Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 19/8/2009, 08:00  Předmět:  BAD-2 a BAD-3 Odpovědět s citátemDolůNahoru

BAD-2 a BAD-3


Úspěšné pokusy při stavbě BAD-1 povzbudily technické oddělení ekonomického úseku OGPU a byly tak zahájeny práce na vytvoření projektu „pancéřovaného, vodního, automobilového stroje s výkonnou výzbrojí“. Jako základ byl nyní využit třínápravový „Ford-Timken“ a mimo železničního podvozku měl obrněný automobil i plavat. Náčrtový projekt, jež dostal označení BAD-2 a byl schválen velitelem PP OGPU a Leningradského vojenského okruhu Medvěděvem, byl odeslán do závodu „Bolševik“ pro dopracování a zhotovení zkušebního modelu. Zde, pod vedením inženýra N.Obuchova byly vytvořeny detailní projekty a pracovní výkresy. V té době tento projekt vojenské činitele zajímal a vzali tak vznik broněviku do svých rukou. V dubnu 1932 byl zkušební model obrněného automobilu hotov.
Trup BAD-2, z vnějšku připomínající člun, byl svařovaný ze 4 – 6 mm obyčejné oceli (ne pancéřované). V sovětském tisku se píše, že byl samonosný, ale není tomu tak. Trup se přimontoval na podvozek „Ford-Timken“ pomocí svárů a šroubů, přičemž během projektování bylo třeba řešit problém hermetičnosti při jízdě ve vodě. Výzbroj tvořil 37 mm kanón B-3 v přední věži, kulomety DT v zadní a ještě jeden kulomet DT vpředu trupu. Pro jízdu ve vodě měl BAD-2 třílopatkový lodní šroub, umístěný na konci závitového šroubu (červík) zadní nápravy. Díky této konstrukci se během jízdy na suchu lodní šroub neustále otáčel a během plavby se naopak zase točila kola na zadní nápravě.
Pro ventilaci bojového prostoru sloužily na bocích stroje žaluzie, zakryté pancéřovými pouzdry. Do motorového prostoru přicházel vzduch skrze zvláštní houbovitá víka.
?ízení stroje ve vodě probíhalo za pomoci natáčení předních kol (sloužila jako kormidla). Pro jízdu na kolejích bylo třeba, stejně jako u BAD-1, přendat kola. Krom toho, pro zvýšení průchodnosti na špatných cestách byl na zadní kola navlékán gumový pás podle vzoru pásů z automobilů „Kegress“ (ne ocelové Overoll, jak je někde uváděno). Jako dodatečné vybavení bylo ve stroji BAD-2 ruční čerpadlo pro odčerpávání vody, která se uvnitř trupu během plavby nahromadí.
Na jaře prošel stroj testy na území závodu „Bolševik“. Tyto testy odhalily řadu vážných konstrukčních nedostatků. Například pro velké rozměry trupu zůstávala ovladatelnost ve vodě špatná, vjezd a výjezd do vody byl možný pouze při existenci plochého břehu a tvrdého dna. Na souši měl stroj malou průchodnost a pro nedostatečný chladící systém se přehříval motor již po několika kilometrech jízdy. Po testech byl BAD-2 modernizován: byla změněna světla, byla odstraněna pancéřová pouzdra ventilačních žaluzií bojového prostoru.
2.srpna 1932 uzavřela Správa motorizace a mechanizace Rudé armády se zkušebním oddělením Vorošilovského strojírenského závodu smlouvu č.173740ss o „vyprojektování a zhotovení vylepšené zkušební verze plovoucího obrněného automobilu BAD-3 se lhůtou ukončení prací do 1.listopadu 1932“. Avšak práce nad BAD-3 se zadrhly a do plánu objednávek na rok 1933 zahrnula Správa motorizace a mechanizace 25 strojů BAD-2, pro což byla zkušební verze broněviku odeslána Ižorskému závodu.
V září 1933 představitel Správy motorizace a mechanizace hlásil Národnímu komisariátu obrany průběh jejich výroby následovně: „BAD (plovoucí) – z 25 jich s jistotou nebude předáno více jak 15 kusů“. Ale pro velkou zatíženost další výrobní produkcí závodu tento nemohl stroje vyrobit. BAD-2 tak zůstal v jediném exempláři.
Je třeba dodat, že 1.května 1933 byl BAD-2 spolu s BAD-1 představeny na vojenské přehlídce na Urického náměstí (nyní Dvorcové) v Leningradu. Poté stroj před očima vojenských činitelů přeplaval Něvu. Další osud stroje není znám, ale podle některých zdrojů byl na podzim téhož roku rozebrán.
Dělníci Ižorského závodu po obdržení zadání na výrobu BAD-2 narazil na problémy se zhotovením trupu stroje. Ten měl velmi složitý tvar. Inženýr – konstruktér Emmanuilov a zástupce náčelníka vývojového oddělení Grigorjev za aktivní účasti Pomjeranceva proto vyprojektovali nový bojový plovoucí stroj, jež dostal označení PB-4. Jde však již o zcela jiný stroj.

Image
BAD-2 na železnici, léto 1932.

Image
BAD-2 na suchu, květen 1933. Na vozidle jsou namontovány reflektory velkého rozměru.

Image
BAD-2 z boku, květen 1933. Na zadní kola ej navléknut gumový pás pro zvýšení průchodnosti.

Image
BAD-2 na kolejích, pohled zezadu, je vidět lodní šroub

Image
BAD-2 na kolejích

Image

Image
BAD-1 a BAD-2 při vojenské přehlídce 1.května 1933 v Leningradu

Image
BAD-2 při překonávání Něvy, léto 1932.


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

74576 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1921s ][ Queries: 19 (0.0428s) ][ Debug on ]