Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 13/8/2009, 08:18  Předmět:  BA-6 a zkušební verze BA-5 a BA-6S Odpovědět s citátemDolůNahoru

BA-6 a zkušební verze BA-5 a BA-6S


V roce 1935 dostalo vývojové oddělení Ižorského závodu od Správy motorizace a mechanizace Rudé armády úkol „přizpůsobit trup BA-3 na podvozek GAZ-AAA“. Ve srovnání s třínápravovým „Ford-Timken“ byl tento podvozek lehčí, byl kratší a byl složen z agregátů sovětské výroby. Na konci téhož roku byl zkušební model nového obrněného stroje vyslán k továrním testů. Na začátku následujícího roku 1936, po odstranění zjištěných nedostatků, byl obrněný automobil s označením BA-6 zařazen do výroby v Ižorském závodě.
Nový stroj byl v mnohém stejný, jako jeho předchůdce BA-3: konstrukce trupu a věže se prakticky nelišila. Rozdíl byl takovýto (ze zprávy o vojenských testech BA-6):

„Posíleno spojení trupu a podvozku;
Boční dveře motorového prostoru byly vyrobeny z jednoho plátu (na BA-3 ze dvou polovin);
Odebrány jedny zadní dveře a odklápěcí štítky;
Pro zlepšení chlazení byl zřízen malý poklop nad motorovým prostorem;
V bočních krytkách na dveřích byly zřízeny zaměřovací škvíry (v nýtované části krytky);
Vzdálenost vodorovného plátu dna zadních kol byla od rámu podvozku zvýšena na 35 mm;
Otevírání předních žaluzií před chladičem je prováděno pomocí táhel namísto lan, jak tomu bylo u BA-3;
V čelním plátu před kulometčíkem byl zřízen otvor pro střelbu z Nagana;
Namísto štítků v zadní části trupu byly zřízeny otvory pro střelbu z Nagana;
?emeny pro upevnění terénních pásů byly nahrazeny speciálními úchyty;
Poklop v zadním dolním plátu trupu (u BA-3 proti reaktivní tyči) byl zrušen"
.

Před osazením pancéřového trupu na podvozek u něj byla provedena řada změn. Zadní část rámu byla zkrácena o 400 mm, zadní příčka se tak dostala na linii řezu. Ke svislým přírubám podélných nosníků bylo navařeno 10 konzolí, na které se přišrouboval trup. Zkosení řídící hřídele se zmenšilo z 39 na 29°, přední péra se zesílila doplněním 3 listů. Ve vzdálenosti 1060 mm se od přední osy připev?ovala k rámu 6 šrouby náhradní kola.
BA-6 byl vybaven motorem GAZ o výkonu 40 koní, měl čtyřrychlostní převodovou skří? s demultiplikátorem s kluznými ozubenými koly. Při bojové hmotnosti 5,12 tun s posádkou 4 lidí dokázal broněvik dosáhnou na silnici maximální rychlosti do 60 km/h. Přívod paliva probíhal ze dvou benzínových nádrží – hlavní v přední části trupu na 44 l a dopl?kovou na 24 l. Ta byla umístěná vlevo na střeše trupu za místem řidiče – ta fungovala samospádem.
Bojovou zásobu tvořilo 60 střel a 53 zásobníků (3339 patron) a rozmístění se od BA-3 nijak neodlišovalo. V množství dalších vezených prostředků a nářadí vak BA-6 svého předchůdce značně převyšoval.
Náhradní díly ke kanónu, zaměřovadlům a ke kulometům DT byly ve 4 bednách, umístěných na dně v zadní části stroje. Zde se také nacházely 4 brašny s potravinami NZ a 4 s detonačními prostředky. Brašny byly upoutány řemeny na zadním pancíři trupu a spolu s nimi tam byla také lékárnička. Stejně byly umístěné i 4 brašny ve výklenku věže a na bocích trupu – šlo o chemický materiál. Hasící přístroj a krabička s věcmi pro drobné opravy (bedna se sadou pro lepení duší) byly umístěné napravo od kulometčíkových nohou podél boku trupu. Zde se také nacházel třítunový hever, upevněný řemeny k podlaze. Dřevěná bedna s nářadím pro obsluhu obrněného automobilu byla na podlaze za kulometčíkem. Pistole na světlice v celtovém pouzdře a světlice byly uloženy mezi střelivem ve výklenku věže. Zde na okraji pohonu napravo od velitele ležela náhradní skla „Triplex“ pro věžové pozorovací přístroje. Roztáčecí klika byla uložena na podlaze stroje za řidičem a byla připevněná zvláštními svorkami. Dvě nálevky pro olej a benzín byly rozmístěny pod přihrádkami pro kulometné zásobníky u vchodových dveří a byly přivázané provazem k řidičově sedačce. Teploměr pro měření teploty vody v chladiči a letecké hodiny (se světelným ciferníkem) byly umístěny na zvláštních konzolích na benzínové nádrži. Výkopové nářadí (lopata, sekera, páčidlo, pila) byly umístěné na pancíři, který vytvářel dno zadních náprav.
Krom toho, na BA-6 bylo na rozdíl od BA-3 vnitřní vybavení: po jednom stropním světle automobilového typu – byla namontována na střeše mezi řidičem a kulometčíkem a ve věži. Pro přenosnou lampu byly dvě zásuvky – u řidičových dveří a ve věži. Akumulátor byl nalevo pod podlahou řidičského prostoru. Na přístrojové desce byl v pouzdře i tachometr.
BA-6 se vyznačoval ještě jedním rozdílem od svých předcházejícíh středních obrněných automobilů – šlo o využití neprůstřelných gum „GK“ (do té doby byly všechny obrněné automobily vybaveny obyčejnými pneumatikami). Šlo o další stupe? vývoje odolných gum, které byly využity na broněvikách ruské armády ještě během První světové války. Ale pokud gusmatiky měly zvláštní složení, které při proražení zatvrdly, tak GK byly vyplněné zvláštní pružnou porézní gumou, která se žádného proražení či průstřelu neobávala. Výroba GK byla prováděna v závodě „Rudý Trojúhelník“, jež se stal hlavním podnikem pro jejich výrobu. Nejdříve bylo pro výrobu porézní gumy využito přírodního kaučuku, ale od roku 1938 se začala používat jeho umělá napodobenina. GK neměly velkou odolnost: po 1000 – 1300 km jízdy výpl? ztratila elastičnost, rozpadávala se a gumy tak byly nefunkční. Krom toho, maximální rychlost broněviků na těchto pneumatikách byla průměrně o 8 – 10 km/h méně, než na obyčejných pneumatikách. Například BA-6 na GK dokázal jet na silnici rychlostí 42 km/h a na obyčejných pneumatikách to bylo do 52 km/h.
3.června 1936 byla rozkazem č.015 velitele výzbroje Rudé armády I.Chalepského jmenována speciální komise pod předsednictvím plukovníka Bubina. Tom,u se podařilo provést vojenské testy tří sériových broněviků BA-6 na Bubnových Leningradských kursech pro vzdělávání velitelů Rudé armády. Obrněné stroje č.54, 60 (na pneumatikách) a č.64 (na GK) dorazily z Ižorského závodu na polygon dne 1.července a testy byly ukončeny dne 31.října . Stroje BA-6 urazily celkem 5000 km, z toho 3000 km po silnici, 1750 na nezpevněných cestách a 250 km v těžkém terénu (obrněný automobil č.60 byl po havárii dne 21.července z testů stažen).
Během testů stroje obstály a mnohé zjištěné nedostatky byly podobné, jako u strojů BA-3 a BAI. Není bez zajímavosti uvést vý?atky ze zprávy o testech BA-6, které se týkají pohodlí a rozmístění posádky. Tato zpráva dává představu, v jakých podmínkách museli tankisté na všech broněvikách Rudé armády pracovat:

„Rozměr dveří je malý, nástup posádky, zvláště pak v zimě, je velmi komplikovaný. Nástup skrze věž je také složitý pro neexistenci speciálních stupátek a madel.
Pozorování skrze škvíru u řidiče je špatné. Pozorování skrze TOP při rychlosti vyšší než 15 km/h není možné pro silné vibrace stroje. ….
Vedení palby z místa na nepohyblivé cíle je skoro stejně snadné, jako u tanku. Při střelbě za jízdy za podmínek horší cesty je pro kolébání a vibrace stroje rozptyl mnohem větší, než při střelbě za jízdy z tanku. ….
Rozmístění posádky v trupu není dobré pro:
Existenci ostrých hran v řidičském prostoru;
Tuhost sedadla a nízké opěradlo řidiče;
Neexistenci opěrky pro nohy ve věži;
Neexistenci opěradla u sedadla řidiče…
Při jízdě se zavřenými poklopy přichází pro vysokou teplotu, vysokou vlhkost a pomalé proudění vzduchu uvnitř stroje po 10 – 15 minutách vydatné pocení, za 2 hodiny přicházejí na řadu příznaky anekse (nedostatek kyslíku). Tyto příčiny nutí posádku buď vystoupit z automobilu, nebo otevřít poklopy. Při nepřetržité jízdě s otevřenými poklopy přichází únava po 4 hodinách a za podmínek jízdy s krátkými zastávkami (5 – 10 minut) jsou známky vyčerpání patrné po 6 – 8 hodinách….
Po 8 – 10 hodinách jízdy se u posádky projevovalo:
?idič a kulometčík – deprimovaný stav, pro vysoké vodorovné umístění nohou a pro sehnuté tělo vpřed se projevovala únava a to i vzhledem k vysokému zatížení rukou a nohou a také celého těla.
Posádka ve věži – únava postihovala nejvíce ruce a záda; od houpání stroje a rachotu věže bolela hlava a objevovala se nevolnost a hukot v uších…“


V létě 1936 vypracovalo SKB Ižorského závodu projekt radiové verze BA-6. Radiostanice 71-TK-1 byla namontována stejně jako u tanku T-26 ve výklenku věže. Díky tomu musel být přepracován systém uložení střeliva a muselo být obětováno 25 střel a 7 kulometných zásobníků. Rámová anténa byla upevněná na bocích věže.
Výroba BA-6 pokračovala v Ižorském závodě do začátku roku 1938. Celkem bylo zhotoveno 394 obrněných automobilů, z toho 72 radiových.

Zkušební verze a projekty

V letech 1933 až 1936 mimo sériové stroje projektovala vývojová oddělení i několik zajímavých verzí obrněných automobilů, které zůstaly pouze na papíře nebo pouze ve zkušebním modelu.
Například po obdržení informace o americkém obrněném automobilu T4 s nosným pancéřovým trupem uzavřela Správa motorizace a mechanizace s Ižorským závodem smlouvu č.9003212, jejíž předmětem bylo vyprojektování analogického stroje. Ve svém dopise ze dne 6.dubna 1932 zástupce velitele Správy motorizace a mechanizace Rudé armády G.Bokis uvedl:

„V Ižorském závodě probíhají práce na bezrámovém, třínápravovém obrněném automobilu podle typu amerického obrněnce T4 s pancéřováním 10 mm, s použitím motoru Herkules AMO-3 a zadních náprav Ford-Timken. Model bude hotov do června letošního roku“ Ale práce i tak nebyly ukončené: v souhrnné zprávě o plnění průmyslové objednávky o výrobě materiálu a BT techniky pro motomechanizovaná vojska Rudé armády, datované 31.prosince 1933, bylo uvedeno, že objednávka na bezrámový obrněný automobil byla anulována.
Ve stejné zprávě je možné nalézt hlášení ještě o dvou projektech: objednávky č.3003210 – zhotovení obrněného automobilu na podvozku AMO-6 v Ižorském závodě, cena 30 000 rublů – práce byly zrušeny, obrněný automobil na podvozku AMO-6 byl zařazen do plánu na rok 1934.
Objednávka č.9003214 – zhotovení obrněného automobilu „Ford-AA“ s podvozkem Kegress v Ižorském závodě, cena 20 000 rublů – práce byly zrušeny, obrněný automobil na podvozku Kegress byl zařazen do plánu na rok 1934“.


Na začátku roku 1934 dostaly tyto obrněné automobily tovární označení BA-5 a BA-6. V protokolu technické porady při vývojovém oddělení Ižorského závodu ze dne 19.července 1934 je o těchto projektech uvedeno:

„BA-5. Vývojové oddělení ve spojení s přetížeností na pracech na strojích BA-3, PB-4, T-28, T-37 a dalších může předat projekt, pracovní nákresy a model až na konci prvního čtvrtletí 1935. V současnosti je hotov dispoziční projekt, který bude odeslán Správě motorizace a mechanizace Rudé armády dne 25.července tohoto roku.
GAZ-AA „Kegress“ – BA-6S (střední polopásový obrněný automobil na podvozku GAZ-AA – sněhový). Podle smlouvy Správy motorizace a mechanizace Rudé armády s Ižorským závodem bude projekt a pracovní výkresy hotovy do 1.ledna 1935. Pro urychlení testů v zimních podmínkách 1934/35 je možné omezit se vypracováním pouhého technického projektu a po jeho schválení Správou motorizace a mechanizace může vývojové oddělení přistoupit k pracím nad podrobnými výkresy, podle kterých závod zhotoví zkušební model do 15.prosince 1934.
Pro realizaci tohoto návrhu předá Správa motorizace a mechanizace Ižorskému závodu neprodleně podvozek GAZ-AA „Kegress“ a pokyny o uložení různého materiálu a nářadí , které patří na stroje BA-6S.“


Je třeba uvést,že v té době byly v SSSR zhotoveny dvě verze polopásových nákladních automobilů – „Ford-AA Kegress“ a NATI-3. Pravdou ovšem také je, že ani Ford, ani NATI neputovaly do sériové výroby – celkem bylo zhotovenou pouze několik zkušebních exemplářů. Přesto vývojové oddělení vypracovalo náčrtový projekt BA-6S a využilo k tomu materiály NATI-3 a pancéřový trup BA-3. Pro neexistenci podvozku nemohl být zkušební model zhotoven a práce byly přesunuty na rok 1935. V té době vývojové oddělení vyprojektovalo nový obrněný automobil na podvozku GAZ-AAA a ten dostal označení BA-6. Projekt polopásového stroje začal být poté v dokumentech nazýván jako „GAZ-AA Kegress sněhový“, ale již ve zprávě o plnění objednávky za rok 1935 bylo uvedeno: „Práce přerušeny, neboť není rozhodnuta otázka o sériové výrobě GAZ-AA Kegress“.
Zkušební verze obrněného automobilu BA-5 byla zhotovena v říjnu 1935. Díky využití mnohem tužšího podvozku ZIS-6 (namísto GAZ-AAA) byla síla hlavních pancéřových plátů trupu a věže dotažena na 9 mm. Výzbroj tvořil 45 mm kanón 20K a tři kulomety DT. Hmotnost stroje s posádkou 5 lidí byla 805 tun. Proto také i nehledě na existenci zadního řidičského místa zůstávalo ovládání stroje, průchodnost a pohyblivost poměrně špatná.
Během továrních jízd bylo zjištěno, že nový obrněný automobil nemá před sériovým BA-6 žádné výhody. BA-5 proto vojenské činitele nezajímal a nepřišlo ani na polygonní testy. A protože materiály Ižorského závodu byly během Velké vlastenecké války ztraceny, chybí i podrobný popis stroje BA-5.
Na konci roku 1936 byl obrněný automobil předán leningradskému kurzu vzdělávání velitelské sestavy tankových vojsk. Jeho další osud již není znám.

Image
BA-6 překonává překážku, léto 1935

Image
V řece zapadlý BA-6, léto 1935

Image
BA-6 zapadlý v řece

Image
Dva stroje BA-6 zapadlé v řece

Image
BA-6

Image
BA-5, Ižorský závod 1935

Image
BA-6S

Zdroj: překlad knihy Pancíř na kolech


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

75429 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1541s ][ Queries: 19 (0.0135s) ][ Debug on ]