vlastní konstrukce na podvozku „Ford-Timken“ a „Moreland“ představil Dyrenkov vojenským činitelům až v květnu 1932. Obrněnci dostaly označení D-13 a D-9 (D – Dyrenkov).
Trup obou strojů byl tvořen 4 – 6 mm silným pancířem a byl svařovaný, což v té době bylo velmi progresivní. Hlavní výzbroj – 37 mm kanón Hochkis a kulomet DT – byly rozmístěny v různých lafetách v otáčející se věži. Konstrukce věže byla na strojích D-9 a D-13 stejná. Krom toho, každý broněvik měl kulomety DT v kulových střelištích v trupu: D-13 měl 6 takových míst (po dvou na bocích a po jednom vpředu a vzadu), D-9 měl 8 míst (po třech na bocích a po jednom vpředu a vzadu). Pro ochranu před útoky ze vzduchu byly broněviky vybaveny protiletadlovou věžičkou, která se umístila na střeše trupu za věží. Náhradní kola byla u D-13 umístěna na bocích, mohla se otáčet a sloužila jako dodatečná opora při překonávání svislých překážek a příkopů.
Ve zprávě o prohlídce těchto strojů, provedené dne 27.května 1931 bylo uvedeno:

„D-13 (Ford-AA šestikolový). Rozmístění bočních kulometných střílen je provedeno bez možnosti jejich účelného využití. Proto je vhodné ponechat pouze jednu střílnu vpředu a jednu vzadu a boční zrušit, neboť zabírají místo veliteli věže. Rozhledové podmínky jsou při existenci věže s kruhovým otáčením a shora otevřeným poklopem celkem dobré. Protiletadlová věžička neodpovídá svému významu, neboť má nedostatečný úhel zvednutí zbraně a nechrání střelce před zásahem ze vzduchu.
„Moreland“. Dělostřelecká výzbroj – 37 mm kanón – stroji svou hmotností a těžkopádností nesvědčí. Průchodnost a zatáčivost Morelandu je ve srovnání s Fordem-AA velmi omezena díky velké váze (Moreland – 7 tun, D-13 – 4,25 tun) a díky velké délce (Moreland – 6,23 m, D-13 – 4,75 m). Moreland se ve srovnání s Fordem-AA šestikolovým nebo BA-27 ničím výjimečným neliší, má však záporné vlastnosti (hluk při jízdě, velké rozměry)“.


Krom toho, D-13 se vyznačoval vysokou pracností při výrobě – trup obrněnce měl 55 pancéřových dílů různého tvaru a délka svárů byla celkem 122 m. Nevýhodou byla také vysoká cena – 15 696 rublů 74 kopejek. Dyrenkovi proto bylo doporučeno konstrukci obrněného automobilu dopracovat.
O měsíc později – 27.června – byla upravená verze D-9 a další varianta D-13 představeny vědecko-technickému výboru Správy motorizace a mechanizace. Druhá verze D-13 dostala věž jiné konstrukce, svařované z plochých pancéřových plátů, protiletadlová věžička a kulometné střílny v bocích byly zrušeny. Nehledě na to, ve svém závěru vojenští činitelé broněviku vytkli „velkou přetíženost podvozku, slabou pancéřovou ochranu – 6 mm, neexistenci místa zadního řidiče a radiových spojovacích prostředků, špatné zorné pole z místa řidiče“. Přesto bylo přijato rozhodnutí o výrobě první série 10 kusů stroje D-13, ovšem s řadou konstrukčních změn. Později představitelé museli považovat za nutné spolu s odstraněním nedostatků první série současně přistoupit k přepracování celého obrněného trupu „Ford-Timken“ v souladu s požadavky zbrojního systému.
Co se týče „Morelandu“ hodnocení bylo kategorické:

„Vycházeje z toho, že D-9 se jako model těžkého obrněného automobilu ukázal býti neobyčejně těžkopádný, neobratný, se sníženou dynamikou, nemá ve srovnání se středním obrněným automobilem jakékoli výhody, je nutné přiznat, že podvozek automobilu Moreland není pro opancéřování vhodný a může být využit pouze se zvláštním zařízením: jako kulometný, chemický atd.
Opancéřování třínápravového automobilu AMO-6 je stejně jako u Morelandu neperspektivní“.


V létě 1931 zkušební konstruktérské a testovací oddělení Správy motorizace a mechanizace pod Dyrenkovým vedením přicestovalo do Moskvy, na území Moskevského železničního servisního závodu (Možeres) v Ljublinu. Výroba první série D-13 měla být zahájena právě zde. Avšak ukázalo se, že obrněný trup je pro sériovou výrobu nevhodný. V září proto kolektiv vývojového oddělení (samotný Dyrenkov v té době „tavil“ svůj pancíř třídy D v Mariupolském závodě) ve zkrácené lhůtě přepracoval konstrukci trupu. Jeho zhotovení bylo zadáno krakovo-elektro vozovému výrobnímu závodu v podmoskevském Podoslku. Avšak zde také nastaly těžkosti a až na začátku nového roku 1933 bylo v Možeresu zahájeno sestavování prvních obrněných strojů. 26.března představitel vojenské přejímky závodu hlásil o výrobě D-13 následující: „5 kusů hotovo vyjma: nejsou dodělány rámy se síťkou pro uložení map, chybí zadní světla. Stroje byly vyslány na testy. Na 5 strojích nejsou krom zmíněného osazeny bedny pro tažné zařízení, není uděláno upevnění pro ruční nářadí a dopl?kové benzínové nádrže“. Ale do května 1933 byly D-13 předány a putovaly k vojsku. Celkem tak bylo vyrobeno 13 obrněných automobilů Dyrenkovovi konstrukce: 12 kusů D-13 (včetně 2 zkušebních strojů) a 1 kus D-9.
Co se týče samotného konstruktéra, tak v prosinci 1932 se vojenští činitelé vzdali jeho služeb a sesadili ho z postu náčelníka konstruktérské a zkušební skupina. Poté Dyrenkov nabídl své služby Vývojovému oddělení OGPU, ale i zde ho čekal neúspěch. Podle některých údajů zahynul při automobilové nehodě v polovině třicátých let.

Image
Obrněný autmobil D-13, pohled zepředu. Je vybaven dvojitými koly různého průměru pro zlepšení průchodnosti

Image
Pohled zezadu.

Image
Pancéřovaný Ford-Timken Ižorského závodu s věží od stroje BA-27. Moskva, zima 1931

Image
Zkušební verze D-13, léto 1931. Dobře je vidět protiletadlové zařízení.

Image
Automobil D-9 (na podvozku Moreland), Dyrenkovova konstrukce, Moskva 1931

Image
D-9, pohled zepředu

Image
D-9, pohled zezadu

Zdroj: Přeloženo z knihy "Pancíř na kolech"


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

74573 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1521s ][ Queries: 19 (0.0128s) ][ Debug on ]