Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 14/12/2007, 07:54  Předmět:  Obrněný automobil BA-3
14. 12. 2007
Odpovědět s citátemDolůNahoru

Obrněný automobil BA-3


Paralelně s testy první verze BAI probíhaly práce na sestrojení obrněného automobilu s mnohem výkonnější výzbrojí. Již 1.srpna 1932 Správa motorizace a mechanizace Rudé armády uzavřela se zvláštním oddělením Ižorského závodu smlouvu č.173713ss, ve které bylo uvedeno: „Objekt zakázky – projektové práce a zhotovení zkušební verze obrněného automobilu BAI, vyzbrojeného 45 mm kanónem závodu č.8 VATO a kulomety DT. Lhůta k převzetí je do 1.listopadu 1932. Cena zakázky je 25 000 rublů.“. Závod však v uvedené lhůtě objednávku nestihl splnit a první model automobilu, který dostal označení BA-3, byl zhotoven až na konci dubna 1933 a to ještě z obyčejné oceli (ne pancéřované). Přesto se BA-3 dne 1.května účastnil přehlídky na Uryckého náměstí (nyní Dvorcové) v Leningradu.
Trup stroje, svařovaný ze 4 – 8 mm plátů, se od BAI odlišoval pouze v drobnostech – o 50 mm byla prodloužena záď, v bocích motorového prostoru byla zřízena okna (po jednom na každé straně) pro odvod horkého vzduchu. Odklápěcí štítky v bočních dveřích byly osazené na vnitřních pantech (u BAI byly na vnějších) a v otevřené poloze byly uchyceny zvláštními západkami. Pro výhled ze stroje byly ve štítkách pozorovací škvíry, zevnitř zavíratelné pancéřovými krytkami. Krom toho, na blatnících zadních kol bylo namontováno speciální zařízení pro uložení terénních pásů a byly zkráceny stupátka pod bočnímu dveřmi.
Hlavním rozdílem BA-3 od BAI byla věž z tanku T-26, ale ze slabšího pancíře do 8 mm (na zkušební verzi, zhotovené z nepancéřované oceli – 9 mm). Připev?ovala se šrouby za pomoci 6 úchytek k dolnímu pohonu a střeše trupu. Otáčecí mechanizmus věže měl 2 převody, umož?ující otáčení věže ve 2 rychlostech. Na střeše věže byly dva poklopy pro nástup posádky, malé poklopy pro odsávací ventilátor, pro vlajkovou signalizaci a pro zařízení PTK. Pozorování bojiště bylo možné provádět skrze 2 pozorovací štěrbiny se sklem „Triplex“, které byly na bocích věže. Krom toho měla věž 3 otvory pro střelbu z revolveru, které se daly zavřít pancéřovými krytkami. Výzbroj stroje tvořil 45 mm tankový kanón model 1932 (20K) a spřažený kulomet DT v typové věžové lafetě a ještě jeden kulomet DT v přední části trupu. Zaměřovat bylo možné teleskopickým zaměřovačem TOP a předpokládalo se osazení periskopu PT-1 (na strojích BA-3 osazen nikdy nebyl). V zadní části věže byl poklop pro montáž a demontáž kanónu.
Ke kanónu bylo 60 střel, z toho 52 jich bylo rozmístěno ve věži (2 balení po 20 kusech v zadním výklenku a 12 po bocích) a ve dvou stojanech po 4 střelách v trupu. Ke kulometům bylo k dispozici 54 zásobníků (3402 patron) rozmístěných ve věži vpravo (6 kusů) a 48 v policích na bocích trupu. Zde, ve zvláštních upínadlech byla uchycena lopata, sekera, páčidlo a dvouruční pila. Krom toho, v bojové prostoru byla bedna s nářadím a další bedna s díly a nářadím ke kanónu a kulometům.
Bojová hmotnost BA-3 s posádkou 4 lidí činila 5820 kg. Motor Ford o výkonu 40 koní umožnil broněviku vyvinout rychlost do 60 km/h v přímém záběru a s použitím redukce to bylo do 70 km/h.
Na podzim 1934, po továrním záběhu a po odstranění odhalených nedostatků zahájil Ižorský závod výrobu BA-3 – do konce roku bylo vyrobeno 10 strojů (7 v říjnu a 3 v listopadu). Pokusy o vyladění výroby BA-3 v závodě DPO nebyly úspěšné pro velký objem zakázek lehkých automobilů. Od roku 1934 proto Vyksa plně přešla na výrobu obrněných automobilů FAI a poté na BA-20. Ižorský závod se stal hlavním (a také jediným) podnikem, který vyráběl střední obrněné automobily.
V té době probíhaly i změny ve struktuře Ižorského závodu. Zvláštní oddělení, které se do té doby zabývalo veškerou produkcí obrněných prostředků závodu, bylo zrušeno a namísto něj byla zřízeně 2 konstruktérská a vývojová oddělení – KB pro speciální výrobu a KB pro modernizaci. První vedl Pomjerancev a zabývalo se otázkami sériové výroby obrněných automobilů, pancéřových trupů a dalšími továrními výrobky. Druhé pod vedením inženýra Iljičeva mělo na starosti zkušební práce, včetně projektování nových typů obrněných automobilů. Obě oddělení byla podřízena řediteli závodu pro zvláštní výrobu. Ale protože kolektivy obou oddělení byly málopočetné, pracovaly v těsném kontaktu a jedno oddělení pomáhalo druhému.
V červnu 1934, již během sériové výroby byl zkušební exemplář BA-3 (s trupem z nepancéřované oceli) testován na NIBT polygonu a najezdil 400 km po silnici a 190 km v terénu. Ve zprávě o testech je zmíněn dobrý přístup k motoru, rychlostní skříni, demultiplikátoru a k dalším agregátům, které vyžadují pravidelnou kontrolu. Dobré bylo také rozmístění posádky a měkká jízda stroje. Obrněný automobil bez potíží překonal stoupání 24°, náklon 30°, brod do hloubky 0,6 m a stěnu do svislé výšky 0,4 m. Celkově se vlastnosti daly srovnat s nákladním automobilem „Ford-Timken“. Dojezd byl 218 km na silnici a 134 km v terénu.
V té době byl výhled ve směru jízdy při zavřených poklopech ne zrovna nejlepší – rychlost jízdy při tom nepřevyšovala 15 – 20 km/h. Otáčení setrvačníku zatáčecího mechanizmu vyžadovalo velkou snahu, těžko šli i zavírat a otvírat krytky pozorovacích štěrbin. Připomínky si vysloužilo i chlazení motoru a upevnění pancéřového trupu k podvozku:

„Při jízdě po blátivé cestě při maximálních otáčkách v dešti, za okolní teploty 12°C teplota při otevřených žaluziích dosahovala bodu varu již po 3 – 5 km. Při jízdě po silnici a při zakrytých žaluziích a při okolní teplotě 20 – 23°C dosáhla voda v chladičích bodu varu po 6 – 7 minutách.
Silný hluk vydává i obrněný trup – je nutné dát do spoje trupu s nosníky gumovou vložku. Teplota v pancéřovém trupu při zakrytých poklopech dosahovala 45 – 50 °C za okolní teploty 25°C za 10 – 15 min jízdy. Chlazení motoru je pro daný typ obrněného automobilu nedostatečné“.

Přesto představitelé NIBT polygonu ve svém závěru hodnotili BA-3 kladně a doporučili zlepšit „výhledové podmínky ve směru jízdy při zavřených poklopech a bylo doporučeno zlepšit chladící systém motoru“.
Na začátku roku 1934 bylo při montáži sériových BA-3 zjištěno, že pancéřové trupy mnohých z těchto strojů měly velké množství trhlin pro špatnou kvalitu svárů. Takové trupy byly používány podle zvláštního nařízení představitele vojenské přejímky Správy motorizace a mechanizace Rudé armády v Ižorském závodě. Na trhliny byly přitom dávány speciální výztuže. Téměř do konce výroby na začátku roku 1936 zhotovil Ižorský závod 168 strojů BA-3 a další 4 stroje smontoval závod DPO.
Obrněný automobil BA-3 sloužil i jako základ pro provádění zkušební činnosti. Například v roce 1935 byla na jednom stroji zkušebně osazena radiostanice 71-TK-1 s rámovou anténou na věži. Radiostanice byla umístěna v zadním výklenku a díky tomu musely být demontovány držáky pro střelivo.
V září 1936 byl jeden BA-3 vyzbrojen 12,7 mm kulometem DK (Děkťarev velkorážový). Tento kulomet byl osazen ve věži namísto 45 mm kanónu. Od 16 do 21.listopadu byl tento stroj testován na vědecko – technickém okružním polygonu.
V květnu 1937 byl na témže BA-3 testován 12,7 mm kulomet ŠVAK (Špitalnyj-Vladimirov letecký, velkorážový), ale svými bojovými charakteristikami a spolehlivostí nijak nenadchl a byl horší než DK. Výsledky střelby z 12,7 mm kulometů, osazených na BA-3 proti pancéři 20 mm jsou uvedeny níže.

Vzdálenost 500m:
Kulomet DK - hladké průstřely – 100%
Kulomet ŠVAK – hladké průstřely 43%

Vzdálenost 600m
Kulomet DK – hladké průstřely 33%
Kulomet ŠVAK – hladké průstřely 10%

Vzdálenost 700 m
Kulomet DK – hladké průstřely 17%
Kulomet ŠVAK – hladké průstřely - žádný

Většina z těch, které zůstaly v SSSR sloužila v jednotkách Rudé armády na Dálném východě. Nicméně určité množství strojů BA-3 se účastnilo polského pochodu, války s Finskem a Velké vlastenecké války dalo se na ně narazit až do pololetí roku 1942).
Tyto stroje dále sloužily ve finské armádě, kam se dostaly jako trofeje v letech 1939 a 1941. Dne 1.června 1944 měli Finové jeden stroj BA-3 (tento sloužil do konce roku 1954). V současnosti je dnes jeden stroj BA-3 v muzeu obrněné techniky a výzbroje v Kubince.
V době jejich výroby a také v počáteční fázi Velké vlastenecké války , byly tyto stroje nejsilnější střední obrněné automobily na světě. U britských a amerických obrněných automobilů se kanóny ráže 37 – 40 mm začaly používat až v roce 1942. Prvním adekvátním strojem se stal německý obrněný automobil „Puma“.
Silná výzbroj byla bohužel hlavní a jedinou výhodou středních obrněných automobilů třicátých let. Bojové zkušenosti ukázaly praktickou nemožnost jejich využití v přední linii z důvodu slabé průchodnosti (pro přesnost je třeba uvést, že německá vojska využívala své obrněné automobily zejména podél cest).

Image
Němci ukořistěný BA-3 "Radetzky"

Image
Image
Obrněný automobil BA-3 opuštěný v oblasti Minska v roce 1941. Tento stroj je páté série z Jaroslavli

Image


  
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 12/8/2009, 08:25  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Totálně změněný článek o BA-3!!!


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 12/8/2009, 08:38  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Ufff, srovnávat tuhle plechovku s Pumou? Není to přehnaný? Věž z T-26 versus pořádnej 75 mm kanón, kterej byl schopnej zmydlit i IS-2?


  
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 12/8/2009, 09:20  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Spíše je to srovnání myšleno tak, že na sovětských obrněných autech byly tankové kanóny ještě před válkou. Němečtí obrněnci měli spíše kulometnou výzbroj - tak asi tak nějak.... Rolling Eyes (kanóny začaly být montovány přeci jen v průběhu války...)


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 13/8/2009, 07:55  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

No to je fakt. Trabant a mercedes jsou taky auta. Oba mají kola, motor, volant a sedačky. Že každej někde jinde, to už je jen detail. Wink


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

75429 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1766s ][ Queries: 19 (0.0257s) ][ Debug on ]