Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 30/9/2009, 11:54  Předmět:  Ponorky třídy IX C Odpovědět s citátemDolůNahoru

Ponorky třídy IX C


Vývoj


První čluny třídy IX - přesněji řečeno desetikusová série IX A - spatřily světlo světa na přelomu let 1935/36 jako důsledek námořních dohod, podle kterých smělo Německo za určitých podmínek postavit až 100% stavu ponorek britských. Jednalo se víceméně o zvětšený a jen málo vylepšený prvoválečný typ Mittel U-81 až U-86; výrobek loděnice Germaniawerft v Kielu z let 1915/16.
Třída IX C šla do výroby v letech 1939/40 a oproti svým císařským předchůdkyním disponovala silnějšími motory z továren firmy MAN, moderními vzduchovými kompresory Junkers, lepší optikou Zeiss a novým typem akumulátorů z dílen společnosti Akumulatoren Fabrik v Hannoveru. Nový byl i systém řízení torpédových útoků z konstrukčních kanceláří berlínského koncernu Siemens-Schuckert a samozřejmě výzbroj. Standartními typy torpéd byly zpočátku parní G7a, později elektrické G7e a v průběhu války ponorky dostávaly i určitý počet nových druhů torpéd s akustickou nebo magnetickou roznětkou. Dělostřeleckou výzbroj tvořilo zpočátku jedno dělo ráže 105 mm, později občas nahrazené dvojúčelovým 88 mm flakem, několika 20 mm flaky (jejich počet a systém uspořádání na palubě se v průběhu války často měnil) a zpravidla dva kulomety. Ve srovnání s nejběžnějším německým typem VII C byly ponorky třídy IX C větší, pohodlnější, s větším dosahem, avšak s horšími nautickým vlastnostmi a delší dobou nutnou k ponoření. Proto byly nasazovány především do operací ve vzdálených vodách, kde se dalo počítat se slabší protivníkovou obranou a určitá neobratnost nebyla až tak moc na škodu. Přes jistou zastaralost však čluny IX C stále ve své době patřily ke světové špičce. Sovětské, britské nebo italské ponorky měly všechny parametry daleko horší (Japonci byli úplně někde jinde, to se srovnávat nedá) a Američané se vytasili se srovnatelným modelem teprve v průběhu roku 1942, tedy v době, kdy výroba člunů IX C končila a byla nahrazena modernějšími typy.
Srovnání vypadá nějak takhle: Americká třída Gato se ani zdaleka nemohla ponořit do tak velkých hloubek a i rychlost ponoru byla nižší, avšak byla o něco málo rychlejší, měla větší akční rádius (aby ne, byla konstruována pro Pacifik a byla tudíž asi dvakrát větší), měla o čtyři torpédomety víc (ovšem při daleko horší kvalitě torpéd) a vlastně jen komfort posádky byl „jiná liga“. Každý americký námořník měl samostatné lůžko, na palubě bylo o dva záchody víc a posádka měla k dispozici u Němců tak nevídané vymoženosti jako například sprchové kouty nebo pračku.
Když už jsem zmínil nástupce třídy IX C, pak pro přesnost dodávám, že se jimi na přelomu let 1941/42 staly o něco málo rychlejší ponorky třídy IX C/40 a později IX D. Poslední ponorka s označením začínajícím značkou IX byla dokončena v září 1943, jejich nástupci se staly známé ponorky třídy XXI, jejichž stavba byla loděnici Deutsche Werft zadána o dva měsíce dříve.

Interiér


Na přídi ponorek třídy IX C se nacházela torpédová komora se čtyřmi torpédomety s ubikací o rozloze asi sedmi metrů čtverečních. Pod podlahu se ukládaly čtyři torpéda rezervní, dalších šest bylo složeno v mezitrupovém prostoru. Jejich vyjmutí a přesun jinam si však vyžadoval několik hodin usilovné práce na hladině, kterýžto luxus si Němci cca od roku 1943 dovolit nemohli, a tak se zkrátka vozilo torpéd méně. Součástí torpédové komory byl i ruční kladkostroj sloužící k nabíjení torpédometů a čtyři úzká lůžka uspořádané jako palandy, přičemž jedna „postel“ sloužila minimálně dvěma mužům. Podél stěn byly uloženy dřevěné skříňky pro osobní věci námořníků, avšak při delších plavbách se často stávalo, že zpočátku byly nacpány potravinami. Na trubkách u stropu visely salámy a klobásy, jídlem byl zpočátku plavby napěchován i záchod, který se nacházel na pravé straně vzadu.

Přední torpédová komora


Image


Z torpédové komory vedl kruhový průlez do ubikace poddůstojníků se šesti lůžky. Horní lůžka se dala složit a dolní pak sloužila jako lavice k jídlu u skládacího stolu. Ani zde nechyběly skříňky pro osobní věci námořníků a i ony často sloužily jako špajz pro potraviny. Dále následovala lodní kuchyňka o rozměrech 1,5 x 0,7 metru, kam se napěchoval sporák se třemi plotýnkami a dvěma troubami, lednička, čtyřicetilitrový samovarný kotel na polévku, několik skříněk a dřez.
Za kuchyní byla ubikace důstojníků podobná té poddůstojnické, jediný rozdíl byl ten, že v důstojnických skříňkách se potraviny neskladovaly. Z důstojnické ubikace/jídelny se táhla chodba vedle níž byly na pravoboku umístěny dva kumbály – jeden pro obsluhu hydrofonu, druhý pro radistu. V rádiové místnosti byl i gramofon a zásoba gramodesek, přičemž výběr záležel čistě na vkusu posádky a jejího velitele. Kupodivu výjimkou nebyly ani americké desky černošských jazzmanů a swingových orchestrů, posádky zpravidla rády poslouchaly i vysíláni Dönitzem zakázané anglické propagandistické stanice Atlantiksender. Proti rádiové místnosti se nacházela kajuta kapitána oddělená od chodby jen závěsem. V ní bylo lůžko, dvě skříňky, lampa a noční stolek, který se dal přestavět na umývací.
Za tlakovým uzávěrem byla relativně prostorná centrála s ovládacími systémy ventilů a hloubkových kormidel, dále hloubkoměry, kompasy, periskopy, lodní telegraf, zvukovody a žebřík do věže. Pod hlavním periskopem ovládaným pedály bylo sedátko coby bojové stanoviště kapitána. Při běžném provozu se v centrále pohybovalo pět lidí, při bojovém poplachu deset. Za centrálou byla strojovna se dvěma dvanáctiválcovými dieselovými motory oddělenými sedmdesát centimetrů širokou lávkou.

Centrála


Image


Strojovna


Image


Za strojovnou byly dva elektromotory, vzduchový kompresor a nakonec zadní torpédová komora podobná té přední. Byla menší než přední (asi pět metrů čtverečních), protože záďové torpédomety byly jen dva. Uvnitř průlezu do zadní torpédové komory byl i hlavní lodní záchod, kam se potraviny nedávaly nikdy. Kolem prostoru obývaného posádkou se nacházely různé nádrže (balastní, pro pitnou vodu a pro naftu) a akumulátory. Dělostřelecká munice se skladovala pod podlahou centrály. Stěny obytných částí byly obloženy dubovým a borovicovým dřevem, což na jednu stranu dávalo prostoru jistou „alpsko – salašskou útulnost“, na druhou stranu dřevo přitahovalo vlhkost, hmyz a různé plísně.

Zadní torpédová komora


Image


„Jídelní lístek“


Jídelníček byl dán předpisy a vypadal takhle (přesná úprava jídel samozřejmě záležela na fantazii a schopnostech kuchaře):
Snídaně: Káva, polévka z podmáslí, suchary (nebo chleba) s máslem (nebo medem) a vejce.
Oběd: Polévka, brambory, maso a zelenina.
Večeře: Párky nebo sardinky z konzervy, sýr, chleba a k pití káva, čaj nebo čokoláda.

Zásoby pro dvanáctitýdenní hlídku byly spočítány takto:


Image


Operační činnost


Bojové nasazení bylo dáno konstrukcí, která předurčovala ponorky třídy IX C operovat ve vzdálených vodách. Pokus nasadit je do okolí Gibraltaru v průběhu vylodění Spojenců v Severní Africe na podzim roku 1942 zaznamenal vyložený debakl, protože ztráty neohrabaných ponorek třídy IX C byly - při mizivé úspěšnosti - ve srovnání s třídou VII C dvojnásobné. Přesto se třída IX C na svých nejtypičtějších dálkových plavbách celkem osvědčila. Například ponorka U-66 během devíti hlídek (a pod čtyřmi veliteli) potopila cca 200 tisíc tun lodního prostoru. Nejúspěšnějším esem této třídy se stal asi Werner Henke, který během sedmi hlídek s U-515 potopil 160 tisíc tun, přičemž zaznamenal i jeden dodnes nepřekonaný světový rekord. V noci z 30. dubna na 1. května 1943 potopil při útoku na konvoj TS 37 poblíž ghanského Zlatého pobřeží sedm lodí, z toho prvních pět během pěti minut.

Vlevo Werner Henke (1909 – 1944)


Image


I ponorka U-507 (Haro Schacht), která rozpoutala válku mezi Brazílií, Německem a Itálií byla třídy IX C. Dalším člunem, který zaznamenal jeden zajímavý primát je U-501 (Hugo Förster), který se 10. září 1941 stal v severním Atlantiku první obětí kanadského námořnictva, respektive korvet Chambly a Moosejaw.

U-507 (Haro Schacht) pod útokem bomb americké Cataliny 13. ledna 1943. Celá posádka zahynula.


Image


Většina ponorek třídy IX C však navzdory dílčím (a občas i značným) úspěchům našla svůj hrob na dnech moří hlavně v letech 1941 – 43, poslední potopenou nešťastnicí se stala U-518 (Hans-Werner Offermann), kterou 22. dubna 1945 u Azorských ostrovů dostaly americké torpédoborce Carter a Neal A. Scott. Trosky ponorek třídy IX C jsou roztroušeny od Mexického zálivu až po Indický oceán, ale pět člunů ze čtyřiapadesáti vyrobených válku přece jen přežilo. Konkrétně se jednalo o U-155, kterou ve Wilhelmshavenu ukořistila britská vojska, ale její kariéra pod novými pány netrvala dlouho: už 30. června 1945 byla jako nepotřebná potopena u skotského pobřeží. Podobný osud čekal i U-516 (Friedrich Petran), která se 14. května 1945 vzdala ve skotském Loch Eriboll a potopena byla 2. ledna 1946. Zajímavý osud měla U-511. Na konci války se na ni nalodili diplomaté z japonského velvyslanectví, němečtí technici s výkresy zázračných zbraní a společně odpluli do tehdy japonského přístavu Madang v Indickém oceánu jako Hitlerův „dárek na rozloučenou“. U-511 byla zařazena do japonského námořnictva pod názvem RO-500, ale do žádných bojů už nezasáhla. Po válce připadla Američanům, kteří ji 30. dubna 1946 potopili v zálivu Maizuru.
Nejdéle zůstala v činné službě U-510, jejíž posádka se v čele s nadporučíkem Alfredem Eickem 12. května 1945 vzdala v St. Nazaire. U-510 byla později zařazena do francouzského námořnictva pod názvem Bouan, kde sloužila až do roku 1960, kdy byla rozebrána.
Do dnešních dnů se ze všech ponorek třídy IX C zachoval jen jeden exemplář, a to U-505, kterou 4. června 1944 u Severní Afriky zajala americká stíhací skupina kapitána Daniela W. Galleryho složená z eskortní letadlové lodě Guadalcanal a torpédoborců Pillsburry, Chatelain, Flaherty, Jenks a Pope. Po napadení hlubinnými náložemi se ponorka vynořila nad hladinu, kde ji přepadla americká abordážní skupina a v krátké rvačce jednoho námořníka zabila a ostatní zajala. Ukořistěná U-505 byla následně odvlečena do Chicaga, kde je vystavená jako exponát místního Muzea vědy a průmyslu. V roce 2005 prošla U-505 nákladnou rekonstrukcí a řekl bych, že prohlídka za těch sedm dolarů určitě stojí.

Výtlak: 1120/1232 tun
Délka: 76,8 metru
Šířka: 6,7 metru
Maximální rychlost: 18,3/7,3 uzlu
Maximální dosah: 11 000 mil
Maximální hloubka: 165 metrů (v bojové situaci však nebyly výjimkou ani úspěšně zvládnuté ponory přes 200 metrů)
Výzbroj: 6 x torpédomet, 22 torpéd (od r. 1943 však torpéd často jen 15 nebo 17, případně 44 nebo 66 min), 1 x 105 mm dělo (na přídi), 1 x 20 mm flak (na věži) a 1 x 37 mm dělo (na zádi). Palubní výzbroj se však v průběhu války měnila. Například zadní 37 mm dělo bylo nahrazeno 20 mm čtyřčetem a když se přišlo na to, že mechanismus čtyřčete nemá rád slanou vodu, přišla na řadu dvě 20 mm dvojčata apod.
Posádka: Zpravidla 44 námořníků a 6 důstojníků, avšak výjimkou nebyly ani jiné počty, které se zpravidla pohybovaly mezi čísly 48 - 56.
Celkem bylo vyrobeno 54 kusů ponorek třídy IX C.

Za prohlídku U-505 se vlastně ani platit nemusí. Tady je zadarmo






Naposledy upravil Destroyman dne 9/9/2011, 09:25, celkově upraveno 14 krát
  
private_joker
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 30/9/2009, 12:03  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

zaujímavé......zaujímavé je aj to, že dávali dôraz na ich stravu...veľa ovocia a zeleniny....a to ovocie im nezhnilo za tak dlhú dobu??


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 30/9/2009, 12:11  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Ovoce určitě shnilo. Ale pořád bylo lepší kousat do nahnilýho jablka a dostat průjem, než dostat kurděje a přijít o zuby a možná i život.


  
private_joker
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 30/9/2009, 12:12  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

no tak aj také zhnité jablko ťa mohlo zabiť Razz alebo teda by som dal viacej džusov, citrónových štiav a podobne....alebo by som sa nepúšťal na tak dlho preč od zdrojov vitamínov Very Happy Laughing


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 30/9/2009, 12:33  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Oni si občas jídelníček vylepšili - jídlem z potopených lodí. Myslím, že zrovna ten Henke jednou potopil loď, na který bylo tolik másla z Novýho Zélandu, že ho námořníci potom odvezli rodinám, když jeli na dovolenou...


  
private_joker
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 30/9/2009, 12:43  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

ha...dobré...si viem predstaviť jak príde nejaký námorník z ponorky domov: "Ahoj Gerta. Tak z tej poslednej plavby si nesiem železný kríž a 10 kg masla!" Very Happy


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 30/9/2009, 12:44  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tak nějak to ale bylo! Mr. Green




Naposledy upravil Destroyman dne 9/9/2011, 09:28, celkově upraveno 1 krát
  
private_joker
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 30/9/2009, 12:49  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

myslím že ale v tej dobe plnej prídelov a náhražok to mohlo byť príjemné spestrenie jedálnička Smile


  
rudel
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 30/9/2009, 13:12  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Dostať sa tak do veterného mesta určite dám aj 10 dolárov. Pekný článok asi zase dám Silent Huntera a hurá na konvoje. Smile


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

58176 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1827s ][ Queries: 19 (0.0284s) ][ Debug on ]