Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 28/8/2009, 09:31  Předmět:  BA-6M a BA-9 Odpovědět s citátemDolůNahoru

BA-6M a BA-9


Na podzim 1936 vznikl v Ižorském závodě pod vedením náčelníka vývojového oddělení Grigorjeva a jeho zástupce inženýra Iljičeva projekt a prototyp obrněného automobilu BA-6M. Šlo vlastně o takovou modernizací stroje BA-6.
Jako základ byl použit stejný GAZ-AAA, ale s mnohem výkonnějším, padesátiko?ovým motorem GAZ M-1 (bez benzínové pumpy a olejového vzduchového filtru karburátoru). Rám podvozku se ve střední části zkrátil o 200 mm a v zadní o 400 mm. Délka kardanové hřídele také doznala zkrácení o 200 mm, náklon řídící hřídele se snížil z 39 na 29°, stávající přední pérování nahradilo silnější. V přední části podvozku se namontovaly dva hydraulické tlumiče z automobilu GAZ M-1 a připevnily se k rámovým nosníkům. Stojky pák tlumičů se uchytily kyvně pomocí kloubů s oky, navařenými ke konzolám přední nápravy. Přední náprava byla posílena dodatečnými žebry pro větší tuhost. Pro zmenšení předního obrysu obrněného automobilu se standardní chladič nahoře zkrátil o 33 mm. Při porouchaném startéru a vybitém akumulátoru mohlo řidič nastartovat motor zevnitř díky speciálně zkonstruovaným ozubeným zařízením.
BA-6M měl třírychlostní převodovou skří? s posuvnými ozubnicemi a demultiplikátor. Mimo hlavní palivové nádrže o objemu 42 l v přední části stroje měl broněvik ještě dopl?kovou na 52 l, umístěnou zleva v horní části trupu mezi řidičským a bojovým prostorem.
Pancéřový trup, svařený z 4 – 10 mm pancéřových plátů, se připevnil k rámu na 8 místech. Pro přístup k motoru sloužily dva otvory v bocích a odklápěcí horní kapota. Ta měla otvor pro dopl?ování vody do chladiče – zakryt pancéřovou krytkou. Vzduch přicházel k motoru skrze žaluzie v přední části trupu. Ty se ovládaly pomocí táhel od řidiče. Krom toho konstruktéři v bočních stěnách motorového prostoru zřídily boční žaluzie a v přední části trupu zvláštní kanálek. Tohle všechno zabezpečovalo normální chlazení v bojové situaci. Posádka nastupovala skrze boční dveře a poklop ve věži. Ve dveřích měla posádka k dispozici pozorovací štítky s průzorovými škvírami. Ty se zevnitř zavíraly pancéřovým pouzdrem.
BA-6M dostal věž kuželovitého tvaru s úhlem zkosení stěn 10°, se dvěma průzorovými škvírami se sklem Triplex a dva otvory pro střelbu z revolveru s krytkami. V zádi zůstal zachován poklop pro montáž a demontáž kanónu s revolverovou střílnou uprostřed. Ta také sloužila pro prověrku zákluzu zbraně. V poklopu pro nástup posádky byly malé poklopy pro umístění periskopického přístroje PT-1, vlajkovou signalizaci a ventilaci.
Výzbroj BA-6M tvořil 45 mm kanón 20K a spřažený kulomet DT v odlehčené lafetě (ve srovnání s normální tankovou). Ještě jeden kulomet DT se umísťoval napravo v čelním plátu trupu.
Bojový komplet tvořilo 50 střel a 3150 patron (50 disků). Střely byly rozmístěny v zádi vějířovitě (30 kusů) a ve dvou stojanech po 40 kusech. Zbylých 12 kusů se rozložilo ve zvláštních lůžkách na pravé straně v přední části trupu. 20 kulometných zásobníků leželo v bojovém prostoru (po 10 na každé straně), 15 v řidičském prostoru napravo od kulometčíka a 5 ve věži.
Uvnitř trupu se také nacházely bedny s věcmi pro kanón, kulomety a TOP, nářadí, hever, hasící přístroj a zákopové nářadí. Pásy Overoll se ukládaly zvenku na zadních blatnících a připevnily se šrouby ke konzolám, navařeným k trupu. Při bojové hmotnosti 4800 kg s posádkou 4 lidí dokázal nový obrněný automobil vyvinout rychlost na silnici větší než 52 km/h a v tomto směru překonával normální BA-6.
Na podzim 1936 vývojové oddělení Ižorského závodu zhotovilo odlehčenou verzi BA-6M, vyzbrojenou jedním 12,7 mm kulometem DK ve věži a jedním DT vpředu stroje. Bojová hmotnost automobilu, který dostal označení BA-9 činila 4300 kg, posádku tvořili 4 lidé, bojová zásoba 1000 patron do DK (20 pásů po 50 kusech) a 2583 patron do DT (39 zásobníků). Po krátkých továrních testech se materiály ohledně BA-9 předložily Národnímu komisaři K.Vorošilovi. Ten naplánoval zahájení výroby na rok 1937. Také naplánoval výrobu broněviků a tanků s 12,7 mm kulometem namísto 45 mm kanónu. Avšak při řazení objednávek na výrobu strojů s velkorážovými kulomety vojenští činitelé narazili na problém nedostatků příslušné výzbroje. V lednu 1937 zástupce náčelníka ABTU Sviridov ve svém dopise adresovaném veliteli výzbroje a technického zásobení Rudé armády I.Chalepskému uvedl:

„Podle Vašich pokynů v souladu s nařízením Národního komisaře obrany SSSR s.Vorošilova plán objednávek na rok 1937 předpokládá vyzbrojení 100 obrněných automobilů s kuželovitou věží kulometem DK (řeč je o BA-9) a také vyzbrojení 50 tanků BT-7 a 50 tanků T-26 kulomety DK…. Otázka výroby obrněných strojů s kulomety DK je již průmyslem schválena…
Všechny nutné žádosti ohledně DK byly svého času vytvořeny Dělostřeleckou správou Rudé armády. 9.ledna mi oddělené střelecké výzbroje hlásilo, že zahrne pouze 50 kulometů DK pro ABTU Rudé armády. Toto rozhodnutí vede k maření Vašeho programu výzbroje bojových strojů velkorážovými kulomety. Prosím o další Vaše pokyny pro Hlavní dělostřeleckou správu ohledně předání minimálně 250 kulometů DK s lafetami ABTU Rudé armády“.


3 – 5.března speciálně ustanovená komise provedla testy DK v obrněném automobilu BA-9 s cílem zjištění vhodnosti stroje pro sériovou výrobu. V závěrech komise bylo uvedeno, že „osazení výzbroje a jejích mechanizmů do broněviku je neuspokojivé a je třeba její změny a přenastavení“.
Ale pro problémy s výrobou kulometů DK nebyly tanky a obrněné automobily touto zbraní vybavovány. Po zhotovení druhého modelu BA-9 v březnu 1937 proto další práce na tomto stroji skončily.
Rozkaz č.0107 velitele výzbroje a technického zásobování Rudé armády I.Chalepského ze dne 29.prosince 1936 jmenoval komisi pod předsednictvím náčelníka LBTKUKS plukovníka P.Bubina za účelem vojenských testů BA-6M.
Celkem za dobu testů, které proběhly od 11.ledna do 17.března 1937 na území Ižorského závodu, urazil stroj 4207 km, z toho po zpevněných cestách 1875 km, na štěrku 1794 km a na polních cestách 538 km. V závěru zprávy o vojenských testech BA-6M bylo uvedeno:

„Nehledě na nahrazení motoru GAZ-AA motorem M-1 a díky tomu zkvalitněným bojovým vlastnostem zůstává výkon motoru pro danou hmotnost stále nedostatečný. ?ešení je možné dvěma cestami: zvýšit výkon na 90 – 100 koní nebo snížit hmotnost, nahradit 45 mm kanón velkorážovým kulometem…
Za dobu testů byly 4 případy proražení pneumatik GK (z 10 kusů na stroji) po 1700 – 2000 km, což svědčí o špatné kvalitě některých kol“.


Krom toho bylo předpokládáno vyvinout uložení zákopnického nářadí, posílit konstrukci sedaček pro posádku a upevnění zadních blatníků.
V dubnu 1937 přijal Hlavní vojenský sovět Rudé armády rozhodnutí zavedení sériové výroby BA-6M a to po odstranění zjištěných nedostatků v konstrukci stroje. V létě byla v Ižorském závodě zhotovena vylepšená verze BA-6Ma dostala označení BA-10.

Image
BA-6M, podzim 1936, dveře a poklopy motorového prostoru osazeny na venkovních pantech

Image
BA-9, podzim 1936. Krom výzbroje zde žádný rozdíl oproti BA-6M nebyl

Image
BA-9 během továrních jízdních testů, podzim 1936

Zdroj:
Překlad knihy Pancíř na kolech


  
Manstein
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 29/8/2009, 16:29  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

hobliku v zaplave tvojich informacii sa zacinam pomaly stracat Smile....mam naraz zapnute tri weby a iba porovnavam jedotlive typy tychto tvojich BA-ciek aby som v tom mal aspon trochu jasno Smile


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

75366 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1476s ][ Queries: 19 (0.0141s) ][ Debug on ]