Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 2/5/2009, 09:49  Předmět:  Letov Š 328 Odpovědět s citátemDolůNahoru

Dalším rozšířeným letadlem předválečného Československého letectva byl dvouplošník LETOV Š 328.Toto letadlo bylo výrobek firmy Letov a vzniklo v první polovině třicátých let.Jeho předchůdce byl Letov Š 228,který továrna Letov spolu ještě s jinými typy letadel předváděla v Estonsku ,Lotyšsku ,Litvě a ve Finsku.Právě typ Letov Š 228 se osvědčil a hned 4 stroje tohoto typu si zakoupilo Estonsko.Finsko mělo též o tyto naše stroje zájem ,ale chtěli ho trošku upravit a tak vznikl Letov Š 328.Finové měli zájem o prototyp a 11 sériových strojů.Dalších 35 letadel chtěli postavit v licenci.Bohužel nakonec Finsko od tohoto obchodu odstoupilo a navázali styky s holandskou firmou FOKKER,letadla této firmy ses nakonec dostala do výzbroje finského letectva- např ,známá stíhačka Fokker XXI ,která bojovala např. v Zimní válce a finští piloti na ní dosáhli několika sestřelů proti sovětským pilotům.Začínal na ni třeba i nejůspěšnější pilot finského letecva Eino Ilmari Juutilainen-94 vzdušných vítězství.

Ale zpět k Letovu.Po odmítnutí obchodu ze strany Finska se továrna Letov dostala do problémové situace ,ale vše vyřešilo naše ministerstvo obrany ,který Letov podržel a zrušenou zakázku převzal.Letadla se stavěla v několika sériích .První sérií těchto letadel si naše armáda objednala v roce 1934 v počtu 62 kusů .Zajímavostí u první série bylo to ,že letadlo neslo 4 kulomety .Dva ve vrchním křídle a dva ve spodním křídle.U pozdějších sérii už se montovali jenom dva kulomety do spodního křídla.Byly to kulomety vzor. 30 ráže 7,92 mm.Pozorovatel měl k dispozici kulometné dvojče té samé ráže a typu.Letadlo mělo i závěsníky na pumy a počítalo se s ním jako lehký bombardér v našem letectvu.Tento stroj mohl unést až 500 kilo bomb.Do konce roku 1935 bylo vyrobeno celkem 445 kusů.

Letovy Š 328 měli též několik verzí.
Například čyři stroje z první série byly upraveny pro vlečení nástřelného rukávu a místo kolového podvozku dostali plováky od britské firmy Short.V roce 1935 byly 3 stroje této modifikace odeslány do jugoslávské Boky Kotorské,kde sloužily k vlekání terčů pro československé protiletadlové dělostřelce.Tato verze se značila Š 328V.

Další letadla z této první série ,konkrétně to bylo 15 kusů bylo určeno pro noční létání a značila se Š 328n.

Třináct kusů Š 328 zapůjčili vojáci policejnímu letectvu,kde létaly až do okupace.

Během výroby se v Letovu snažili tento stroj zdokonalovat a výsledkem byl stroj označený Letov Š 528,který měl silnější motor a místo původní dřevěné dvoulisté vrtule dostal tento vylepšený typ vrtuli kovovou ,třílistou.V roce 1936 byla postavena malá šestikusová série těchto strojů pro policejní letectvo.

Letov Š 328 byl pro naše letectvo velice účelové letadlo.Používalo se jako zvědné,pozorovací a bombardovací .U pilotů mělo velkou oblibu i když už na konci třicátých let bylo zastaralé, odvedlo kus dobré práce.Spolu s Aviemi B 534 tvořily páteř našeho letectva.

Bojové použití letounu-

Po okupaci použili N ěmci tyto naše stroje ke cvičným účelům,ale v letech 1942-43 se dočkaly bojového nasazení na Ukrajině a v Jugoslávii,kde byly zařazeny do takzvaných STORKAMPFSTAFFELN,což byly jednotky které prováděli rušivé noční nálety .Bylo to na způsob něčeho takového co prováděli Rusové na Polikarpovech PO 2.(viz.Noční čarodějnice).

Bulharské letectvo odkoupilo 62 Letovů a jestli byly bojově použity to nevím.
Dalším uživatelem těchto strojů bylo letectvo Slovenského Štátu,které použilo Š 328 při obraně svého území proti Madarům .Dne 23 a 24 března 1939 nasadily Slovenské vzdušné zbraně Š 328 proti postupujícím madarským jednotkám na východním Slovensku.Při těchto akcích ztratily SVZ čtyři letouny tohoto typu.
Dalším nasazením Letovů bylo jejich nasazení v Sovětském Svazu,kde se zhruba přesunulo okolo 30 letounů tohoto typu.

Svou reputaci tento stroj spravil až v Slovenském národním povstání v rámci Kombinované letky ,kde útočil a bombardoval německé jednotky na povstaleckém území.Dokonce prý má tento stroj potvrzený sestřel ,kdy pozorovatel sestřelil dvoumotorový Focke Wulf 189 ,který na něj dotíral,ale nechci kecat.Akorát kdysi jsem četl knihu od autora Josefa Modrovicha s názvem Tri Duby a matně si vzpomínám ,že se tam o něčem takovém psalo.Snad by mohli pomoct kluci ze Slovenska ,kteří by zjistili jestli to je pravda nebo ne.Pozorovatel který údajně FW 189 sestřelil se jmenoval M. Beznák a měl hodnost nadporučíka.Takže aspo�? tomuto stroji se dostalo satisfakce za Mnichov a okupace naší vlasti.To samé ovšem platí i o Avii B 534 ,která si v povstání též zabojovala.

Dále bych se chtěl zmínit o našem letectvu v napjatých dnech mobilizace.Zvláště na východní části naší republiky.Jak už jsem psal v článku o našich vojácích na Podkarpatské Rusi ,kteří bránili naše hranice proti Maďarům a Polákům ,tak i českoslovenští letci si užili své.Jak už všichni víme Maďaři měli zálusk na jižní Slovensko a Podkarpatskou Rus a v pohraničí vyvíjeli vojenský tlak na naše ozbrojené složky.Maďarské letectvo často narušovalo naší státní hranici a madarské stroje prováděly letecký fotoprůzkum a shazovali nenávistné letáky proti naší republice .




Premiéru v bojových letech měli naši piloti v říjnu 1938,kdy pomáhali likvidovat teroristické bandy nepřítele na jižním Slovensku a Podkarpatské Rusi .Například dne 13.října 1938 dva Letovy Š 328 ze 13.letky z Užhorodu napadli bandu teroristů ,tuto skupinu bombardovali a ostřelovali z kulometů



Dne 25 října 1938 došlo k velmi závažné události .Tento den odpoledne se jeden Letov 328 od 10.letky vracel z fotoprůzkumného letu na svoji základnu do Zlatých Moravců a v 16.10 minut byl nad československým územím sestřelen maďarským stíhačem ,který letěl na dvouplošníku italské výroby Fiat CR-32,což tehdy byla standartní stíhačka maďarů.Tuto stíhačku pilotoval nadporučík Pongrácz.Podle maďarské verze byly tento den vyslány dvě stíhačky Fiat aby doprovodili civilního Junkerse Ju 52 ,který údajně vykonával průzkumný let v souvislosti s melioračními pracemi v okolí Dunaje (skutečnost však byla jiná –Junkers 52 nesl štvavé letáky).Posádka tohoto Ju 52 údajně zabloudila nad československé území a obě maďarské stíhačky ji doprovázely .Při tomto“ údajném“ doprovodu spatřili československý Letov o kterém si ma´daři mysleli ,že je chce „údajně „napadnout a tak Pongrácz nelenil, na náš letoun zaútočil a třemi dávkami sestřelil..Tento Letov Š 328 s označením 237 nouzově přistál u obce Hodžovo nedaleko Komárna .Z rozstříleným strojem dokázal pilot desátník Jan Kello nouzově přistát ačkoliv byl raněn,bohužel jeho pozorovatel svobodník aspirant četař Jaromír Šotola zahynul.


V jedné knize jsem se setkal s názorem ,že Letovy Š 328 podnikaly letecké průzkumy nad oblastí Německa ,hlavně v bezprostřední blízkosti hranic.,kde se pokoušeli odhalit rozložení německých sil za naší hranici.

Na jednom foru byla debata o tom že tyto lety skutečně byly ,ale prováděly je mnohem moderněnší a rychlejší Avie B 71,což se mi zdá pravděpodobnější.Ale jestli to je pravda,těžko říct.
Ono se o těchto letech nepsalo ani do letových zápisníků.

Technické údaje

Posádka: 1 pilot, 1 pozorovatel/střelec

Délka: 10,36 m
Rozpětí: 13,71 m
Motor 1x vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec Walter Pegas II-M2 nebo Pegas III-M2

Maximální rychlost: 328 km/h

Dolet: 1280 km
Dostup: 7200 m

Výzbroj- u první série 4 kulomety vz.30,později už jeno2 kulomety vz.30 ve spodním křídle
Kulometné dvojče vz.30 ráže 7.92 mm
Bomby až do nosnosti 500 kg
Letadla mohla nést bud ruční nebo i pevnou kameru.

Letov Š 328



Plovákový Š 328

Image

Bulharský Š 328

Image

Image

Š 328 v Luftwaffe


Image

Československý Š 328

Image

Image

Š 328 Slovenského štátu

Image




Naposledy upravil Martas2411 dne 13/11/2011, 19:31, celkově upraveno 2 krát
  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 2/5/2009, 10:04  Předmět:  Re: Letov Š 328 Odpovědět s citátemDolůNahoru

Martas2411 napsal:
Bulharské letectvo odkoupilo 62 Letovů a jestli byly bojově použity to nevím.

Byly použitý při pobřežní obraně proti sovětským ponorkám. Ačkoli bylo Bulharsko až do roku 1944 neutrální, sovětské ponorky vozily do Bulharska "představitele mezinárodního dělnického hnutí" (rozuměj: ruský špióny) a Bulhaři se samozřejmě bránili. Letovy tedy střežily bulharské výsostné vody a - vyplatilo se to. Jeden Š-328 potopil 26. října 1941 sovětskou ponorku M-58.
Co se týče toho sestřelu Fw-189, tak ten se stal 7. září 1944 u Velkých Bidic. Sestřelil ho pozorovatel četař Matej Beznák, pilotem byl Jozef Žálik a obětí Fw-189A-2. Je zajímavé, že munice po dopadu neexplodovala a byla použita pro povstalecké Bf - 109. Matej Beznák byl při příštím letu raněn na hlavě a tím pádem dolétal. Stal se účetním ve Fajtlově 1. čs stíhavcím pluku (měl maturitu na obchodní akademii), válku přežil a zemřel 1. října 1997. Beznákův sestřel byl posledním sestřelem dvouplošníku v dějinách....


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 2/5/2009, 10:29  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tak to je síla Shocked Shocked .Nemáš víc informací o tom potopení té ponorky?No a k tomu sestřelu na Slovensku-muselo to být velké hrdinství toho pozorovatele sestřelit takovou nepřátelskou krávu,FW 189 byl obtížně sestřelitelný letoun ,podle výpovědi sovětských pilorů i knížky od Pokryškina ,to byl velice nepříjemný soupeř,kloubouk dolů před tímto výkonem.
No mezi poslední sestřel dosažený na dvouoplošníku ve 2. svět.válce lze i počítat sestřel madarského Ju 52 ,kterého právě sestřeli rotmistr Cyprich na naší Avii B 534 rovněž za SNP.


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 2/5/2009, 10:38  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Bohužel o potopení tý ponorky víc nevím... Sad
O tom sestřelu Fw-189 mám doma v jedný knížce popis přímo od Jozefa Žálika, tak to opíšu a dám sem. Ale asi až v pondělí, dřív to nestihnu.


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 2/5/2009, 10:42  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Vidíš,další námět na článek a hod to do sekce čs.armáda 1939-45 Wink


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 2/5/2009, 11:17  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

No tak jsem se díval na tu ponorku a je to takové divné.Podle těchto stránek ponorku potopil bulharský Š 328
http://www.palba.cz/printview.php?t=3244&start=0
Ale najel jsem na ruské stránky a tam to popíraj a nesedí i datum.
Rusové tvrdí že M 58 najela na minu v období od 17-21.10 1941
a popírají že by tuto ponorku zničil Š 328 dne 15.10 1941 v oblasti mysu Šabla.V té době byla M58 ještě na základně.Ponorka vyplula na svou šestou misi 16.10 41 do oblasti Konstance ze kterého se už nevrátila .Všech 20 mužů padlo.

info zde
http://town.ural.ru/ship/ship/m58.php3


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 2/5/2009, 16:44  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Marťasi, ten článek na palbě jsem psal já! Mr. Green
Na ty ruský stránky jsem při tý příležitosti taky narazil. Jenže taky jsem jinde narazil na to, že tu ponorku potopila mina někde u Constanze, to je - nepletu-li se - zase v Rumunsku.
Nu a při známý ukecanosti sovětských historiků jsem prostě dal přednost historikovi českýmu, a to renomovanýmu - Vladimíru Francevovi. Tomu já věřím víc než nějakejm ruskejm webovkám...
A ten Beznákův sestřel jsem popsal tady:
http://www.vojna.net/portal/viewtopic.php?t=1234


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 2/5/2009, 18:15  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

No tak to jsem nevěděl,to si mě dostal Embarassed


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 3/5/2009, 10:29  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Martas2411 napsal:
No tak to jsem nevěděl,to si mě dostal Embarassed

Nestyď se, vždyť to byla bezva legrace... Wink


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 13/11/2011, 21:21  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Jak jsem se již v úvodním článku zmínil o osudném letu dvou československých letců Jána Kella a Jaromíra Šotoly ze dne 25.října 1938,chtěl bych na základě jednoho článku z časopisu Válka tuto událost trochu doplnit.

K tomuto leteckému incidentu mezi československými a maďarskými letci došlo nad obcí Hodžovo (od roku 1950 Lipové).Toho dne Maďaři vyslali nad československé území třímotorový Junkers Ju 52 ,kterého kryli dvě maďarské stíhačky italské výroby Fiat CR 32.Tyto stíhačky byly v té době standartem maďarského letectva a známé jsou především ze Španělské občanské války ,kde bojovali na straně povstalců.

Třímotorový junkers byl oficiálně pronajat soukromou společností na snímkování povodí Dunaje ,ale ve skutečnosti měl na palubě plno štvavých letáků s protičeskoslovenskými texty.

Maďarská strana později tvrdila ,že se jejich letadla dostala nad československé území omylem,ale to byla lež.Jelikož jejich letadla už byli nad okresem Komárno a letci museli dost dobře vidět, že přeletěli Dunaj a jsou zhruba 10 km nad cizím územím.,takže nemohlo jít tedy o náhodnou ztátu orientace.

Nad obcí Hodžovo však maďarští stíhači objevili československý Š 328 ,který právě fotografoval obec Zemianská Olča.Byl to Š 328 výrobního čísla 237.Tento letoun pilotoval desátník Ján Kello ,který měl 21 let a na místě pozorovatele byl Jaromír Šotola(hodnost měl myslím četař aspirant,ale stopro jistý si nejsem).Když se tito piloti otáčeli nad Velkým Mederem,tak Maďaři tento nic netušící šmolík bez varování napadli.Pilot z jednoho Fiatu a velitel oné dvojice stíhačů Lászlo Pongrácz na Š 328 vystřelil 3 dávky.Po první dávce byla na Š 328 prostřelena levá strana nosných ploch a spádová palivová nádrž a pravděpodobně byl už touto první salvou Jaromír Šotola zabit .Ján Kello tento útok nečekal a zoufale se rozhlíží odkud a kdo na něj útočí a ani si nestačí uvědomit že jeho pozorovatel je už mrtev.Odporný útok pokračuje dál druhá a třetí dávka zasahuje Š 328 naplno a stroj se stává neovladatelným a ještě ke všemu hoří.Třetí dávku pálí Pongrácz ve výšce asi 200 metrů. Ján Kello se snaží z hořícím Letovem nouzově přistát a má štěstí.Při dopadu na zem byl pilot vymrštěn ze sedačky a vyvázl pouze jenom s lehkými zraněními.Mrtvý pozorovatel zůstal v hořících troskách..

Ihned po incidentu byla vytvořena vyšetřovací komise.Maďaři tvrdili ,že se jejich stíhači domnívali, že na Junkers 52 chce československý letoun zaútočit.Paradoxem ovšem je, ž e v prohlášení ,které Maďaři zaslali ,pozapomněli vzít v potaz fakt ,že útoku na naše letce došlo v československém vzdušném prostoru.
Podle některých zdrojů byl Lászlo Pongrácz za tento čin vyznamenán a podle jiných zase pokárán ,jelikož v listopadu 1938 měla proběhnou tzv.Vídenská arbitráž ,ve které Československo přišlo o další území části jižního Slovenska a Podkarpatské Rusi a tento Pongráczův sestřel zrovna moc dobře nezapadl do tohoto času,ale jak už to bývá tak tento čin neměl žádný vliv a o další území republika stejně přišla.

Co říct k těmto aktérům ? O Jánu Kellovi jsem nic nenašel.Jaromíru Šotolovi bylo po válce prezidentem Benešem udělen Československý válečný kříž in memoriam.Taky je označován za první leteckou obět druhé světové války.Ta sice vypukla později ,ale vzhledem k tehdejším událostem se to tak bere.


[img]Image Uploaded with ImageShack.us[/img]

[img]Image Uploaded with ImageShack.us[/img]


V roce 1938 Főhadnagy (nadporučík) Pongrácz sloužil u 1/2. vadászszázad (stíhací letky) operující na letounech Fiat CR.32. Za druhé světové války sloužil jako zkušební pilot a po válce emigroval a zemřel 30. 4. 1986 v Buenos Aires.Historikové mu připisují jenom tento sestřel.

http://surfcity.kund.dalnet.se/hungary_pongracz.htm

Fiat Cr 32 maďarského letectva



Image

Trosky sestřeleného Š 328,jak je vidět tak z letadla toho moc nezbylo
Image


  
private_joker
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 13/11/2011, 21:40  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Ja osobne by som za prvé letecké obete 2. svetovej vojny označil buď už obete Španielskej občianskej vojny alebo pilotov z Čínsko-Japonskej vojny z roku 1937. Ale to je off topic. Skorej ma zaujalo toto čo som našiel, možno vás to bude zaujímať:
http://kudrnaweb.psm-net.cz/clanky/Ulet%20osmi%20slovenskych%20letcu%20do%20Polska.pdf


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 13/11/2011, 22:07  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Jo to už jsem četl,zajímavý článek .V těchto časopisech jsou celkem dobré články .Já sám si je kupuji .Jsou to Fakta a svědectví a Military revue.

Osud těchto pilotů je jakž takž znám.O osudu těch 4 letadel už tak jasno není.Ony 3 Letovy a jedna Aero 101 na nichž piloti do Polska uletěli zničili Němci myslím při velkém bombardování na letišti Deblin,ale jistý si nejsem .Musel bych se podívat do knížek.O tom případu pokusu o útěk leteckých mechaniků Krošláka a Rajtáka ze dne 27.6 1939 mám též podklady z časopisu Letectví kosmonautika z roku 1990,jestli by byl zájem mohu něco o tom napsat.

Jinak od tohoto autora ti doporučuji tohle ,má tam pár článkú ,které jsou velmi zajímavé

http://kudrnaweb.psm-net.cz/clanky.htm


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

53209 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.2394s ][ Queries: 19 (0.0563s) ][ Debug on ]