Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 31/8/2009, 15:39  Předmět:  BA-10 (BA-10A, BA-10M, BA-10C) Odpovědět s citátemDolůNahoru

BA-10 (BA-10A, BA-10M, BA-10C)


V létě 1937 byla v Ižorském závodě zhotovena vylepšená verze BA-6M a dostala označení BA-10.
Jako základu se využilo podvozku GAZ-AAA s motorem M-1 a využilo se změn stroje BA-6M. Krom toho se dodatkovými žebry ztužila přední náprava, přední příčný rám podvozku se upevnil zvláštní lištou a tlumič se přenesl dozadu. Veškerá elektronika doznala uložení do zvláštních pancéřovaných trubic a indukční cívka, rozdělovač a zápalné svíčky byly umístěny do zesílené mosazné skří?ky.
Trub BA-10, analogický s trupem BA-6M, tvořil svařovaný 3 – 10 mm silný pancíř. Detaily trupu a vnitřního vybavení, nespojené sváry, se upev?ovaly pomoc kulkám odolných nýtů a šroubů. Pancéřový trup se k rámu připevnil na 6 hlavních konzolích a na 2 pomocných, přičemž na posledně jmenované byla umístěna otáčející se náhradní kola.
Na rozdíl od BA-6M se poklopy a dveře na BA-10 osazovaly na vnitřních sektorových pantech a měly lemování pro ochranu před vnikem olověných úlomků při ostřelování. Boční otvory pro přístup k motoru mohly být otevřeny nahoru do 180°a dveře pro nástup posádky se otvíraly vpřed do 75°. Dveře obsahovaly po jednom výhledovém otvoru, jehož krytka se otvírala o 90°nahoru. V tomto stavu byly malé poklopy drženy pružinami a v zavřené poloze se zajišťovaly západkou. V bojové situaci byl výhled skrze pozorovací škvíru o šířce 3 mm s pancéřovou krytkou. Po obvodu poklopu se navařil ocelový lem pro ochranu před vnikem olověných úlomků. Nad „vchodovými dveřmi“ se upevnily zvláštní stínítka pro ochranu před dešťovou vodou. Pro zlepšení chlazení při zavřených žaluziích byl v horním odklápěcím plátu nad motorem malý poklop na dvou pantech a ten otvíral řidič.
V čelním plátu trupu před řidičem byl pozorovací poklop, konstrukčně analogický s poklopem ve dveřích. V pravé části měl čelní plát výlisek pro osazení kulometu. Tento výlisek umožnil jeho vysunutí dopředu a byly tak zajištěny optimální prostorové podmínky pro střelce.
Dolní, zadní pancéřový plát byl osazen na pantech, což umožnilo stroji BA-10 překonávat překážky a byl zabezpečen snadný přístup k zadní nápravě.
Standardní „gazovská“ benzínová nádrž konstruktéři nahradili dvěma o objemu 59 l (43,5 kg) každá. Tyto nádrže se upevnily ke střeše trupu za řidičem a kulometčíkem. Nálevková hrdla se zvenčí zakryla pancéřovými krytkami.
Věž BA-10 byla plně převzata ze stroje BA-6M. Otáčelo se s ní ručně a pro zajištění během jízdy sloužila pojistka.
Výzbroj BA-10 tvořil 45 mm tankový kanón model 1934, spřažený kulomet DT v masce věže a další kulomet,osazená napravo od řidiče.
49 střel bylo rozmístěno takto: 30 kusů vějířovitě v zadní části trupu, po 7 ve svislých přihrádkách napravo a nalevo od něj a 5 v bedně v zádi nalevo. Kulometné patrony – 33 disků nebo 2079 patron – bylo umístěno podél boků po 14 napravo a nalevo a 5 ve věži.
V bojovém prostoru se ukládalo: bedna s věcmi pro kanón na podlaze vzadu, bedna s věcmi pro kulomety na podlaze vpravo, chemický a výbušný materiál, potraviny v brašnách v zadní části trupu. Raketnice s patrontaškou byla upevněna ve věži na opěradle velitele.
BA-10 se krom toho vybavoval ručním a automobilovým nářadím, rozmístěným následovně: sekera na přepážce v motorovém prostoru, lopata z vnější strany trupu nad levými dveřmi, páčidlo a dva náhradní články k pásům „Overoll“ na levém zadním blatníku, vědro v bedně na pravém zadním blatníku, pila mezi zadním plátem a vějířovitým uložením střel, tažné lano v bedně na levém zadním blatníku. Část nářadí – menší klíče, dveřní kliky, šroubováky, ploché kleště – ležela v nářaďové brašně, upevněné mez řidičem a radistou. Další nářadí, svíčky a lampičky byly nářaďové bedně, upevněné zvenčí na střeše trupu. Roztáčecí (startovací) klika měla své místo na podlaze vlevo vedle řidiče. Zde se také nacházel tetrachlorový hasící přístroj. Hever byl připevněn na konzoly vzadu napravo z vnější strany trupu a upínací zařízení pro Overoll na pravém zadním blatníku. Lékárnička se nacházela ve věži na opěradle střelce, náhradní skla Triplex se upev?ovala na podlahu ve speciálním stojánku spolu s vějířovitým uložením střeliva.
Vnitřní osvětlení zajišťovaly dvě stropní svítidla – v řidičském prostoru a ve věži. Dále zde byly lampičky pro osvětlení zaměřovadel a jedna přenosná lampa.
Všechny kontrolní přístroje u řidiče – tachometr, ampérmetr, startér, teploměr, hodiny, elektrická lampička a knoflík vzduchového uzávěru – byly na jedné desce, upevněné v ovládacím panelu.
Na rozdíl od předcházejících strojů byl zkušební exemplář BA-10 vybaven radiostanicí 71-TK-1 „Šakal“, umístěné v přední části stroje společně s radistou-střelcem. Přijímač a vysílač se namontovaly jeden na druhém na konzolách na pravé straně trupu. Zde se k boční stěně připevnil třemi odolnými šrouby štítek s hlavním přepojovačem a lampou pro osvícení radiostanice. Ke štítku směřovaly dvě hadice s přívody vysílače a měniče. Pod měničem se na podlaze nacházely dvě akumulátorové baterie (aktivní a náhradní) pro chod radiolampy vysílače. Ve střeše nad radistou byl v pancéřovém zvonu připevněn anténní vývod. Pod ním byly otvory pro lepší montáž a osazení tyčové antény vně stroje. Napravo od radisty byl poklop pro přístup k bedně s plstěnou výstelkou – pro uložení mikrofonů a telefonů. Za řidičovým a radistovým opěradlem visely brašny pro kryty vysílače a přijímače. Ty se před použitím sundaly. Také tam se zde nacházel papír pro radiogram. Za kontrolními přístroji byly řemeny ke střeše připevněné dvě bedny s anodovými suchými bateriemi (opět jedna aktivní, druhá náhradní). Dva komplety tyčových antén ležely složené za sedadlem radisty a připev?ovaly se pravému boku zvláštními příchytkami.
Krom výše uvedeného měl obrněný automobil dopl?kový komplet vnitřního vybavení – druhá bedna s díly pro kulomet, bedna r radiovými lampami a bedna pro zaměřovač.
Plán prací na rok 1937 předpokládal zhotovení 60 obrněných strojů BA-10, avšak to nebylo splněno. V hlášení a splnění objednávky ABTU, datované 1.října 1937 bylo uvedeno následující:

„Ižorský závod. Objednávka je po 9 měsících splněna ze 45,5%, což tvoří 37,5% ročního plánu. Veškeré nedodělky padají na nové modely strojů BA-9, BA-10 a PB-7 a jsou následkem nedostatečné pozornosti Ižorského závodu ohledně výroby obrněných automobilů. Nehledě na nedokončené pancéřové díly pro BA-10 na 60 trupů je k 1.říjnu hotovo pouze 8 trupů a 3 věže. Vzorový model BA-10 ještě nebyl předán k přejímce“.

Hlavní příčinou zdržení sériové výroby BA-10 se jevilo velké množství drobnějších změn v jeho konstrukci a výroba technologické dokumentace pro jeho výrobu. Díky tomu začal být nový broněvik vyráběn až v lednu 1938, ale již pod označením BA-10A. Roční plán při tom předpokládal výrobu 900 automobilů.
Výroba obrněných strojů probíhala v té době v Ižorském závodě hlavně ve dvou dílnách: č.7 a 8. Dílna č.8 prováděla kalení a kování pancéřových plátů, stavbu trupů s věžemi. Dílna č.7 byla montážní – zde se vnášely změny do podvozku GAZ-AAA a probíhaly dokončovací práce na automobilu.
Sériové BA-10A začaly vyjíždět z vrat Ižorského závodu od začátku roku 1938. 12 strojů v lednu, 14 v únoru a 22 v březnu.
V březnu 1938 byl jeden sériový BA-10A poslán na NIBT polygon na testy během kterých stroj najezdil kolem 6000 km. Během těchto testů se zjistilo:

1. Přední náprava, posílená příčníky je slabá.
2. Normální demultiplikátor je slabým agregátem.
3. Guma GK je při jízdě broněviku v zimních podmínkách poruchová a vyřazena bývá po 1000 – 1100 km.
4. Palivové nádrže jsou rozmístěny tak, že překáží volnému spojení bojového prostoru s řidičem a také umístění negarantuje v případě požáru uvnitř stroje ochranu před výbuchem. Palivové nádrže je třeba z broněviku přemístit a dát je na zadní blatníky nebo na záď stroje a chránit ji pancířem.
5. Výhled skrze průzorové škvíry je špatný. Při jejich použití za dobu 5 – 10 minut při rychlosti 25 – 30 km/h dochází k únavě zraku.
6. Zajištění dveří udělat spolehlivější.
7. Výška řidičského prostoru umož?uje volné místo pouze pro řidiče a radistu do tělesné výšky 170 cm. U vyšších osob kolem 175 cm směřuje hlava při nastupování přímo ke stropu. Při třesení automobilu je proto možné poranění hlavy.
8. Sedadlo řidiče a radisty je tuhé a neumož?uje pohodlnější posed. U řidičů po dlouhých jízdách dochází k bolesti hýždí a zad.
9. Z předního kulometu nebylo možné za jízdy pálit pro velmi malou vzdálenost mezi hranou nádrže a pažbou kulometu (150 mm). Krom toho kulomet radistovi překáží.
10. Rozmístění posádky ve věži je nevhodné, zvláště pro velitele stroje.
11. Teplota uvnitř trupu během přesunu je cca 22°C vyšší, než teplota venku, ve věži o 11°C. V bojových podmínkách (se zavřenými poklopy) je teplota vyšší o 30 a 18°C.
12. Koncentrace uhlíku při střelbě je velmi vysoká a proto je třeba řešit otázku ventilace“.


Mezi tím výroba BA-10A v Ižorském závodě neustále stoupala: jestli v květnu bylo vyrobeno 22 strojů, tak v červnu to bylo již 43 a dalších 40 v červenci. Ale ani takové tempo nezajišťovalo hlavní úkol, a to 900 strojů BA-10A, o čemž hlásil vojenský zástupce Ižorského závodu ABTU: Tempo výroby obrněných strojů je nedostatečné, nehledě na systematické „útoky“ v červnu a červenci. Pro splnění hlavního programu je potřeba ve zbylých 5 měsících vyrobit 736 kusů, tj. 140 strojů za měsíc. Současné tempo je třeba zvýšit 3x. Příčiny neplnění programu tkví v nedostatečně přesně vypracovaném výrobním technologickém procesu, ve zmatku ve výkresech v archivech, v neexistence hlavního přísunu dílů na jednotlivé úseky, v neexistenci kvalifikovaných dělníků, v neexistenci kvalifikovaných kádrů. Přesto Ižorský závod dokázal za rok 1938 předat armádě 489 strojů BA-10A – mnohem více, jak za rok předcházející.
Na jaře 1939 byla ve struktuře Ižorského závodu provedena celá řada změn. Zejména se zrušila konstrukční oddělení pro modernizaci (KBM) a pro speciální výrobu (KBS) a na jejich základě vznikla celá řada nových vývojových oddělení. Například znovu bylo sestaveno KB-1, kterému velel L.Drabkin. To se zabývalo zabezpečením sériové výroby v továně. Dalším byl vznik KB-2 pod vedením Grigorjeva. To se zabývalo pancéřovými trupy a KB-4 (velitel Iljičev) se zabývalo projektováním obrněných automobilů. KB-1, KB-2 a KB-4 byly podřízené oddělení hlavního konstruktéra Ižorského závodu, které v letech 1939 – 1941 vedl A.Baranov. Je třeba dodat, že tato oddělení byla malopočetná a často pracovala společně a prokazovala si vzájemnou pomoc.
Na konci roku 1939 KB-1 společně s KB-4 zmodernizovalo BA-10A a vneslo celou řadu konstrukčních změn. Stroj dostal především palivové nádrže nové konstrukce o objemu 54,5 l každá. Osazovaly se na zadních blatnících v pancéřových pouzdrech. Přívody paliva vedly pode dnem stroje a také se kryly pancířem. Tohle všechno pomohlo ke snížení nebezpečí požáru a zajistilo ochranu posádky před hořícími nádržemi při případném průstřelu.
Na modernizovaném automobilu, jež dostal označení BA-10M, byla zřízena pancéřová ochrana kulometu vpředu stroje, nový otáčecí mechanizmus věže, bylo změněno rozmístění tlumiče, osadila se standartní bedna pro náhradní radiové lampy a nová bedna ZIP TOP a PT-1, zevnitř trupu se odebralo páčidlo, bedna s nářadím přesunuta pod podlahu, přibila brašna s ručními granáty, snížila se výška opěradel ve věži a současně se změnilo ukotvení lékárničky a světelné pistole. Hmotnost stroje při tom vzrostla na 5,5 tun, ale dynamické vlastnosti stroje se téměř nezměnily.
Výroba BA-10M byla zahájena v prosinci 1939 a výroba BA-10A se v té době přerušila. 3.února 1940 ABTU Rudé armády schválilo technické podmínky pro zhotovení a přejímku obrněných automobilů BA-10M:

„Jeden trup a jedna věž ze 200 kusů byla podrobena kontrolnímu obstřelování. Vybraný stroj bude vyzkoušen v jízdě ve vzdálenosti do 50 km při rychlosti ne vyšší, než 35 km/h. Zvenčí se stroj obarví maskovací barvou.
Uvnitř stroje:
a) Vchodové dveře, vzpěry, konzole, sedadla ve věži, průlezový poklop ve věži budou natřeny maskovací barvou.
b) Motorový prostor bude uvnitř natřen maskovací barvou.
c) Madla, držadla, podklady přístrojů budou natřeny černě
d) Podlaha bude natřena černě
e) Vnitřní stěny trupu a věže budou natřeny bíle.“


Zajímavě je vyúčtována hodnota zhotovení obrněného automobilu BA-10M (v dílnách 1940):
1. Pancéřování automobilu (radiová verze) – 41 900 rublů, sériový 36 900 rublů.
2. Standardní podvozek GAZ-AAA – 8045 rublů.
3. Komplet 12 pneumatik GK po 261 rublů na jednu – 3132 rublů
4. Komplet 12 ráfků pro montáž pneumatik GK po 22 rublech 40 kopejkách za kus – 2687 rublů 80 kopejek.
5. Radiostanice 71-TK-1 (nebo 71-TK-3) – 2100 rublů
6. lafeta ke kulometu DT – 600 rublů.

Celkově stálo opancéřování radiového BA-10M 56046 rublů 80 kopejek a sériového 48 946 rublů 80 kopejek. Je třeba dodat, že jde o ceny Ižorského závodu, neboť ABTU Rudé armády svými silami dodávalo pro BA-10M 45 mm kanón model 1934, spřažený s kulometem DT a ZIP, tankový periskop (PT-1) model 1932 ke kanónu a teleskopický zaměřovač TOP se ZIP. Z toho je patrné, že opancéřování radiového BA-10 bylo o 5000 rublů dražší než u sériového stroje a to bez nákladů na radiostanici.
V roce 1940 byl v KB-1 zhotoven obrněný automobil BA-10C s cementovým pancířem. Žádné vnější rozdíly od BA-10M tento stroj neměl. Avšak pro těžkosti, které nastaly při zhotovování pancéřového trupu zůstaly tyto práce pouze na experimentální úrovni.
V průběhu roku 1940 probíhala výroba obrněných automobilů v Ižorském závodě mnohem vyšším tempem, než tomu bylo v letech minulých. Například vojenský představitel ABTU ve své zprávě ze dne 21.června uvedl: „Podle stavu zásob nedokončených výrobků má dílna č.7 všechny předpoklady splnit program 2 čtvrtletí, neboť do 20.června bylo připraveno 100 trupů a 96 věží, svařeno 77 trupů a 81 věží. Montováno bylo 64 strojů, v záběhu u vojenské přejímky bylo 35 strojů, z toho 28 s radiostanicí. Reálné odevzdání v červnu 75 – 80 strojů BA-10. Těžkosti s opožděnými dodávkami přívodů pro montáž radiostanice“. Celkem bylo za rok 1940 zhotoveno 987 BA-10M (z toho 410 radiových) při ročním plánu 975 strojů.
Se začátkem Velké vlastenecké války probíhala zpočátku výroba obrněných automobilů v Ižorském závodě podle schváleného plánu, ale již v červenci začala výroba BA-10M vzrůstat. A v srpnu, když se německá vojska blížila ke Kolinu (zde byl Ižorský závod), montáž strojů BA-10 byla přenesena do závodu č.189 v Leningradu, na Petrohradské straně. 10.září se přejímka obrněných automobilů v Ižorském závodě zastavila, neboť Leningrad se ocitl v obklíčení. Od 1.července do 10.září 1941 továrna vyrobila celkem 331 strojů BA-10M (z toho 56 s radiostanicí). Poté se tento automobil vyráběl již jenom pro potřeby Leningradského frontu a v hlášeních Správy automobilových a tankových vojsk již není počet vyrobených kusů uveden.
Ale dokud byla v závodě zásoba nedokončených pancéřových trupů, podvozků a výzbroje, dílny Ižorského závodu v úsecích závodu č.189 stále montovaly. Je pravdou, že díky blokádě již panoval nedostatek různých materiálů a výroba tak silně kolísala. Například podle údajů Leningradského frontu probíhala expedice obrněných automobilů v závodě č.189 v září takto:

„11.září – 3 stroje BA-10M sériových čísel 418154, 418151, 418146 odeslány k rezervní rotě Leningradského frontu po vlastní ose.
13.září – 2 stroje BA-10M č…. – k Vojenské námořní škole;
15.září – 4 stroje BA-10M č…. – do rezervy velitele Leningradského frontu
20.září- 10 strojů BA-10M č.41907, 41908, 41916, 41909, 41915, 41921, 41912, 41911, 41922, 41919 k rezervě velitele Leningradského frontu
.“

Do konce září zhotovil závod č.189 celkem 51 strojů BA-10M (všechny sériové, neboť radiostanice chyběly) a ještě 27 jich dokázali smontovat za říjen (z toho 7 bylo radiových). Ke dni 13.října přestal být závod č.189 využíván pro pancéřování podvozku GAZ-AAA, ačkoli pár rozdělaných trupů ještě k dispozici bylo. Východisko se našlo využitím dvounápravových náklaďáků GAZ-AA a ZIS-5. Ve velmi krátké lhůtě dokázali dělníci na tyto podvozky namontovat trupy BA-10M a dne 23.října 1941 vojsko přijalo první tři stroje na dvounápravovém podvozk. A co je o tomto případu uvedeno v přejímacím protokolu, podepsaném vojenským zástupcem závodu č.189, vojenským inženýrem II.stupně Děbenským během předávání broněviků 12.tankovému pluku:

„Stroj BA-10 sériový č.933-1 (zkušební na základě GAZ-AA)
Stroj BA-10 radiový č.950-1 (na základě GAZ-AA)
Stroj BA-10 sériový č.3001-1 (na základě ZIS-5).
S automobily předány 3 kusy 45 mm tankového kanónu, 5 kusů 7,62 m kulometu DT, 48 tříštivo-trhavých, 135 průbojných 45 mm střel, 2430 obyčejných, 7866průbojných 7,62 mm patron, 60 granátů F-1.
Dva stroje – č.950 zkušební na základě GAZ-AA a č.3001 na základě ZIS-5 budou dle pokynů majora Volkova předány praporu ižorských dělníků“.


Poslední 3 stroje BA-10M „na dvounápravovém podvozku“ (na jakých, to dokumenty neuvádějí) byly smontovány v listopadu 1941 a poté se výroba obrněných automobilů v Leningradu zastavila. Od momentu vypravení obrněných automobilů pro potřeby Leningradského frontu předal závod č.189 vojsku 81 kusů BA-10M a celkově v období od 1.července 1941 vyrobil 412 broněviků. Za období 1938 – 1941 předal Ižorský závod do výzbroje Rudé armády 3392 obrněných automobilů BA-10.
V létě – podzim 1942 závod č.189 smontovl 6 – 9 (podle různých zdrojů) broněviků BA-10. Ale nehledě na to, že se tyto stroje označovaly jako nové, při jejich montáži se využívalo poničených BA-10 na náhradní díly.
Co se týče dvounápravových BA-10, tak fotografie obrněného automobilu na podvozku GAZ-AA existuje, ale foto na podvozku ZIS-5 se najít nepodařilo, ačkoli v rezervě velitele obrněných vojsk Leningradského frontu bylo podle stavu ke dni 1.červena 1944: 6 kusů BA-10, 1 stroj BA-20, 2 stroje BA-10 na podvozku ZIS-5 (u velitelství)“.
V letech 1938 – 1941 bylo zhotoveno celkem 3331 obrněných automobilů BA-10A a BA-10M.

Image
BA-10A výroby 1938

Image
BA-10A, dobře je vidět uložení pásů Overoll.

Image
BA-10A - pohled zezadu

Image
BA-10A - pohled zepředu

Image
?idičský prostor BA-10A

Image
Přijímač a vysílač radiostanice

Image
Uložení střeliva

Image

Image
Trup BA-10A Ižorského závodu

Image
Poklop pro demontáž kanónu ve věži BA-10A, uprostřed poklopu krytka pro střelbu z revolveru.

Image
BA-10 na podvozku GAZ-AA na kontrolním staniovišti. 1.Běloruský front, podzim 1944.

Image
BA-10A s rozvinutou 4 m anténou

Image

Image
BA-10 b+ěhem vojenské přehlídky v Kyjevě, 1.května 1940

Image
BA-10 na podvozku GAZ-AA, 1.Běloruský front, podzim 1944, na strji nápis "pohyblivé velitelské stanoviště".

Image
BA-10 v zajímavé kamufláži

Image


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 31/8/2009, 15:48  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Už se v tom ztrácim jako Manstaein. Ale pokračuj, je to dobrý!


  
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 31/8/2009, 15:51  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Oni sověti těch typů vyvinuli opravdu poměrně velké množství. Dokud se mi do ruky nedostala ona kniha, ze které čerpám, tak jsem o mnoha typech ani nevěděl, že existují! Ale je to tak a ještě vás některé zajímavosti čekají!!


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

59305 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1854s ][ Queries: 19 (0.0359s) ][ Debug on ]