Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 11/8/2009, 08:48  Předmět:  BAI Odpovědět s citátemDolůNahoru

BAI


S využitím zkušebních prací na sestrojení prvního broněvika na podvozku „Ford-Timken“ zhotovilo konstruktérské oddělení Ižorského závodu na začátku roku 1932 novou verzi obrněného automobilu, který dostal označení BAI (obrněný automobil Ižorský). Stalo se tak pod vedením inženýra A.D.Kuzmina.
Svařovaný trup nového stroje byl složen z pancéřových plátů o síle 4 – 8 mm a byl k podvozku připevněn na 10 bodech. Díky tomu, že zadní část podvozku „Ford-Timken“ byla o 400 mm zkrácena, ižorcům se podařilo vytvořit mnohem kompaktnější konstrukci ve srovnání se strojem D-13 (hmotnost BAI byla 3860 kg). Střecha trupu byla nad místem řidiče a kulometčíka vyšší, než nad bojovým prostorem. Takové řešení umožnilo celkově snížit stroj a později se tak dělo na všech sovětských středních obrněných automobilech třicátých let.
Pro nástup posádky tří lidí byly v trupu BAI troje dveře – dvoje na bocích a jedny vzadu. Pro pozorování cesty byl u řidiče otvíratelný poklop s průzorovou škvírou v čelním části trupu a dva malé poklopy v bočních dveřích. Krom toho tyto malé poklopy s průzorovými škvírami byly umístěné i v zadních dveřích a v zadní části pancéřového trupu. Ve střeše nad řidičem a nad kulometčíkem byl poklop pro ventilaci a pro pozorování vzdušných cílů. Velitel stroje se nacházel ve věži, kde seděl v zavěšené sedačce z celtoviny. Mohl pozorovat bojiště skrze otvírací pancéřovou krytku s průřezy nebo skrze tři pozorovací škvíry ve stěnách věže. Tyto byly zavíratelné pancéřovými krytkami.
BAI byl vyzbrojen 37 mm kanónem Hochkis a 7,62 mm kulometem DT, umístěným v čelním plátu válcovité věže. Ještě zde byl jeden kulomet DT a to v přední části automobilu. Zaměřovací přístroje kanónu tvořila muška, zaměřovací lišta a pilíř. Bojovou zásobu tvořilo 34 střel, uložených v plátěných kapsách uvnitř věže a 3024 patron (48 disků) ve zvláštních přihrádkách na bočních stěnách bojového prostoru. Zde se také připevnily dvě bedny pro nářadí a náhradní díly k výzbroji.
BAI byl vybaven motorem Ford o výkonu 40 koní, fordovskou rychlostní skříní a demultiplikátorem. Přístup k motoru byl zajištěn skrze horní odklopný pancíř a ze dvou bočních poklopů. Vpředu byly žaluzie pro přívod vzduchu ke chladiči. Rám podvozku byl zesílen dodatkovým příčníkem a přední péra byla zesílena přidáním listů. Náhradní kola, umístěná na bocích, se při překonávání překážky otáčela a hrála tak roli dodatečných opěrných kol. Krom toho pro zlepšení průchodnosti po špatných cestách a ve sněhu byl BAI vybaven terénními pásy, které byly nasazené dvěma členy posádky za 8 – 10 minut. Dávaly se na zadní kola. Každý tento pás měl hmotnost 71 kg a skládal se z 24 článků o délce 780 a šířce 310 mm. Později se tyto pásy začaly nazývat „Overoll“ a byly jimi vybaveny střední obrněné automobily Rudé armády.
Po předběžném továrním záběhu byl BAI ukázán vojenským činitelům a obrněný automobil zanechal velmi dobrý dojem. 6.dubna 1932 zástupce náčelníka správy motorizace a mechanizace G.Bokis ve své zprávě o perspektivních modelech obrněné výzbroje napsal následující:

„V sériové výrobě se nachází střední obrněný automobil D-13 na podvozku „Ford-AA“. Jsou provedeny zkušební verze tohoto typu obrněného automobilu s různou konfigurací trupu a různou rozmístění výzbroje. Následující den budou k dispozici zkušební verze následujících obrněných automobilů:
1) D-13 – Dyrenkova konstrukce
2) FVV – konstrukce technického oddělení ekonomického úseku OGPU
3) BAI – Ižorský závod
Přičemž poslední typ má zkrácený podvozek, díky čemuž má stroj mnohem vhodnější rozměry trupu.
To dává možnost zesílit pancíř až na 8 mm bez přetížení stroje. Podle výsledků srovnávacích testů bude vybrán typ středního obrněného automobilu pro výrobu na konec roku 1932 a na rok 1933“.


5.srpna 1932 dorazila zkušební verze BAI na NIBT polygon pro provedení testů (do té doby urazil stroj 980 km). Zde v první polovině srpna najezdil obrněný automobil celkem 200 km po různých cestách. Během testů bylo zjištěno následující:

„Pozorování krajiny při odkrytých poklopech bylo dobré, při zavřených se velmi ztížilo. Za podmínek široké silnice při velkém vypětí bylo možné jet rychlostí 15 – 20 km/h, ale při cirkulaci teplého vzduchu, který fouká přímo do tváří zbývá velmi málo času na pozorování. Při testech se zavřenými poklopy mohl řidič urazit pouhých 5 km. Poté bylo třeba pro velké bolesti hlavy poklopy otevřít…..
Při jízdě se zavřenými žaluziemi začne chladič chvílemi vařit. Při jejich otevření se chlazení o něco zlepší, ale velmi vyčerpává posádku. Horký vzduch, jdoucí od motoru mezi štítem a pancířem, prochází přes řidičovi ruce a neumož?uje mu držet volant nahoře. Dále jde kolem hlavy a těla. ?idič a kulometčík se tak nacházejí v proudu horkého vzduchu, což silně snižuje jejich výkonnost. Za zakrytými poklopy se jízda stává nemožnou po 5 – 6 km – teplota uvnitř stroje vystoupá na 57 – 60 °.“


Krom toho se při překonávání svislých překážek stroj zachytával skříní demultiplikatoru a při otočení věže kanón i kulomet dosáhly maximálního spodního úhlu a zachytávaly za střechu nad řidičským prostorem.
Ale nehledě na tyto nedostatky prokázal BAI dobré dynamické vlastnosti – maximální rychlost na silnici byla 60 km/h a při zařazené redukci na nižší rychlostní stupe? dokázal broněvik vyvinou rychlost 75 km/h. Vyhovujícími se ukázaly býti i výsledky střeleb a také průchodnost. Ve svém závěru proto představitelé NIBT polygonu napsali, že „pro provoz v našich (sovětských) podmínkách je stroj vhodný, při využití jako bojového stroje je třeba zamezit proudění horkého vzduchu od motoru k řidiči“.
Ještě před začátkem polygonních testů bylo rozhodnuto o rozšíření sériové výroby stroje BAI. Zpočátku bylo plánováno vyrábět automobily v Ižorském závodu, ale pro velkou přetíženost podniku dalšími zakázkami se od tohoto záměru muselo upustit.
Ještě dne 3.srpna 1932 byl pro výrobu pancíře a obrněných automobilů rozhodnutí Vlády SSSR určen Vyksunský závod. Předpokládalo se, že do konce roku bude závod schopen předat armádě 320 kusů stroje BAI a v průběhu následujícího roku to bude 2500 broněvikům různých typů. Pro špatné vybavení, pro nedostatek výrobních ploch a dělníků a také pro zpoždění dodávky výkresů však Vyksa nemohla výrobu zahájit. Při tvorbě plánu na rok 1933 byl počet 2500 zkorigován na 400, z toho 300 aut BAI a 100 lehkých aut FAI. Ale i výroba tohoto množství obrněných automobilů byla nad síly podniku. Například na začátku září 1933 představitel Správy motorizace a mechanizace hlásil národnímu komisariátu obrany průběh plnění Vykského programu výrobny obrněných automobilů: „BAI – předáno 28 kusů, u zbylých 272 kusů panují pochybnosti. Pravděpodobně jich nebude více, jak 150 – 200 kusů“. Avšak do konce roku opustilo tovární vrata celkem 90 strojů, ještě dalších 19 BAI bylo smontováno na začátku roku 1934 a poté byla výroba přerušena. Ještě je třeba dodat, že část strojů byla vybavena bednou na pásy „Overoll“ (napravo na blatníku zadních kol).
V roce 1933 vypracoval inženýr Važinský podle zadání Správy motorizace a mechanizace náčrty zadního řidičského místa pro stroje BAI, ale brzy bylo od této myšlenky upuštěno. Na podzim 1933 byla na jednom z BAI osazena 37 mm dynamoreaktivní (bezzákluzová) protitanková zbra? Kurčevského konstrukce. Pro to byl v zádi věže proříznut hranatý otvor, který se zakrýval pancířem a vpředu bylo navařeno zvláštní krabicové pouzdro. Testy provedené na Kuncevské střelnici odhalily nespolehlivé upevnění hlavně k věži, špatný nabíjecí systém, malý úhle zvednutí zbraně a nemožnost střelby vzad pro vyvýšenou střechu nad řidičským prostorem.
Další práce na osazení Kurčevského výzbroje do stroje BAI byly proto přerušeny.

Image
Obrněný automobil BAI během přehlídky v Moskvě, 7.listopadu 1934. Na pravém boku je vidět bedna pro pásy Overoll.

Image
Testy zkušebního BAI na NIBT polygonu, léto 1932


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 12/8/2009, 07:26  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Zajímalo by mě ,jestli tyto obrněná auta byla použita i ve druhé světové ,samozřejmě i jiné typy obrněných aut a jestli docílili i nějakých úspěchů. Wink


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 12/8/2009, 07:32  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Za druhé světové Rusové řádili hlavně v BA-64. Počítám, že tenhle kousek si Hoblík nechá na závěr jako lahůdku.


  
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 12/8/2009, 07:53  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Nyní sem přijdou jednotlivé typy pouze s popisem jejich vzniku a konstrukce. Popis jejich bojového nasazení bude řešen samostatným článkem (možná rozděleným na několik dílů - nevím). Popisovat bojové nasazení stroje u každého typu zvlášť by bylo docela složité, neboť mnoho jednotek mělo ve výzbroji tzv "všehochuť" - tak to udělám hromadně - zase se dozvíte něco o bojích u Khalkin Golu, s Basmačskými povstalci, v občanské válce ve Španělsku, o vtržení do Polska, v sovětsko-finské válce, o válce s Japonskem a nakonec o bojích ve druhé světové.... Wink


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

75383 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1704s ][ Queries: 19 (0.0271s) ][ Debug on ]