Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 13/10/2009, 09:42  Předmět:  FAI-M Odpovědět s citátemDolůNahoru

FAI-M


V roce 1939 velká část obrněných automobilů FAI, nacházejících se u armády, doznala díky dlouhodobému provozu velkého opotřebení. Opravy strojů, prováděné na základnách národního komisariátu obrany a u samotných jednotek nemohly tento problém vyřešit. Východisko z této situace se nalezlo cestou přestavby pancéřového trupu FAI na podvozek lehkého automobilu GAZ-M1, jejichž výroba byla v Gorkovském automobilovém závodě zahájena v roce 1936.
Poprvé podobné práce provedli dělníci na pancéřové servisní základně č.6 v Brjansku v září 1938. Pancéřový trup na podvozku GAZ-A se přendal na podvozek M1 s posílenou přední osou. A protože délka rámu M1 značně převyšovala délku pancéřového trupu FAI, tak se zadní část rámu a benzínová nádrž pancéřovaly dodatečnými pláty. Ty se navařily k zadnímu pancíři stávajícího trupu. Oproti FAI tak měl automobil FAI-M něco jako „ocas“.
Automobil poháněl motor GAZ o výkonu 50 koní a měl 3 rychlosti vpřed a jednu vzad. Náhon zůstal jako u FAI na zadní nápravu. Na rozdíl od FAI, kde byla použita kola s výpletem, u FAI-M se využilo plných disků (pro použití gusmatik). Dojezd v terénu činil 250 km, na silnici 315 km (umožnila to větší nádrž na 60 l).
V listopadu 1938 – lednu 1939 tento broněvik, jež dostal označení FAI-M (modernizovaný), prošel testy na NIBT polygonu v Kubince. Celkem stroj FAI-M najezdil 3180 km po silnici a po cestách. Nehledě na to, že bojová hmotnost stroje vzrostla a dosáhla 2280 kg, tak díky silnějšímu motoru nedošlo ke změně dynamických vlastností. Například maximální rychlost po asfaltové silnici byla 83,1 km/h. V závěru komise, která testy prováděla, uvedla:

Modernizace FAI cestou posazení trupu na podvozkem M-1 dělá tento stroj ohledně dynamických vlastností srovnatelný se strojem BA-20. Avšak přijetí FAI-M bude omezeno vzhledem k existenci neplnohodnotného pancéřování. Trup v konstrukci a kvalitě zaostává za trupem BA-20.
Při sériové modernizaci je nutné provést následující změny:
1. Posílit přední nápravu
2. Provést hermetizaci trupu
3. Zvětšit dojezd osazením dodatečné nádrže.
Všechny uvedené změny musí být provedeny během sériové výroby a pouze poté může být obrněný automobil FAI-M přijat do provozu u Rudé armády jako dopl?kový typ k hlavnímu stroji BA-20
“.

Není známo, zda byly provedeny všechny výše uvedené změny, ale od druhé poloviny roku 1939 zahájila servisní základna č.2 národního komisariátu obrany práce na modernizaci FAI (tento servis již měl zkušenosti z podobných prací přestavby trupů obrněných automobilů BA-27, BAI a BA-3 na podvozek GAZ-AAA).
Dosud se nepodařilo zjistit přesné množství FAI, takto modernizovaných. Ale s jistotou je možné tvrdit, že při vpádu Němců do SSSR zdaleka ne všechny stroje daného typu nebyly přestavěny na podvozek GAZ M-1. Bylo to spojeno především velkými těžkostmi během práce (ve srovnání například s modernizací středních obrněných automobilů) – bylo třeba zhotovit dodatečné pancéřování pro benzínové nádrže ve spodní části trupu. V dokumentech vojenských jednotek se rozdělení na FAI a FAI-M nijak nerozlišovalo.

Hmotnost 2 tuny
Délka 4,31 m
Šířka 1,75 m
Výška 2,24 m
Motor GAZ-M1
Výkon 50 koní
Max rychlost 83,1 km/h
Zásoba PHM 60 l
Pancéřování korba 6 mm
Pancéřování věž 6 mm
Stoupavost 15°
Brodivost do 0,5 m

Do dnešních dnů zůstaly zachovány dva stroje FAI-M:
Jeden v Pěreslavlu – Zalešském (Jaroslavská oblast). Jde o trup s věží na podvozku. Stroj shořel v roce 1988 a obnoven byl v roce 2000. V současnosti je v provozu
Image

Druhý stroj se nachází v Alakurtti (Karélie). V těchto místech došlo k jeho objevení. Nejprve byl stroj posazen na podstavec v jedněch z kasáren. Po reorganizaci se stroj převezl do Archalngelska. S rozpuštěním jednotek protivzdušné obrany byl prodán. V současnosti je jeho osud neznámý (následné dva snímky).
Image
Image


Image
První obrněný automobil FAI-M, jež prošel modernizací v servisu č.6 na NIBT polygonu, listopad 1938.

Image
Ten samý automobil, jako o snímek výše.

Image
[img]http://pictureup.cz/picture/verejny/12651265kopie - fai_m_bp2.jpg[/img]
Image
Image

Zdroj
Kniha "Pancíř na kolech"
Kniha "Obrněná technika WW II"
http://mechcorps.rkka.ru/files/tank_pam/tanki_pam_30.htm


  
miracles
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 13/10/2009, 11:07  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Zaujímavý kúsok


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

74576 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1746s ][ Queries: 19 (0.0356s) ][ Debug on ]