Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 20/1/2010, 14:10  Předmět:  Zkušební verze BA-64 Odpovědět s citátemDolůNahoru

Zkušební verze BA-64


Základna BA-64 posloužila pro vytvoření několika zkušebních modelů, ale vzhledem k velkému objemu výroby šlo o velmi malé množství.

Železniční verze
Práce na sestrojení obrněného automobilu BA-64 pro železnici začaly již v létě 1942. Stroj se vyvíjel ve dvou verzích – BA-64V (Vyksunský) a BA-64G (Gorovský). U prvního se využilo ocelových bandáží, stejně jako u BA-20 žd, nasazované namísto kol. Krom toho broněvik dostal hever pro zvednutí nad koleje při snímání kol. Gorkovská verze vybavená 4 nevelkými železničními koly, na osách namontovanými párově a staženými v přední a zadní části stroje. Broněvik při tom vyvěsil, ale kolejnice poskytovaly oporu.
První dvě verze BA-64V a BA-64G vznikly na podzim 1942 a po testech a úpravách na konci února 1943 oba broněviky putovaly na testy ke Správě obrněných vlaků a obrněných strojů GBTU Rudé armády.
6.března 1943 náčelník správy generálmajor tankových vojsk Černov podepsal zprávu o výsledcích testů:

Testování byly vystaveny dva obrněné automobily s různými variantami železničního podvozku. První verze (BA-64V) zhotoven podle již existujícího obrněného automobilu BA-20. Druhá podvozková verze (BA-64G) zhotovena podle projektu Molotovova autozávodu. Druhá verze testy nevydržela, neboť systém nebyl konstrukčně dotažen.
Charakteristika první verze:
1. Motor standardní M-1, rychlostní skří? z náklaďáku GAZ-AA (třístup?ová, čtyřrychlostní);
2. Sasi – GAZ-64 s pohonem na všechna kola;
3. Rozchod – 2100 m
4. bojová hmotnost – 2590 kg
5. tah na háku – 650 kg (při suché kolejnici)
6. Rozměry – výška 1900 m, šířka 1800 mm, délka 3800 mm
7. Výzbroj – kulomet DT na otáčecím střelišti, přizpůsobený pro střelbu na pozemní a vzdušné cíle
8. Bojová zásoba – 20 zásobníků po 63 patronách (1260 patron)
9. Posádka – 2 lidé, řidič velitel-střelec
10. Objem palivové nádrže – 90 litrů
11. Dojezd 360 – 400 km
Výsledky testů obrněného automobilu BA-64V
Testy proběhly na železničním polygonu VOSO Rusé armády ve stanici Ilino, Gorkovská železniční cesta na zasněžené trati.
1. Jízda po kolejích – 782 km
2. Jízda po zemi – 250 km
3. Zafixovaná maximální rychlost na kolejích – 82 km/h
4. Spotřeba (benzín II třídy) 24 kg/100 km
5. doba přechodu obrněného automobilu z normálního na železniční nebo opačně při málo natrénované posádce (2 lidé) 25 – 35 minut.
6. Za celou dobu testů obrněný automobil BA-64V neutrpěl žádnou poruchu a či něco abnormálního. Ve všech rychlostech byla jízda automobilu plynulá. Obrněný automobil z železničním podvozkem prokázal plnou spolehlivost a provozuschopnost.
Nutné konstrukční změny během zavedení stroje BA-64V do výroby.
1. posílit hever
2. Zesílit připevnění zametačů
Závěr
Obrněný automobil BA-64 železniční verze – BA-64V vydržel testy a může být přijat do sériové výroby s provedením konstrukčních změn uvedených v této zprávě
“.

V roce 1943 vyrobil GAZ ještě dvě verze BA-64V a v roce 1944 se ve Vojnovičově vagónce v Moskvě dočkala přestavby na železniční verzi ještě 14 BA-64V. Všechny stroje se využívaly v sestavách jednotek obrněných vlaků do konce války.
Co se týče BA-64G, tak tento projekt se dočkal zamítnutí jako složitý a nespolehlivý. V roce 1943 v GAZu zhotovili ještě dvě vylepšené verze BA-64G, avšak brzy práce na těchto strojích skončily.

BA-64 s kulometem DŠK
Září 1942 vývojové oddělení Gorkovského závodu zahájilo práce na posílení výzbroje obrněného automobilu BA-64. Pro malé rozměry stroje jiné varianty než využití 12,7 mm kulometu DŠK nebyly. Větší rozměr a hmotnost výzbroje vyžadovala zvětšit rozměr věže a využití věžového pohonu z tanku T-60. Vývoj a zhotovení nového broněviku, jež dostal označení BA-64D (DŠK) se zbrzdilo a montáž skončila až dne 2.dubna 1943.
DŠK se na BA-64D montoval v osmihranné věži s pohonem z T-60. Kulomet se připevnil ve speciální konzoli, jež umož?ovala střelbu na vzdušné a pozemní cíle od -6 do +70°. Střeliště obsahovalo dva zaměřovače – pro pozemní a vzdušnou palbu. Osazení věže s pohonem T-60 vyžadovalo změny v konstrukci střechy, vnitřního bočního pancíře a regálů pro uložení střeliva. Hmotnost stroje vzrostla na 2,425 tun.
3 a 6.dubna 1943 prošel BA-64D střeleckými testy a 12.dubna byl předveden představitelům GBTU. Broněvik zanechal dobrý dojem a hlavní námitkou přítomných pozorovatelů se stalo nahrazení zásobníku s 30 náboji kulometným pásem. 11.května 1943 náčelník GBTU generálporučík tankových vojsk Věršinin poslal dopis Národnímu komisaři středního průmyslu Akopovovi:

Vojenskému sovětu BT a MV 22.dubna 1943 GAZ předvedl tři typy obrněného stroje BA-64D – širokorozchodový, výsadkový a s kulometem DŠK…..
Nové typy stroje jsou určeny:
..2. Umístění DŠK na BA-64:
a) pro krytí pěchoty před letectvem protivníka
b) pro posílení protivzdušné obrany jednotek frontové zóny
V souladu s tím požaduji:
…vyrobit do 1.června 1943 sérii 10 kusů obrněných automobilů s kulometem DŠK pero vojenské testy“.


GAZ se však od úpravy stroje s kulometem DŠK s patronovým pásem zřekl díky „složitosti rozmístění kulometného pásu ve věži BA-64“ a také díky velké přetíženosti podniku dalšími zakázkami. Obrněný automobil BA-64D proto zůstal v jediném exempláři.

Obrněné transportéry
První pokusy ohledně vývoje lehkého obrněného transportéru pro štábní a průzkumnou činnost podnikl GAZ na konci září 1942. V březnu 1943 nový stroj s označením BA-64E dorazil na testy.
Výsadkový obrněný automobil mohl mimo řidiče převážet 5 vojáků. Za tímto účelem sloužily dvě příčné lavice – přední pro dva lidi a zadní pro tři lidi. Trup se musel o něco zvýšit, v přední části střechy měl automobil otáčející se věžičku s kulometem DT pro střelbu proti pozemním a vzdušným cílům. BA-64E se předpokládalo využívat jako:

a) Stroj pro převoz samopalníků v zóně palby kulometů a ručních zbraní;
b) transportér střeliva na palebné pozice
c) tahač 45 mm protitankového kanónu, v tomto případě namísto 5 samopalníků obsadí automobil obsluha kanónu“.


Na začátku dubna 1943 vyrobili v GAZu ještě jeden BA-64E, ale již na širokorozchodném šasi. Na tomto modelu se kulomet DT nemontoval pro svou nepotřebnost.
22.dubna se broněvik spolu s BA-64D předvedl představitelům GBTU po čemž došlo k přijetí rozhodnutí „vyrobit do 1.června 1943 sérii 10 kusů výsadkových obrněných automobilů pro vojenské testy“.
To se však nezdařilo, ale na konci roku 1943 tři verze BA-64E putovaly ke 3.gardové tankové armádě a do 7.mechanizovaného svoru pro vojenské testy. V únoru 1944 přišly výsledky: „verze obrněných transportérů na základě BA-64 jsou pro vojenský provoz nevhodné“.
V září 1944 vyrobily v GAZu ještě další tři BA-64E a ty se od předchůdců lišily chybějící střechou (nahradila nepromokavá celta), rozmístěním sedadel podél boků pro 4 lidi a zavedením dodatečných střílen pro pozorování a palbu z osobních zbraní. V prosinci 1944 shromáždil podnik ještě další tři BA-64E, přičemž na jednom z nich osadil radiostanicí 12.RTM – tento stroj je v některých dokumentech nazýván BAŠ-64 (štábní). Avšak i u těchto modelů se konstruktéři nedokázali zbavit stísněnosti bojového prostoru a nevhodného rozmístění výsadku. V prosinci 1944 další práce na obrněném transportéru na základě BA-64 skončily.

BA-64 s Gorjunovým kulometem
V únoru 1944 se v dílnách NIBT polygonu na jeden BA-64 osadil 7,62 mm Gorjunův kulomet SG-43. Šlo o silnější zbra? než byl DT. Montáž SG-43 proběhla bez jakýchkoli větších úprav v konstrukci věže. Testy, provedené v dubnu 1944 ukázaly následující:

Neexistence ramenní opory kulometu SG-43 značně zhoršuje přesnost a rozptyl střelby z místa ve srovnání s DT. Vedení efektivní palby za jízdy je v jakýchkoli podmínkách nemožné.
Při bočním náklonu automobilu se tělo svalí na kulomet, neboť chybí jeho rotace podél podélné osy.
Výměny krabice s patronami u kulometu SG-43 je možná pouze při zvednutí zbraně o 12 – 15°a při jejím největším možném vychýlení doleva. V bojové situaci je tento proces nepohodlný a těžko proveditelný
“.

Díky tomu všechny práce na umístění kulometu SG-43 na BA-64 skončily.

BA-64 zimní
V létě 1942 zahájili konstruktéři GAZu projektové práce na zimní verzi BA-64 s lyžemi a pásovým podvozkem. Projekt vedl ruský vědec a objevitel S.Něždanovský. Vývoj probíhal s malými přestávkami do listopadu, v prosinci začala montáž stroje a v lednu 1943 stroj vyrazil na testy a to s označením BA-64Z (zimní).
Namísto zadních kol se montovaly skří?ové lyže se čtyřmi nevelkými zdvojenými koly na bocích. Maločlánkový pás obepnul lyže a opřel se o kola. Převod na pád zajišťovalo ozubené kolo speciální konstrukce, namontované na náboji zadního kola. Namísto předních kol se na BA-64Z namontovaly lyže z polopásového náklaďáku GAZ-60.
Testy BA-64Z proběhly od 30.ledna do 10.února 1943. Broněvik přesvědčivě překonal zasněženou plá?, ale jeho ovladatelnost zůstávala špatná. Krom toho značně vzrostla spotřeba paliva a maximální rychlost činila 22 km/h. Díky tomu byly na jaře 1943 veškeré práce na tomto stroji BA-64Z přerušeny.

Vojenské úpravy
Nevelké množství BA-64 ve frontových podmínkách podlehlo různým úpravám. Jedna z těch nejrozšířenějších – demontáž věže a někdy střechy trupu – umož?ovala získat z BA-64 lehký obrněný transportér. Existuje fotografie takového stroje, vyzbrojeného protitankovou puškou. V některých případech se protitankové pušky umísťovaly ve věži namísto kulometu. Existuje foto BA-64, změněného v pancéřovaný štábní automobil – je na něm demontována střecha a horní část boků trupu, je nově umístěno sedadlo a druhé sklo. A naopak, existuje vyobrazení BA-64 s dodatečnou ochranou – střecha věže zakrytá pancéřovým kupolovitým poklopem, jež se na pantech otvíral dozadu. Takový obrněný automobil využíval 4.gardový tankový sbor.

Image
Obrněný automobil BA-64G na testech, duben 1943

Image
Obrněný automobil BA-64D, duben 1943. Kulomet DŠK při maximálním zvednutí.

Image
Obrněný automobil BA-64E na frontových testech, zima 1944

Image
Obrněný automobil BA-64E, druhá verze (bez střechy), září 1944.

Image
Obrněný autmobil BA-64B, vyzbrojený kuloemtem SG-43, duben 1944

Image
Kulomet SG-43 ve věži BA-64B, duben 1944

Image
Obrněný automobil BA-64Z, únor 1943

Image
Obrněný automobil BA-64Z na testech. V pozadí polopásový terénní stroj GAZ-60, únor 1943.

Image
Obrněný automobil BA-64, předělaný na pancéřovaný štábní automobil, Rumunsku, Batoašny 1944.


Zdroj:
Překlad knihy M.V.Kolomijce "Pancíř na kolech"


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

74576 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.3415s ][ Queries: 19 (0.1929s) ][ Debug on ]