Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 12/10/2009, 11:33  Předmět:  FAI Odpovědět s citátemDolůNahoru

FAI


Vývoj lehkého obrněného automobilu s otáčející se věží začal v SSSR paralelně s vývojem kolových tančíků. Autorem projektu byl A.Rožkov – zpracovatel BA-27 a pancéřovaného Ford-A. Rožkov pracoval na vývoji stroje samostatně, bez schválení takticko technických požadavků Správy motorizace a mechanizace. Náčrtové projektování bylo ukončeno v červnu 1930 a poté Rožkov odeslal projekt k prostudování do vědecko-technického výboru správy motorizace a mechanizace.
8.června 1930 náčelník Správy motorizace a mechanizace I.Chalepský podepsal rozkaz č.62, v němž bylo mimo jiné uvedeno:

„Člen NTK s.Rožkov A., podal zprávu, že v průběhu neplánovaných prací bez lhůt zhotovil projekt bojového stroje nového typu, který předal jako dar XXI sjezdu Celonárodní komunistické strany.
….Předseda NKT zabezpečí ve lhůtách organizaci prohlídky s.Rožkovem navrženého projektu a o výsledcích podá hlášení“.


Rožkovův projekt byl posouzen v polovině července a byl schválen – ve srovnání s kolovými tančíky měl nový stroj otáčející se věž, což zabezpečilo velkou palebnou manévrovatelnost. Během posuzování bylo přijato rozhodnutí o zpracování výkresů a o sestrojení zkušebního modelu. Nejdříve to mělo provést konstruktérské oddělení Ižorského závodu, ale pro velkou přetíženost podniku byla objednávka na konci srpna předána zkušebně-konstruktérskému a testovacímu oddělení Dyrenkova. 15.září 1930 představitel Správy motorizace a mechanizace na závodě Možeres předal zprávu o stavu prací:

„…3. Obrněný automobil Ford-A s věží. Konstrukce je hotová podle návrhu Správy motorizace a mechanizace. Pracovní výkresy budou hotové ke dni 25.října. Sestrojení zkušebních modelů vyžaduje 3 – 3,5 měsíce, tj. do 15.února 1931 za podmínek zřízení skupiny pracujících pro vedení testovacích prací na opancéřování stroje“.

Práce se podařilo splnit ve lhůtě – v hlášení o „stavu prací u s.Dyrenkova ze dne 18.února 1931“ představitel Správy motorizace a mechanizace hlásil: „…2. Rožkovův Ford-A je hotov“.
Nový automobil (v dokumentech té doby se nazýval „Ford-A“ s věží nebo „Ford-A“ Rožkova) z vnějšku představoval kolový tančík s věží. Trup stroje byl zhotoven z pancíře silného 4 – 6 mm, navzájem svařených. Pro ulehčení práce řidiče byla střecha nad jeho hlavou polokulovitý výlisek. Nástup posádky 2 lidí byl prováděn skrze dveře v bocích trupu. Výzbroj stroje tvořil jeden kulomet DT ve věži s kruhovým obstřelem.
Provedené krátké testy odhalily celou řadu nedostatků v konstrukci stroje, z nichž hlavními byly nedostatek místa v bojovém prostoru, , nedostatečné chlazení motoru a nepohodlná obsluha zbraně. Společně s tímto měl nový stroj před D-8 a D-12 výhodu ve výzbroji a to díky věži. Nehledě na to, Rožkovův „Ford-A“ potřeboval upravit konstrukci ještě před zavedením do sériové výroby.
Tyto práce měl provést také Dyrenkov v dubnu 1931. Avšak konstruktér neměl na „dotažení“ stroje zájem – všemožně prosazoval výrobu svých strojů D-8 a D-12 a další své projekty. Proto také téměř do jara 1932 práce nad vylepšením „Fordu-A“ s věží stály.
V květnu 1932 bylo dopracování Rožkovova fordu předáno konstruktérskému oddělení Ižorského závodu. Zde na základě materiálů o projektování kolových tančíků a D-8/D-12 byl na základě Rožkovova stroje vyprojektován fakticky nový automobil, který se zpočátku nazýval „Pancéřovaný Ford-A“ Ižorského závodu. Stroj dostal pancéřový trup nové konstrukce a další věž. Hotový projekt se při jeho prohlídce v srpnu 1932 před Správou motorizace a mechanizace vojenským činitelům líbil a po nevelkých úpravách byl doporučen pro sériovou výrobu a pro přijetí do výzbroje. Asi zhruba v té době dostal stroj název FAI – „Ford-A“ Ižorského závodu. Jindy je možné narazit na označení FA-I a v dokumentech Správy motorizace a mechanizace se tento broněvik nazýval také PB-2 výzvědný obrněný automobil.
Na podzim 1930 začaly v Oděském technickém institutu pod vedením inženýrů I.Žabotinského a D.Skobla projektové práce na novém lehkém automobilu se zvýšenou průchodností a s pohonem 6x4. Jako základ konstruktéři využili podvozku sériového „Ford-A“. Mnohé agregáty a díly pro jeho montáž zhotovil závod Lednového povstání v Oděse.
V létě 1931, po krátkých testech a po odstranění nedostatků, stroj putoval do Moskvy, kde se představil představitelům Revolučního vojenského sovětu a Správě motorizace a mechanizace Rudé armády. Nový automobil zanechal v divácích dobrý dojem a Revoluční vojenský sovět rozhodl o jeho sérioví výrobě.
16.října 1931, ještě před zhotovením zkušebního modelu FAI, konstruktérské oddělení Ižorského závodu dostalo úkol „projektovat a zhotovit zkušební model obrněného automobilu na podvozku třínápravového automobilu „Ford-A“ Jako podvozku mělo být využito sériové verze třínápravy, vyvinuté v Oděse.
8.prosince 1931 náčelník vývojového oddělení Ižorského závodu napsal pro Správu motorizace a mechanizace dopis, ve které bylo uvedeno:

„V souladu se zadáním NTK Správy motorizace a mechanizace vývojové oddělení Ižorského závodu vypracovalo projekt obrněného automobilu FAI-2 na třínápravovém podvozku Ford-A. Teoretická hmotnost je přibližně 500 kg, pancíř 4 – 6 mm. Výzbroj – 2 kulomety DT, posádka 3 lidí. Trup je oproti trupu obyčejného FAI prodloužen o 500 mm“.

Avšak výroba třínápravých Ford-A přesto nebyla rozjeta a projekt FAI-2 zůstal jenom na papíře.
Výroba obrněných automobilů FAI na podvozku Ford-A měla nejdříve probíhat v Ižorském závodě a to od ledna 193. Avšak závod, který byl naplno zabrán do tankového programu (vyráběl trupy a věže pro T-26, BT a T-27) a nebyl schopen výrobu broněviků rozjet. Dne 3.srpna 1932 proto z rozhodnutí vlády byl přešla výroba na právě budující se Vyksunský závod (nebo závod DPO, město Vyksa, Gorkovská oblast). Podvozky pro nové obrněné automobily měly být dodávány z nižněgorodského automobilového závodu (od roku 1934 GAZ). Podle původního plánu měl do konce roku 1932 Vyksunský závod vyrobit 100 kusů FAI, ale nestalo se tak – podnik ještě nebyl ve stavu, aby vyráběl (teprve se stavěl), chyběly stroje, vybavení, dělníci a inženýři. Krom toho věc se ztížila tím, že nebyl k dispozici zkušební model FAI. Vývojové oddělení Ižorského závodu předalo Vyksu pouze komplet výkresů, které vyžadovaly upřesnění a řadu změn.
První model FAI vznikl v Ižorském závodu v únoru 1933. Jako základ se bez jakýchkoli změn použil podvozek „Ford-A“, z něhož zmizela kabina a zadní sedadlo.
Stroj tvořil svařovaný trup z pancíře 6,75 – 3 mm, jednotlivé konstrukční prvky byly převzaty z D-12. Pro nástup posádky 3 lidí byly v bocích dvoje dveře. Pro pohodlnější práci se ve střeše trupu nad hlavami velitele a řidiče osadily dva polokulaté výlisky. Pro jízdu vzad byl v zadním pancíři z pravé strany umístěn nevelký pozorovací otvor.
Výzbroj FAI tvořil Kulomet DT ve věži s kruhovým obstřelem. Kulometčík měl sedadlo a byl v celtovinovém závěsu. Střecha věže měla otvíratelný pancéřový poklop a pro pozorování bojiště sloužily pozorovací škvíry v bocích. Bojová zásoba činila 21 zásobníků (1323 patron) rozmístěných v jedné polici u zadního pancíře. Bojová hmotnost FAI dosahovala 1,75 tun.
5.března 1933 odcestoval obrněný automobil na NIBT polygon, kde do konce července procházel testy. Ty skončily poměrně dobře – maximální rychlost FAI činila 85 km/h, dojezd na silnici210 km, po polních cestách do 120 km, broněvik se dobře pohyboval i v terénu a na zasněžených cestách. Po testech byl sestaven seznam změn, které bylo třeba v konstrukci provést během sériové výroby.
Plán na rok 1933 předpokládal pro podnik DPO 100 kusů FAI, avšak podařilo se smontovat pouze 10 strojů – 2 v říjnu a 8 v listopadu. Pravdou je, že ani těchto 10 strojů nebylo představitelem armádní přejímky přijato, neboť stroje neměly výzbroj a chyběla i celá řada dalších dílů. 12.prosince vojenský představitel Správy motorizace a mechanizace v závodě DPO uvedl: „FAI – nic není předáno. Předání 100 kusů nyní závisí na výdeji strojů „Ford-A“ pro opancéřování“.
Situace s výrobou lehkých obrněných automobilů FAI se začala napravovat až v roce 1934, kdy Vyksunský závod DPO předal 135 obrněných strojů (včetně 10 zhotovených v roce 1932). Z toho 115 FAI převzala Rudá armáda a 20 strojů Hlavní správa pohraniční vojska OGPU. Na jaře 1934 se při tom stroje FAI začaly montovat na podvozku vlastního lehkého automobilu GAZ-A - analogie Fordu. Jako pohonná jednotka sloužil motor o výkonu 42 koní a obsahu 3280 cm3. Objem palivových nádrží 40 l. Převodovka – 2 stupně vpřed, jeden vzad.
Vrchol výroby vozu zaznamenal FAI v roce 1935, kdy Vyksunský závod DPO předal 452 obrněných automobilů (442 Rudé armádě a 10 OGPU). V následujícím roce dostala Rudá armáda ještě 110 strojů FAI a poté došlo k přerušení výroby. Za celou dobu výroby tak závod DPO zhotovil 697 obrněných automobilů FAI, z toho 667 kusů obdržela Rudá armáda a 30 kusů OGPU.
Provoz FAI odhalil celou řadu vážných nedostatků. Například dne 17.února 1935 poslal náčelník 1.správy motorizace a mechanizace Olšanský I Chalepskému následující zprávu:

„V současnosti je ve výzbroji mechanizovaných jednotek Rudé armády v provozu lehký obrněný automobil FAI (PB-2). Podle údajů z celé řady cvičení Správy motorizace a mechanizace když byl tento stroj přecentrován dozadu (věž vzadu), tak prokázal nepatrnou průchodnost v terénu. Obrněný stroj má v těchto podmínkách i malou stoupavost, nemůže jezdit v hlubokých kolejích tam, kde normálně projede Ford-A a obrněný automobil D-8.
Žádám o vaše rozhodnutí o přerušení sériové výroby lehkého obrněnce FAI a o zavedení sériové výroby jiného modelu lehkého obrněného stroje s věží uprostřed namísto něj“.


Za několik dní náčelník Správy motorizace a mechanizace rudou tužkou dopsal rozhodnutí: „Nedostali jsme nový lepší typ, nelze provést. Musíme si s novým typem pospíšit“. Avšak vznik nového typu lehkého obrněného automobilu nebyl možný pro neexistenci vhodného podvozku pro tento cíl – krom GAZ-A se další lehké automobily v Sovětském Svazu v té době nevyráběly.

Do dnešního dne zůstal zachován jeden stroj FAI. Nachází se v Bělostoku (Polsko) v muzeu. Jde o trup a věž. Nalezen v šedesátých letech v močálech východního Polska.

Image
Obrněné automobily FAI před přehlídkou po skončení velkého Kyjevského cvičení, podzim 1935, stroje ze sestavy 45.mechanizovaného sboru.

Image

Image
Obrněné automobily FAI na přehlídce v Leningradu dne 4.listopadu 1936. Na snímku stroje z let 1935 - 1936.

Image
FAI - tento stroj byl během Zimní války ukořistěn Finy a využíván jako policejní.

Image
Kolona automobilů FAI a vzadu BA-3, Kyjevské manévry.

Image
Němečtí vojáci si prohlížejí převrácený FAI - stroj na podvozku GAZ-A, léto 1941.

Image
Přehlídka v Kyjevě, 1.května 1936.

Image




Naposledy upravil hoblik dne 12/10/2009, 16:48, celkově upraveno 1 krát
  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 12/10/2009, 12:35  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tak jsem se přece jen dočkal... Konečně v tom mám jasno! Wink


  
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 12/10/2009, 12:55  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Aby to nebylo tak jednoduché, tak v jednom z dalších dílů bude o FAI-M Very Happy


  
degrel
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 13/10/2009, 12:15  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Ale všechny to jsou paskvily.Jinak článek je dobrej.


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

74573 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1746s ][ Queries: 19 (0.0311s) ][ Debug on ]