Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 1/12/2010, 16:48  Předmět:  Ja-12 Odpovědět s citátemDolůNahoru

Ja-12


Sériově vyráběn v letech 1943 – 1945. Na začátku roku 1942 začaly v NATI práce na projektování traktoru D (dvoumotorový), vybaveného dvěma automobilovými motory GAZ-MM o souhrnném výkonu 86 koní. Stroj měl mít kabinu automobilového typu vpředu a vzadu nákladní korbu. Nový traktor byl určen jako náhrada tahačů Komintern a Vorošilovec, ale mnohem lehčí při stejném nákladu. Podvpzek a převodovka pocházely z lehkého tanku T-60. Prototyp byl připraven k testům na podzim 1942 a poté se vrátil zpět do Jaroslavského traktorového závodu k dopracování.
V březnu 1943 bylo hotovo 5 vylepšených prototypů a stroj dostal název Ja-11. Během tří následujících měsíců vznikla malá série 50 strojů. Výroba se musela zastavit pro neschopnost Gorkovského automobilového závodu zabezpečit výrobu motorů.
V roce 1941 začaly do SSSR v rámci pomoci Lend-liz proudit z USA čtyřválcové dvoutaktní automobilové motory GMS-4-71 o výkonu 110 koní. Dodávka těchto motorů umožnila v srpnu 1943 obnovit výrobu tahače Ja-11, ale již pod označením Ja-12. Tyto stroje začal sériově vyrábět Jaroslavský automobilový závod. Do konce roku se zdařilo vyrobit 285 strojů a do konce roku 1945 jich JAZ vyrobil celkem 1666 kusů.
Ve srovnání s Ja-11 mohl Ja-12 peřvážet velký náklad (do 2 tun) a táhnou vlek o hmotnosti do 8 tun. Tahač dosahoval maximální rychlosti 38 km/h. Stroj zcela vyhovoval potřebám Rychlého tažení děl ráží 122, 152 a 203 mm. Do kabiny se vešli 3 lidé – řidič a dva pasažéři. Z nedostatků tahače lze vyjmenovat chybějící naviják, ne zrovna dobrou průchodnot po ledu a ve velmi měkkém terénu. Tahač také nemohl táhnout těžké tanky.
V roce 1944 vstoupila do série další verze – Ja-13 s motory ZIS-5M o výkonu 76 koní a Ja-13F s motory ZiS-MF o výkonu 95 koní. Díky méně výkonným motorům se snížilo užitné zatížení vleku na 5 tun. Celkem bylo vyrobeno 95 tahačů Ja-13.
Vnější rozdíly mezi tahači Ja-11, Ja-12 a Ja-13 jsou velmi malé. Kabiny řidiče a korba jsou prakticky identické na všech třech verzích. Největším viditelným rozdílem jsou pojezdová kola z tanku T-60 na tahačích Ja-11 a někdy se tato kola objevila na stroji Ja-12.
Podle stavu z května 1945 měla Rudá armáda 1270 tahačů třídy Ja.
Po válce tahače Ja-12 sloužily zejména pro výrobu modernizovaných traktorů M-12/M=12A/M-13.

Typ - Pásový dělostřelecký tahač
Výrobce - Jaroslavský automobilový závod
Výroba - 1943 – 1945
Množství vyrobených strojů v letech 1937 - 1941 - 1166
Bojová hmotnost (tun) - 6,5
Hmotnost taženého nákladu (tun) - 2
Hmotnost vezeného nákladu (tun) - 1,5
Délka (mm) - 4890
Šířka (mm) - 2400
Výška po hořejšek kabiny (mm) - 2200
Množství míst v kabině - 2
Množství míst na korbě - 8
Motor - Čtyřválcový GMC-4-71 s objemem 4,65 l a výkonu 110 koní.
Maximální rychlost (km/h) - 38
Dojezd (km) - 290
Šířka pásů (mm) - 300
Světlá výška (mm) - 305
Maximální stoupavost - 39°
Brodivost (mm) - 600
Překonávaný příkop (mm) - 1800

Image
Tahače Ja-12 se 122 mm kanóny model 1931, přehlídka Vítězství na Rudém náměstí v Moskvě, 1945. Tahač měl pouze jeden přední světlomet nalevo od osy stroje.

Image
Image
Image
Tahač Ja-12, Německo 1945, zapřažena houfnice M-20

Image
Tovární snímek nového tahače Ja-12, kabina dřevěná, pod kapotou americký motor GMC.

Image
Tahače Ja-12 se 122 mm kanóny model 1931 na Rudém náměstí, 1945

Image
Tahač Ja-12, Lotyšsko 1944

Image
Tahače Ja-12 se 122 mm kanóny A-19 na Rudém náměstí, 1945

Image
Tahač Ja-12 vyfotografován na cestě na Berlín, 1945.

Image
Tahač Ja-12, 1944

Image
Snímek špatné kvality, jaro 1945 v Berlíně.


Zdroj: "Vojennyje mašiny č.74 a 76"


  
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 2/12/2010, 08:21  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

V některým z posledních HPM byl článek o použití Ja-12 u našich jednotek na východní frontě. je tam i rozbor vad a závad....


  
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 2/12/2010, 10:44  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

HPM mám stažené v pdf, tak se na to podívám a případně doplním!


  
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 6/12/2010, 15:53  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

HPM 4/2009


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

58176 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1470s ][ Queries: 19 (0.0121s) ][ Debug on ]