Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 18/11/2009, 10:51  Předmět:  LB-62 Odpovědět s citátemDolůNahoru

LB-62


Paralelně s projektovými pracemi a montáží LB-NATI vyparcovala Správa motorizace a mechanizace Rudé armády takticko-technické požadavky na projektování a výrobu lehkého výzvědného obrněného automobilu. Při tom LB-NATI nebylo dokonce ani posuzováno jako stroj pro sériovou výrobu – jeho podvozek existoval pouze v jednom exempláři. Stavka chtěla jako základ pro broněvik podvozek s náhonem na všechna kola - GAZ-62 a k jeho sériové výrobě se připravoval Gorkovský automobilový závod.
19.listopadu 1939 Národní komisař obrany SSSR K.Vorošilov schválil v ABTU vypracované požadavky na lehký výzvědný automobil s následnými charakteristikami:

Typ – dvounápravový s náhonem na obě nápravy;
Bojová hmotnost – 4000-4200 kg
Maximální rychlost – 90-100 km/h
Výzbroj – 1x 12,7 mm kulomet DK a 1x 7,62 mm kulomet DT ve věži, 1x DT v trupu
Bojová zásoba – 400-500 patron ke 12,7 mm, 2000 – 2500 patron k 7,62 mm kulometu, 15 granátů.
Pancíř – musí chránit před kulkami 7,62 mm ze všech vzdáleností, zkosení pancíře nejméně 25°.
Věž – z tanku T-40
Posádka – 3 lidé
Spojovací prostředky – radiostanice 71-TK
Podvozek – GAZ-62 se šestiválcovým motorem MP…
Žádáno umístění zadního řidičského místa
“.

Vývoj nového stroje dostalo na starost zvláštní konstruktérské-experimentální středisko Gorkovského automobilového závodu. Nehledě na chybějící zkušenosti s těmito pracemi – například při vývoji pancéřového trupu bylo třeba obrátit se o pomoc na závod DPO – se podařilo srovnat se s úkolem poměrně dobře. 15.února 1940 hlavní konstruktér GAZu Dipgart hlásil:

V souladu s úkolem Vojenského oddělení Národního komisariátu středního průmyslu a v souladu s takticko-technickými požadavky ABTU Rudé armády ukončil Gorkovský automobilový závod výrobu modelu lehkého obrněného automobilu GAZ-LB-62, vyprojektovaného na základě nákladního automobilu s náhonem na všechna kola“.

15.března 1940 vznikla pro posouzení projektu nového obrněnce z rozkazu Národního komisaře obrany a národního komisaře středního průmyslu č.009/67 modelová komise pro :studium projektu LB-62“.
Celkově projekt nového stroje uspěl a 4.května 1940 vyšlo usnesení Výboru Obrany SSSR č.191, podle kterého měl Gorkovský automobilový závod do 1.listopadu vyrobit 2 kusy obrněného automobilu LB-62. Výrobu pancéřových trupů měl na starosti Vyksunský závod DPO, věže tanku T-40 montoval Ordžonikidzeho závod v Podolsku.
Paralelně s montáží stroje s pancéřovým trupem vznikal v srpnu v GAZu model LB-62 s „železným trupem“ (tak je uvedeno v dokumentech) – z obyčejné oceli. Tento stroj bez věže a dozatížen na bojovou hmotnost ocelovými ingoty využilo OKB Gorkovského závodu jako zkušebního stojanu pro výrobu agregátů a součástek nového broněviku.
Úkol Výboru obrany SSSR se však ve stanovené lhůtě splnit nepodařilo. 10.září 1940 zástupce náčelníka ABTU Rudé armády obdržel od vojenského přidělence závodu DPO dopis, v němž se uvádělo následující:

Vyksunský závod DPO měl do 1.října 1940 zhotovit dva trupy LB-62, ale podle hlášení, které mám, trupy v této lhůtě hotové nebudou, což znamená nesplněníí usnesení Výboru Obrany SSSR, zavazující Gorkovský závod zhotovit a na polygonní testy předat 2 verze LB-62 v termínu do 1.listopadu 1940.
Zkušební model s železným trupem prochází továrními testy
“.

Nejdříve tedy bylo třeba prodloužit lhůtu předání pancéřových trupů LB-62 z Vyksy na 25 a 30.října a poté až na listopad. Své závazky splnil pouze Odrdžonikidzeho závod, když do Gorkovského závodu odeslal 2 kusy věže T-40 a to v posledních zářijových dnech.
Definitivní předání 2 zkušebních modelů obrněného automobilu LB-62 proběhlo kolem 20.ledna 1941. Stroje (č.713 a 714) se od sebe odlišovaly pouze svými koly – na prvním stroji byly jednodiskové s dovezenými pneumatikami „Graud.Grip“ a na druhém stroji se použila zadní kola dvoudisková s pneumatikami „Schul-Grip“. Pancéřový trup LB-62 se svařoval z plochého pancíře 6 – 13 mm se zkosením 25 – 42° ke svislé ose. To zabezpečilo ochranu před průbojnými patronami ráže 7,62 mm ze všech vzdáleností. Pro nástup posádky 3 lidí sloužily dveře v bocích stroje. Výzbroj zahrnovala 12,7 mm kulomet DŠK a 7,62 mm kulomet DT ve věži a ještě jeden kulomet DT vpředu, vedle řidiče. Bojová zásoba činila3150 patron k DT a 500 patron k DŠK. Obrněný automobil dostal radiostanici 71-TK-3 s tyčovou anténou na levém boku. Jako pohonnou jednotku použili konstruktéři motor GAZ-202 o výkonu 85 koní a ten umož?oval stroji o hmotnosti 5,15 tun maximální rychlost po silnici 80 km/h. Dojezd byl 500 km po silnici a do 350 km na cestách.
Rozkaz Národního komisariátu obrany a středního průmyslu ze dne 29.ledna 1941 schválil program provedení polygonních testů zkušebních modelů LB-62 v oblasti Gorkého. Testy začaly 5.února a do 10.března najel stroj č.713 3920 km u stroj č.714 3610 km. Poté došlo na jarní jízdní testy po asfaltové silnici a po polních cestách. Ke 12.květnu najely stroje LB-62 více jak 10 000 km (č.713 najezdil 10 320 km a č.714 najel 10 080 km). Za tu dobu došlo u strojů k těmto poruchám: č.713 – 2 případy poruchy předního pérování, prasknutí konzole řídící hřídele. Krom toho byl na tomto automobilu vyměněn motor pro prasknutí klikové skříně. U stroje 714 došlo ke prasknutí předního pérování, k prasknutí konzole řídící hřídele a ulomil se zub pastorku zadní nápravy.
Výsledky testů se ukázaly býti velmi dobré a po jejich vyhodnocení Národní komisariát obrany postavil před Komisariát středního průmyslu otázku přípravy sériové výroby LB-62.
1.dubna 1941 Národní komisař Obrany S.K.Timošenko poslal předsedovi K.Vorošilovi dopis následného znění:

Podle rozhodnutí komisariátu obrany SSSR ze dne 4.5.1940 č.191 byly Molotovovým závodem (GAZ) v lednu 1941 vyrobeny dva zkušební modely lehkého obrněného automobilu na podvozku GAZ-62, dvounápravového s náhonem na všechna kola a v souladu s rozkazem NKO-NKSM byly v oblasti Gorkého v únoru 1941 provedeny polygonní testy. V konstrukci trupu, podvozku, pancéřování a průchodnosti je lehký obrněný automobil LB-62 plně moderním broněvikem, o mnoho lepším nejen než BA-20, ale i než BA-10….
Věž a výzbroj na obrněném automobilu unifikovaná s tankem T-40. Nedostatky stroje, zjištěné během testů, mohou být odstraněny v továrně v procesu přípravy výroby. V současnosti vyráběný Lehký obrněný automobil BA-20 na podvozku M-1 neodpovídá současným požadavkům Rudé armády.
Považuji za nutné neprodleně zahájit přípravy výroby tohoto stroje v Molotovově závodě a v nejbližších 2 – 3 měsících obdržet sérii obrněných automobilů na vojenské testy.
Nehledě na očividné výhody tohoto obrněného automobilu a jeho potřeby Národní komisariát nepotvrdil závěr komise a vydal pokyny pro závod, aby přerušil další práce na tomto obrněném automobilu.
Zdržení výroby obrněných strojů s náhonem na všechna kola tak zmaří vyzbrojování obrněných jednotek bojovými kolovými stroji se zvýšenou průchodností. Předkládám návrh usnesení a očekávám Vaše rozhodnutí.
Maršál SSSR S.K.Timošenko
“.

V návrhu usnesení se předpokládalo zorganizovat výrobu LB-30 (takovéto armádní označení dostal LB-62) v GAZu a zhotovit do konce roku 1941 100 strojů. Pancéřové trupy měl dodávat závod DPO a národní komisariát gumárenského průmyslu měl do konce roku zorganizovat výrobu pneumatik „Graund-Grip“. Krom toho návrh také hovořil o vývoji 23 mm kanónu a jeho osazení na LB-30 v termínu do 1.června 1941 a poté provést testy.
Nehledě na to, otázka přijetí LB-62 do výzbroje a rozvinutí jeho sériové výroby neustále visela ve vzduchu. Vedení Narkomsredmaša a ?editelství GAZu proti tomu konali všechno možné a upozor?ovali na nepřipravenost k výrobě podvozku GAZ-62.
13.května 1941 náčelník tankové správy vojenský inženýr I.stupně Korobkov poslal do GABTU Rudé armády dopis „O možnostech výroby obrněného automobilu GAZ-62“ s následným obsahem:

Z rozhovorů mezi hlavním konstruktérem GAZ s.Lipgartem a náčelníkem OKB KEO GAZ s.Dědkovem je možné vyvodit následné závěry:
1. Žádné vážné vnější problémy s GAZ-62 při zavádění do výroby v současné době nejsou, například
a) Kardany typu „Rceppa“ nebo „Veissa“ jsou nyní prozkoumány, je známa jejich technologie a osvojení výroby bude v budoucnu již možné;
b) Nová dílna Molotovova automobilového závodu pro šestiválcový motor je připravena ke spuštění a nyní dozrává otázka, jak zatím dílnu využít;
c) Na zkušebních modelech smontované jednotlivé zahraniční agregáty (startér, pneumatiky) jsou nyní nahrazovány agregáty sovětské výroby.
2. Hlavním problémem zavádění GAZ-62 do výroby je zatíženost závodu zakázkami pro letectvo. Po přípravě na výrobu leteckého motoru K-10 je v současnosti vystavena objednávka na zhotovení nového leteckého motoru. To zatěžuje nářaďovnu závodu a nedává možnost zabývat se výrobou nových automobilů, zejména pak GAZ-62. Problémy s nářaďovou a přístrojovou základnou závodu – to jsou hlavní překážky v přípravě sériové výroby obrněného automobilu GAZ-62
“.

Avšak téměř do začátku Velké vlastenecké války nebyla otázka výroby LB-62 i tak dořešena, ačkoli v té době najezdily obrněné automobily více jak 12 000 km (z toho 900 na gusmatikách). Stroje opři tom byly v „dobrém stavu a byly použitelné pro další provoz“.
Naposledy se otázka zavedení LB-62 do sériové výroby objevila „na vyšší úrovni“ dne 19.července 1941, kdy se náčelník GABTU J.Fedorjenko obrátil na zástupce předsedy Státního Výboru obrany Vozněsenského:

Molotovovým Gorkovským automobilovým závodem byly v lednu 1941 zhotoveny dva zkušební modely lehkého obrněného automobilu LB-62. Ve srovnání s obrněnými automobily BA-10, BA-20 byl daný broněvik mnohem lepší v pancéřování a také v průchodnosti (obrněný automobil má náhon na všechna kola). S uvážením vlastností LB-62 bylo mou osobou dne 1.dubna tohoto roku navrženo usnesení Komisariátu obrany SSSR o přijetí tohoto stroje do výzbroje a o jeho sériové výrobě.
Zástupce národního komisaře průmyslu s.Akipov se vyslovil proti tomuto návrhu a nehledě na mé opakované návrhy dosud nerozhodl.
Molotovův podnik GAZ se může srovnat s osvojením LB-62 a nepřerušovat při tom výrobu podvozku pro obrněný automobil BA-20, navíc, když v souladu s Usnesením Sboru národních komisařů SSSR a Ústředního výboru Všesvazové komunistické strany ze dne 24.6.41 č.1742-750ss je závod povinen připravit do 1.1.42 výrobu nákladních automobilů GAZ-63, na jejichž podvozcích je LB-62 zkonstruován.
Příloha. Návrh usnesení ..“


Avšak ničeho nebylo dosaženo – vedení GAZu výrobě LB-62 všemožně bránilo a na konci července, po vydání rozhodnutí Vrchního velení o výrobě lehkých tanků v Gorkovském automobilovém závodě zmizela otázka LB-62 z programu.
Sériová výroba obrněného automobilu s náhonem na všechna kola a vysokými bojovými a provozními charakteristikami tak ztroskotala na nemožnosti výroby podvozku GAZ-62 a na neochotě vedení Gorkovského závodu a Národního komisariátu středního průmyslu aktivovat práce na jeho zavedení do výroby.

Hmotnost 5,15 tun
Délka 4,43 m
Šířka 2,00 m
Výška 2,24 m
Měrný tlak na půdu 2,2 kp/cm2
Motor GAZ-202
Výkon 85 koní
Max rychlost 70 km/h
Nádrž 150 l
Dojezd 360 km (podle některých pramenů až 500 km)

Image
Obrněný automobil LB-62 s jednoduchými koly (stroj č.713). Leden 1941. Pozornost zaskuhuje tvar trupu s velkým zkosením pro zvýšení odolnosti

Image
LB-62 (stroj č.713)

Image
Obrněný automobil LB-62 se azdními zdvijenými koly (stroj č.714). Leden 1941. Na kola je nasazena ochrana proti střepinám.

Image
Interier LB-62: vidět je volant, páky a palubní deska, směrový kulomet, místo uložení kulometných zásobníků k DT, náhradní DT, hasící přístroj a sedadlo kulometčíka.

Image
Interier LB-62

Image
LB-62 s jednoduchými koly během testů. Duben 1941

Image
LB-62 překonává řeku, duben 1941


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

75429 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1672s ][ Queries: 19 (0.0286s) ][ Debug on ]