Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
Herbert
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 1/10/2009, 06:16  Předmět:  Povstalecké improvizované pancierové vlaky Odpovědět s citátemDolůNahoru

Povstalecké improvizované pancierové vlaky


Už na začiatku vypuknutia Slovenského národného povstania sa hľadal spôsob ako vyvážiť nedostatok obrnenej techniky, ako najlepšie riešenie sa ukázala výstavba improvizovaných pancierových vlakov. Stredné Slovensko disponovalo hustou železničnou sieťou a dostatkom materiálu, ako sú npr. nepojazdné tanky Pluku útočnej vozby. Vo Zvolenských železničných dielňach sa, za nepretržitých 24 hodinových zmenách, zhotovili všetky tri povstalecké vlaky čestne pomenované ,,Generál M. R. Štefánik“ ,, J. M. Hurban“ a ,,T. G. Masaryk“.

Pancierovanie prvých dvoch vlakov bola naozaj improvizácia. Vlaky ,,Generál M. R. Štefánik“ a ,, J. M. Hurban“ obrnili rôznymi druhmi kotlových plechov v zásobe Zvolenských železničných dielní. Vlak ,,T. G. Masaryk“ mal oceľové pláty 10, 15 a 20 mm hrubé, ktoré dodali železiarne z Podbrezovej. Všetky vlaky boli zložené z bojovej a z ubytovacej súpravy. Bojová súprava sa skladala odpredu: z predsunutého- tykadlového vozňa, delového vozňa, tankového vozňa, pancierovej lokomotívy, tankového vozňa, guľometného vozňa a predsunutého vozňa.

Predsunutý vozeň bol dvojnápravový plošinový vagón. Slúžil hlavne ako odmínovací vozeň a okrem toho prevážal materiál na opravu koľajníc, ženijné vybavenie na odstraňovanie zátarasov a vrecia s pieskom. So súpravou ho spájala spriahlová tyč. Po skúšobnej jazde vlaku ,,Generál M. R. Štefánik“ bol predsunutý vozeň na konci súpravy vypustený z dôvodu pre lepšie manévrovanie.

Delové a tiež aj veliteľské vozne boli zhotovené z dvojnápravového nákladného vagóna s brzdnou búdkou, s pridelením bočných stien a zastrešením. V strede stropu boli umiestnené pozorovacie vežičky s periskopmi. V čelnej stene delového vozňa bol otvor pre poľný kanón 76,5 mm. Pod kolesami mal plochú kovovú točnicu, ktorá znižovala trecí odpor pri horizontálnom zamierení. Proti záklzu ho poisťoval podval, ktorý bol neskôr odpružený. Výzbroj delového vozňa vo vlaku ,,Generál M. R. Štefánik“ doplnili dva guľomety 7,92 mm s kadenciu 520 rán za minútu. Neskoršie boli nahradené výkonnejšími ťažkými guľometmi 7,92 mm. Delové vozne ,,J. M. Hurban“ a ,,T. G. Masaryk“ používali už len výkonnejšie ťažké guľomety 7,92 mm. Guľometné strieľne boli na bočných stenách. Na absorbovanie splodín, ktoré vznikali pri spaľovaní pušného prachu boli pri každom guľomete umiestnené perforované plechové nádoby naplnené vápnom. Pancierový vlak ,,J. M. Hurban“ mal vonkajšie bočné steny delového vozňa o hrúbke 15 mm oceľových plechov. Vnútorné obvodové steny mali 10 mm hrubé pláty a to aj strop a podlahu. Oceľové dvierka brzdovej búdky, cez ktoré sa vchádzalo do vozňa, boli hrubé 20 mm. Medzeru medzi vnútorným a vonkajším pancierom vyplnili jemným štrkom. Pancierovanie delových vozňov vlakov ,,Generál M. R. Štefánik“ a ,,J. M. Hurban“ nieje známe. Pancierovali sa aj súkolia vozňov. Vlak ,,Generál M. R. Štefánik“ mal na začiatku okrytované iba kolesá, ale neskôr boli kryty predĺžené po celej dĺžke vozňa. Ostatné dva vlaky dostali kompletnú ochranu súkolí už počas ich výstavby.

Tankové vozne vznikali úpravou dvojnápravových plošinových vagónov, alebo krytých vozňov, na ktoré boli dodané neopraviteľné tanky LT-35. Okolo tankov sa upevnili zvarené oceľové plechy. Priestor medzi pancierom a korbou vyplnil štrk. Neskoršie boli bočné a zadné steny tankových veží zosilnené prídavným pancierovaním. Tankové vozne, ktoré boli umiestnené za lokomotívou mali prednú plošinu upravenú ako zásobník na uhlie. Na ostatných tankových vozňov sa nachádzali guľomety. Pre veľkú zraniteľnosť ich obsluhy ale používali len mimo bojových úsekov.

Všetky povstalecké vlaky ťahali maďarské parné lokomotívy. Každá lokomotíva mala iné pancierovanie. Lokomotíva vlaku ,,Generál M. R. Štefánik“ chránili hranaté oceľové pláty a nemala obrnenú dýmnicu. Lokomotívy vlakov ,,J. M. Hurban“ a ,,T. G. Masaryk“ mali už zaoblené pancierové plechy. Keďže bojovým súpravám chýbali tendery na výrobu pary v kotloch pre pohon lokomotív sa ako palivo používalo výhradne čierne uhlie s vysokou výhrevnosťou.

Guľometné vozne boli prerobené z nákladných vagónov s brzdnou búdkou rovnako ako delové vozne. Umiestnené bolo v nich stanovište lekára a zástupca veliteľa vlaku, ktorý mal v strednej časti stropu vežičku s periskopom. Guľometný vozeň vlaku ,,Generál M. R. Štefánik“ mal zo začiatku päť ťažkých guľometov 7,92 mm. Neskôr boli nahradené výkonnejšími ťažkými guľometmi 7,92 mm, ktorými boli vyzbrojené aj guľometné vozne vlakov ,,J. M. Hurban“ a ,,T. G. Masaryk“. Štyri strieľne sa nachádzali na bokoch a piata na zadnej stene vagóna. Absorbovanie spalín zabezpečovali tak ako v delových vozňoch.

Ako komunikáciu medzi jednotlivými vozňami sa najskôr používalo telefónne vedenie, neskôr zvonkové zariadenie. Núdzový dorozumievací prostriedok slúžilo návesné lano, ktoré prechádzalo všetkými vozňami a bolo pripojené k parnej píšťale lokomotívy. Náter vlaku ,,Generál M. R. Štefánik“ vychádzal z predvojnovej československej trojfarebnej kamufláže. Toto pestré maskovanie ale priťahovalo pozornosť nemeckých lietadiel. Po bombardovaní ju radšej pretreli kaki farbou. Vlaky ,,J. M. Hurban“ a ,,T. G. Masaryk“ dostali zelený náter už v čase výstavby.

Ubytovacie súpravy poskytovali posádkam pancierových vlakov oddych, stravu, ošetrenie a zásoby munície. Počas bojového nasadenia vlaku bývala ubytovacia súprava odstavená na najbližšej železničnej stanici. Ubytovacie súpravy sa skladali z neopancierovanej lokomotívy, dôstojníckeho vagóna, dvoch vagónov pre mužstvo, kuchynského vagóna so skladom potravín, muničného vagóna, sanitného vagóna a jedného tankového vagóna u vlakov ,,Generála M. R. Štefánika“ a ,,J. M. Hurban“. A dvoch tankových vagónov u vlaku ,,T. G. Masaryk“.

Vagóny ubytovacej súpravy, okrem tankových, vznikli úpravou krytých vagónov. Dôstojnícke vagóny obsahovali ubikácie dôstojníkov a poľné kancelária veliteľov vlaku. Vagóny pre mužstvo sa skladalo z dvoch rád lôžok nad sebou, stolom a lavicou. Tankové vagóny zabezpečovali ochranu ubytovacích súprav a boli rovnako skonštruované ako tankové vagóny bojových súprav. Posádky improvizovaných pancierových vlakov sa skladali z vojakov a dôstojníkov rôznych zbraní ako pešiaci, delostrelci, tankisti, ženisti … pomocného technického personálu a železničiarov. Výcvik posádky prebiehal súčasne s výstavbou vlaku.

Všetky tri improvizované pancierové vlaky boli organizačne zaradené do Práporu útočnej vozby ,,Vojtech“, každý z nich tvoril samostatnú rotu. Manipulovať nimi mohlo výlučne veliteľstvo povstaleckej armády.
10. októbra 1944 dostali pancierové vlaky čestné názvy, ale v praxi sa používali len skrátené názvy ,,Štefánik“ ,,Hurban“ ,, Masaryk“.

Image

Zástupcovia železničných dielní Zvolen odovzdávajú pancierový vlak Štefánik povstaleckej armáde na železničnej stanici Zvolen.




Naposledy upravil Herbert dne 23/2/2011, 11:19, celkově upraveno 1 krát
  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 1/10/2009, 08:42  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Herberte, zítra ti pošlu knížku, ve který se dost píše o bojích těchhle vlaků v SNP. Mě k ničemu není a u tebe bude v dobrých rukou. Jen doufám, že platí adresa na Kristínu z Bratislavy jako minule.


  
Herbert
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 1/10/2009, 17:18  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tak to si mi urobil veľkú radosť Destry, len pošli a tá adresa platí.


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 5/10/2009, 08:07  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Knížka poslána, doufám že dorazí v pořádku. Je to vydaný ještě za Komančů, takže budeš muset vyfiltrovat takový ty ideologický kokotiny, co se tehdá psaly všude. Ale na druhou stranu tam jsou zaznamenaný výpovědi lidí, co v těch vlacích (a nejen v nich) bojovali, takže snad to k něčemu dobrý bude.


  
Herbert
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 6/10/2009, 17:26  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Díky Destroy kniha prišla ku mne svetelnou rýchlosťou.


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

58194 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.2407s ][ Queries: 19 (0.0372s) ][ Debug on ]