Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 10/8/2009, 14:53  Předmět:  BAD-1 a FVV Odpovědět s citátemDolůNahoru

BAD-1 a FVV


Krom vojenských vývojářů obrněných automobilů využívalo aktivně Sdružení státní politické správy (OGPU) také „národních nepřátel“ – zatčených konstruktérů a inženýrů, pracujících v uzavřených vývojových odděleních věze?ského typu – „šaragy“. Zvláště aktivně se v této oblasti činilo technické oddělení ekonomického úseku zplnomocněného představitele OGPU u Leningradského vojenského okruhu. V jeho struktuře bylo i nevelké vývojové oddělení z „národních nepřátel“, které se zabývalo projektováním různých verzí bojové techniky – od tanků po letadla a lodě. Na začátku roku 1931 zde byla zhotovena železniční kola pro nákladní automobil „Ford-AA“ a tento byl změněn na drezínu. Provedené testy měly dobré výsledky: rychlost s 15 pasažéry byla 80 km/h a doba přechodu z automobilových kol na železniční byla 20 minut. V zápise konstruktéři napsali:

„Při tak malé ztrátě času je možné docílit zavedení dopravníků a přesunu vojsk na automobilových drezínách. Stroj vyjede s kasáren, dorazí k železniční trati, zvedne se na heverech, přendají se kola, přijede další stroj jehož posádka přesedne do prvního stroje již připraveného k odjezdu a odjede. To samé s druhým strojem a tak dokola. Stroje jeden za druhým budou posazovány na koleje a k bojišti se budou přibližovat rychlostí 80 km/h. Ale je to stále nedostatečné. „Ford“ je třeba opancéřovat.“

Na podzim téhož roku technické oddělení ekonomického úseku zplnomocněného představitele OGPU vyprojektovalo trup pro nákladní automobil „Ford-AA“. Z podvozku automobilu byla sundána korba, kabina a sedadla. Přední péra byla zesílena 5 listy a zadní zůstala beze změn. Pro zabránění přehřívání stroje během jízdy byl do vodního potrubí nad motorem namontován termostat a ukazatel na palubní desce. Jinak zůstal podvozek „Ford-AA“ beze změn.
Pancéřový trup byl zhotoven z pancéřových plátů navzájem svařených. Zevnitř byly sváry zesíleny dodatečnými profily. Síla pancíře byla 10 (čelní plát a poklopy otvíratelných oken), 6 (trup a věž) a 4 mm (střecha a ochrana podvozku).
Posádka stroje byla složená z řidiče a 3 kulometčíků. Výzbroj tvořily 3 kulomety DT (ve věžích v čelním plátu). Krom toho byly v BAD-1 ještě 2 náhradní kulomety DT na oporách za řidičem a předním kulometčíkem. Na zadních dveřích byl speciální kryt, ve které byly upevněny 2 lahve o objemu 15 l pro účely zadýmování. Pro likvidaci překážek na cestě se na zádi stroje namontovaly ocelové háky. Přechod na železnici byl prováděn pomocí heverů a železničních kol, která se namontovala namísto kol obyčejných.
Obrněný automobil dostal označení BAD-1 (bojová automobilová drezína) a byl sestaven za 36 dní. Jeho testy proběhly v říjnu – listopadu 1931 na území Leningradu a skončily pro stroj dobře. Za měsíc byl BAD-1 předán do výzbroje jednotek správy pohraniční ochrany trvalého zmocněnce OGPU a Leningradského vojenského okruhu.
Na začátku roku 1932 byl u technického oddělení ekonomického úseku zplnomocněného představitele OGPU vypracován náčrtový projekt výkonnějšího obojživelného stroje pod označením BAD-2. Tento projekt byl předán vojenským vývojářům, kteří nad tímto automobilem dále pracovali.
Krom BAD-1 a BAD-2 „šaragy“ OGPU vyprojektovaly ještě několik obrněných automobilů. Například 10.listopadu 1931 náčelník automobilového, tankového a traktorového střediska ekonomického vedení OGPU Vunschtein poslal Správě motorizace a mechanizace dva náčrtové projekty obrněného automobilu pod označením „FVV“. Projekty představovaly broněviky na podvozku „Ford-Timken“ s následnými charakteristikami:

V obou verzích byl pancíř silný takto:
Chladič zepředu – 7 mm
Motor z boků – 6 mm
Bok trupu – 7 mm
Plát před řidičem a věž - 7 mm
Střecha – 4 m
Zadní stěna – 5 mm
Výzbroj první verze – 37 mm kanón model 1930 a 7,62 mm kulomet DTU ve věži, 1 DTU v přední části trupu (úhel snížení 6 – 8°), 1 DTU pro střelbu na vzdušné cíle vpředu na věži ve speciálním otočném zařízení.
Druhá verze – to samé, pouze místo protiletadlového DTU byl osazen spárovaný kulomet DA.
Bojová zásoba obou verzí činila 5985 patron, 80 střel, posádky 3 lidi, paliva 70 l, přibližná hmotnost 4210 – 4237 kg


Projekt FVV byl prohlédnut během zasedání vědecko-technického výboru Správy motorizace a mechanizace a dne 13.listopadu předseda NKT Lebeděv podal Správě dopis následného znění:

„Vaše projekty obrněného automobilu na třínápravovém podvozku „Ford-Timken“ se schvalují s následujícími změnami:
1. Odstranit protiletadlový kulomet
2. Věž posunout dopředu a zadní stěnu udělat zkosenou.
Žádám o vystavení objednávky na zhotovení makety zkušebního stroje
“.

Autorovi se nepodařilo nalézt žádné dokumenty tohoto stroje, krom Borisovy zprávy ze dne 6.dubna 1932, ze které je zřejmé, že broněvik FVV byl postaven. V každém případě, informace o tomto stroji vyžadují ještě další doplnění.

Image
BAD-I, Leningrad 1931

Image
Na vnitřní straně stroje jsou dobře patrné ruční kola pro umístění zadýmovacího aparátu.

Image

Image
Zde je dobře patrná konstrukce žaluzií, chránících chladič.

Zdroj: překlad knihy "Pancíř na kolech"


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

74576 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1941s ][ Queries: 19 (0.0483s) ][ Debug on ]