Autor |
Zpráva |
Destroyman
Anonymní

1.00 Sigidolar
|
|
Messerschmitt Me 323 "Gigant"
(článek napsal pro vojnu.net 10. října 2005 Siegreich, v hlubinách internetu našel, recykloval a vrazil dozorčí fóra)
Me 323 bolo nemecké transportné lietadlo počas druhej svetovej vojny. Me 323 bol velmi neobvyklý stroj. Bol to vlastne motorom pohá?aný klzák Me 321. Bolo to najväčšie prepravné lietadlo druhej svetovej vojny a bolo ich vyrobených iba 201 kusov. Mal obrovské dvere v prednej časti, cez ktoré sa nakladali jednotky, alebo náklad. Aby sa mohol vyrábať pomerne lacno, bol vyrobených z prefabrikovaných ocelových dielov. Trup bol vyrobený z ocele a dreva a podlaha bola špeciálne spevnená, aby uniesla náklad. Prototyp používal štyri motory, ale počas testov sa usúdilo, že aby bolo Me 323 schopné prepraviť dostatočnú kapacitu nákladu, bude nutných 6 francúzskych motorov Gnome-Rhone. Francúzske motory boli vybrané preto, lebo nezaťažovali už napnutý nemecký vojnový priemysel. Ku štartu mohol využiť aj pomocné rakety. Krídla boli velké a mohutné aby uniesli jeho obrovskú váhu. Mohol prepraviť 130 plne vyzbrojených mužov alebo 15 ton nákladu. Zvyčajne sa prepravovali 2X 4 tonové automobily, 88mm Flak, alebo munícia, alebo 252l paliva, alebo 60 nosítok so zranenými. Podvozok sa zkladal z 10 kolies, ktorých zavesenie bolo prispôsobené na pristávanie na nerovnom povrchu. Väčšina z technológií použitých pri výrobe Me 323 sa používa dodnes a to hlavne pri obrovských ruských prepravných lietadlách Antonov AN-225. V roku 1943 bol Me 323 používaný na dopravu zásob do Talianska a na Sicíliu. Takisto aj do Severnej Afriky. Spojenci ale používali šifrovaciu sieť Ultra, ktorá im umožnila zachytiť a dešifrovať depeše. To viedlo k prepadávaniu nemeckých transportných lietadiel, a mnoho ich bolo aj zostrelených.
Na tú dobu bol Me 323 neuveritelne univerzálne lietadlo.
Pri nakladaní ranených
Pri nakladaní Mardera II
Pri nakladaní nákladného automobilu
Parametre:
Posádka: 5 mužov + (2 strelci v prípade nutnosti)
Motory: 6X Gnome-Rhone 14N 48*49 14-valcové vzduchom chladené s výkonom 990 koní
4X rakety ako pomoc pri štarte
Váha: 27.33 t
Maximálna záťaž: 15.67 t
Dlžka: 28.15 m
Výška: 10.15 m
Rozpätie krídel: 55 m
Maximálna rýchlosť:
so záťažou 218 km/h
bez záťaže 285 km/h
Objem palivovej nádrže: 10 740 l
Maximálna výška: 4 000 m
Dosah: nieje známy (bežne sa lietalo z Talianska do Afriky)
Zbrane:
5X 13mm gulomet MG131
bolo možné pridať aj dva MG34 alebo MG42
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
private_joker
Anonymní

1.00 Sigidolar
|
|
joo bol to gigant...chcel by som to vidieť letieť na oblohe
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
Werwolfin
Anonymní

1.00 Sigidolar
|
|
|
|
 |
David.58
Anonymní

1.00 Sigidolar
|
|
pěkné, ale pro němce nějak moc použitelné nebylo
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
Manstein
Anonymní

1.00 Sigidolar
|
|
nanestastie bolo velmi zranitelne ( prakticky uz len kvolki svojej velkosti), ako pomocne vlecne lietadlo bol navrhnuty Heinkel He 111Z
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
miracles
Anonymní

1.00 Sigidolar
|
|
Manstein: no ale aj ten nebol malý
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
David.58
Anonymní

1.00 Sigidolar
|
|
nebo 3 jukersy 89 mám takové tušení
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
filnorm
Anonymní

1.00 Sigidolar
|
|
Zdravím, Me 323 byly dislokovány i na našem území - v Chrudimi (napadeny hloubkaři 28. prosince 1944) a Prostějove-Stichovicích (27. srpna 1944).
Filip
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
hoblik
Anonymní

1.00 Sigidolar
|
|
Odkaz paráda! Tak se taky dozvím něco z mého bezprostředního okolí!
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
filnorm
Anonymní

1.00 Sigidolar
|
|
|
|
 |
Destroyman
Anonymní

1.00 Sigidolar
|
|
Taky zdravím a jestli máš podobných poznámek víc - sem s nimi!
To víš, vyloženýho odborníka-aviatika tady nějak nemáme a každá taková zajímavost je dobrá.
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
filnorm
Anonymní

1.00 Sigidolar
|
|
OK, případně založím nové vlákno.
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
private_joker
Anonymní

1.00 Sigidolar
|
|
no ten odkaz na hĺbkarov je fakt zaujímavý...ani som nevedel že také niečo na internete je...páni klobúk dolu
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
filnorm
Anonymní

1.00 Sigidolar
|
|
private_joker napsal: | no ten odkaz na hĺbkarov je fakt zaujímavý...ani som nevedel že také niečo na internete je...páni klobúk dolu |
Díky za kompliment!
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
tono2007
Anonymní

1.00 Sigidolar
|
|
Pěkný macek. Ale moc pěkný, svým způsobem. Představte si, že bychom si ho mohli dneska prohlídnout třeba ve Kbelích; a mohli bychom, ale po válce se všechno dříve nebo později posílalo do hutí. Nechci porušit pravidla, tak mrkněte na www.http://www.fortifikace.net/technicke_pamatky_me_323_letiste_skutec.html, tam je o nich článek, páru supr fotek a taky dovětek, jak některé po válce dopadly. Jako nájezdové rampy v lomu.
Dovol mi, kolego Destroymane, jenom upřesnit. Bylo to největší provozovatelný dopravní letadlo, ale ještě větší byl Junkers Ju-322 "Mammut". Délka 39,5 m, rozpětí 82,35 m. Ale toto monstrum nebylo tehdy možný normálními prostředky dostat do vzduchu a v květnu 1941 byl tento projekt zastaven.
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|