Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 6/10/2009, 11:46  Předmět:  D-8 a D-12 Odpovědět s citátemDolůNahoru

D-8 a D-12


Historie vzniku obrněného automobilu D-8, zhotoveného podle projektu vynálezce Nikolaje Dyrenkova nese v mnohých publikacích jistý nádech dobrodružství – stroj se objevil jakoby za jednu noc. Jak tuto událost popisuje historik ruského a sovětského automobilového průmyslu Lev Michailovič Šugurov ve své knize „Automobily Ruska a SSSR“:

„Aktivní roli při vzniku nových obrněných automobilů sehrál v Ižorském závodě N.I.Dyrenkov. Člověk s neobyčejným důvtipem, který neustále nacházel potřebná technická řešení. Například během návštěvy jednoho ze zástupců Národního komisariátu obrany v Ižorském závodě v roce 1931 si tento prohlédl v Dyrenkovově kanceláři americký armádní časopis „Army Ordnans“ a obrátil pozornost vlastníka kanceláře k posledním modelům amerických obrněných automobilů. Měly nízký profil a silně zkosený pancíř, který ztěžoval zásah. Dyrenkov odpověděl, že práce nad podobným modelem již probíhají a že zítra bude stroj připraven k prohlídce.
Po odchodu hosta Dyrenkov nařídil sejmout lehkou karosérii ze svého služebního vozu, vyzval tesaře a večer již na podvozku stála dřevěná maketa pomalovaná tužkou, kterými konstruktér orýsovával střihy přímo na překližku. Poté byla dřevěná maketa, uzpůsobená na podvozek rozebrána a podle improvizovaných překližkových šablon byly vyříznuty pancéřové panely a takto hotová kostra byla osazena na podvozek.
Nejtěžším procesem bylo oschnutí nového nátěru (oleje) a dělo se tak pod sálajícími lampami. Ale k poledni mohl Dyrenkov představit váženému hostovi připravený model D-8“.


Avšak podle dokumentů byla skutečnost poněkud jiná. Ještě v září 1931, během vystavování objednávky zkušebně-konstruktérskému a testovacímu středisku na zhotovení „kolového tančíku“ náčelník Správy motorizace a mechanizace Chalepský navrhl Dyrenkovov“ vyprojektovat plně pancéřovaný výzvědný automobil „Ford-A“. V prosinci 1931 Dyrenkov odeslal k prohlídce vojenským činitelům dva navržené stroje. 25.prosince dostal odpověď:

„1. Po prohlídce Vámi předloženého projektu opancéřování lehkého Fordu navrhuji sestrojit po jednom zkušebním modelu a to nejpozději do 1.února 1931. Jeden model podle výkresu č. S-17-39 a jeden model podle výkresu č. S-17-41 (s kulometnou a protiletadlovou věžičkou). Uvedené verze budou zhotoveny z kotelnického železa, trupy svařované….“

Nehledě na řadu těžkostí a neexistenci potřebného množství výkresů se Dyrenkov se zadaným úkolem vypořádal. Ve zprávě o průběhu testovacích prací ve zkušebně-konstruktérském a testovacím středisku, datované dne 9.února 1931 bylo uvedeno:

„…inženýr Dyrenkov provedl práce nad plán:
1. „Ford-A“ – práce zcela ukončeny. Stroj má následující výzbroj: 1 kulomet DT, 6000 patron;
2. „Ford-A“ – druhá verze, rozšíření pancéřování zadní části stroje a byla osazena protiletadlová otočná věžička na střeše automobilu. Práce byly předloženy v konceptu“.


Po uplynutí 4 dnů, dne 13.února, poslal Dyrenkov Chalepskému zprávu o splnění úkolů. Mimo jiné byla řeč i o nových výzvědných broněvicích, přičemž v tomto dokumentu byl poprvé zmíněn název strojů:

„Za základě Vašeho zadání jsem vypracoval a sestrojil následující verze pancéřování:
1. Na lehkém podvozku „Ford-A“ výzvědný dvoumístný pancéřovaný automobil při jednom aktivním kulometu, jedním náhradním a čtyř palebných míst. Označení D-8r.
2. Na témže podvozku, při stejné výzbroji, ale s prodlouženou karosérií a zařízení standardní protiletadlové otočné věžičky. Označení D-12r“.


Konstrukčně byly oba stroje velmi podobné – měly svařované trupy ze 3 – 7 mm nezakalené pancéřové oceli, umístěné pod velkým zkosením. Pro nástup posádky dvou lidí sloužily dvoje dveře v bocích. Ve střeše D-8 byl poklop pro pozorování a u D-12 letecká otočná věžička s kulometem Maxim. Hlavní výzbroj broněviku tvořil jeden kulomet DT a pro zabezpečení kruhového obstřelu Dyrenkov vyprojektoval 4 střeliště – vpředu, vzadu a na bocích. Bojovou zásobu D-8 tvořilo 2709 patron (43 zásobníků) a u D-12 to bylo 2079 patron k DT (33 zásobníků) a 1000 k maximu (4 bedny). Díky nevelkým rozměrům a pevné stavbě měly stroje malou hmotnost – 1,6-1,65 tun a v průchodnosti za sériovými automobily nijak moc nezaostávaly.
Po dokončení byly zkušební modely nových obrněných automobilů odeslány na testy, které odhalily celu řadu nedostatků. Konkrétně komise NTK Správy motorizace a mechanizace ve své zprávě ze dne 27.května 1931 uvedla následující:

„1. Ford-A (D-8, D-12)
Na strojích umístěné zařízení pro DT jsou udělány tak, že z nich není možné střílet. Umístění kulometu u řidiče neumož?uje polohovat kulomet vodorovně, neboť hlava střelce se opírá o střechu a pro neexistující snížení je možné vedení palby jenom proti vysokým cílům.
Střelba z bočních zařízení je také nemožná vzhledem k těžkému přístupu střelce. Když se střílí z levého střeliště, tak překáží zadní stěna stroje a záda řidiče. Při střelbě z pravého střeliště bylo možné střílet přímo před sebe. Při tom se střelec musel vmáčknout mezi řidiče a zadní stěnu strupu. Palebný sektor při střelbě z pravého a levého střeliště absolutně chyběl. Stejné to bylo i při střelbě ze zadního střeliště, které mělo stejné nedostatky jako boční.
Umístění otočné věžičky na D-12 neplnilo svůj účel, neboť neměla dostatečný úhel zvednutí zbraně a nechránila střelce před zásahem ze vzduchu (věžička leteckého typu). Přemístění kulometu z jednoho hnízda na druhé během boje bylo nemožné, neboť kulomet se po střelbě silně přehříval a vzít ho do rukou prostě nešlo.
Pokud nebude pouze jeden, ale 2 – 3 kulomety, umístěné v různých hnízdech, tak stejně z nich není možné střílet pro velmi málo místa. Podmínky výhledu velitele (plnil funkci střelce) neodpovídají taktickým požadavkům“.


Přesto po několika úpravách byly tyto obrněné automobily doporučeny pro sériovou výrobu – vždyť nic jiného prostě nebylo a Rudá armáda potřebovala novou techniku. Krom toho konstruktér Dyrenkov své konstrukce protkal všemožnými pravdami a výmysly a využíval při tom náklonnosti vedení Správy motorizace a mechanizace (prostě příslušné činitele ukecal). Je pravdou, že v samotném začátku sériové výroby vojenští činitelé poukazovali na řadu návrhů na vylepšení konstrukce. Například v časopise NTK Správy motorizace a mechanizace č.26 ze dne 27.června 1931 bylo uvedeno následující:

„…2. Zkušební stroje D-8 a D-12. Je třeba si přiznat, že D-8 a D-12 neodpovídají požadavkům, kladeným na lehké výzvědné automobily a to vzhledem k nepohodlnému využití výzbroje, špatného výhledu řidiče a přetížení přední nápravy (300 kg).
Je nutné provést následují úpravy a změny:
1) Zachování pancéřování motorové kabiny po přední stěnu pancéřového trupu.
2) Pro zlepšení výhledu řidiče přenést přední pancíř o něco vzad.
3) Pro zlepšení výhledu při zatáčení seříznout vystupující výčnělek přední stěny automobilu
4) Všechna střeliště odstranit
5) Osadit výzbroj v počtu jednoho kulometu DT, kulometnému střelišti umožnit kruhový obstřel na střeše karosérie a tok jak proti pozemním, tak proti vzdušným cílům.
6) Uspořádání přizpůsobit v souladu s bodem 5.
7) Ve střeše proříznout otvor pro pozorování během jízdy vzad.“


Avšak pro nedostatek času a pro vytíženost dalšími zakázkami Dyrenkovo vývojové oddělení nemohlo zapracovat do konstrukce potřebné změny a do výroby se dostal stroj ve své původní podobě, ale pouze s malými úpravami.
Nejdříve bylo v plánu, že stroje D-8 a D-12 bude vyrábět Ižorský závod, ale poté pro jeho přetíženost byla výroba předána závodu Možeres. Do konce roku 1931 se zde podařilo smontovat 50 kusů D-8 a D-12 a ještě 10 strojů bylo předáno v první polovině roku 1932. Celkový počet vyrobených strojů se tak ustálil na 60 kusech. Bohužel se nepodařilo zjistit, kolik strojů jakého typu bylo vyrobeno, neboť v mnoha výkazech byly oba stroje uváděné dohromady. Podle autora bylo množství D-8 a D-12 zhruba stejné, ačkoli není vyloučeno, že prvně jmenovaných bylo více.
Osud D-8 a D-12 byl krátký. Již v roce 1935 byla část těchto strojů stažena z armády do různých škol. Stroje byly velmi nepohodlné v provozu a pro velmi stísněné podmínky v trupu a pro nemožnost rozmístění výzbroje. Přesto podle stavu ke dni 1.června 1941 bylo u jednotek Rudé armády 45 strojů D-8 a D-12, z toho 19 strojů vyžadovalo střední a generální opravy.

D-8
Hmotnost – 1,6 tun
Délka 3,54 m
Šířka 1,7 m
Výška 1,68 m
Motor Ford A
Výkon 40 koní
Max rychlost 80 km/h
Zásoba pohonných hmot 40 l
Dojezs 200 km
Pancéřování 7 mm
Stoupání 15°
Brodění 0,3 m
Výzbroj 1x 7,62 mm kulomet DT

D-12
Hmotnost 2,28 tun
Délka 3,54 m
Šířka 1,7 m
Výška 2,52 m
Motor Ford A
Výkon 40 koní
Max rychlost 80 km/h
Zásoba pohonných hmot 40 l
Dojezs 200 km
Pancéřování 7 mm
Stoupání 15°
Brodění 0,3 m
Výzbroj:
1x 7,62 mm kulomet DT
1x 7,62 mm kulomet Maxim

Image
První model obrněného automobilu D-8 v dílnách Experimentálního závodu NKPS. Únor 1931. V pozadí je vidět obrněný automobil D-12.

Image
Trup prvního modelu obrněného automobilu D-12, osazeného na podvozku Ford A ve dvoře Experimentálního závodu NKPS, leden 1931.

Image
Sériová verze obrněného automobilu D-12, únor 1933, boční střeliště chybí.

Image
Obrněné automobily D-12 na přehlídce 1.května 1933. Dobře je vidět že kulometné střeliště má pouze první automobil.

Image
Celkový pohled na Experimentální závod NKPS, léto 1933.

Image
Sériová verze obrněného automobilu D-8, zima 1932, tvar trupu se od první verze poněkud liší.

Image
Obrněné automobily před výjezdem na Rudé náměstí v Moskvě dne 7.listopadu 1934, vpředu stroej D-8, vzadu FAI a BAI.


Zdroj:
Přeloženo z knihy "Pancíř na kolech".


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

74573 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1546s ][ Queries: 19 (0.0152s) ][ Debug on ]