Autor |
Zpráva |
hoblik
Anonymní

1.00 Sigidolar
|
|
FAI
Vývoj lehkého obrněného automobilu s otáčející se věží začal v SSSR paralelně s vývojem kolových tančíků. Autorem projektu byl A.Rožkov – zpracovatel BA-27 a pancéřovaného Ford-A. Rožkov pracoval na vývoji stroje samostatně, bez schválení takticko technických požadavků Správy motorizace a mechanizace. Náčrtové projektování bylo ukončeno v červnu 1930 a poté Rožkov odeslal projekt k prostudování do vědecko-technického výboru správy motorizace a mechanizace.
8.června 1930 náčelník Správy motorizace a mechanizace I.Chalepský podepsal rozkaz č.62, v němž bylo mimo jiné uvedeno:
„Člen NTK s.Rožkov A., podal zprávu, že v průběhu neplánovaných prací bez lhůt zhotovil projekt bojového stroje nového typu, který předal jako dar XXI sjezdu Celonárodní komunistické strany.
….Předseda NKT zabezpečí ve lhůtách organizaci prohlídky s.Rožkovem navrženého projektu a o výsledcích podá hlášení“.
Rožkovův projekt byl posouzen v polovině července a byl schválen – ve srovnání s kolovými tančíky měl nový stroj otáčející se věž, což zabezpečilo velkou palebnou manévrovatelnost. Během posuzování bylo přijato rozhodnutí o zpracování výkresů a o sestrojení zkušebního modelu. Nejdříve to mělo provést konstruktérské oddělení Ižorského závodu, ale pro velkou přetíženost podniku byla objednávka na konci srpna předána zkušebně-konstruktérskému a testovacímu oddělení Dyrenkova. 15.září 1930 představitel Správy motorizace a mechanizace na závodě Možeres předal zprávu o stavu prací:
„…3. Obrněný automobil Ford-A s věží. Konstrukce je hotová podle návrhu Správy motorizace a mechanizace. Pracovní výkresy budou hotové ke dni 25.října. Sestrojení zkušebních modelů vyžaduje 3 – 3,5 měsíce, tj. do 15.února 1931 za podmínek zřízení skupiny pracujících pro vedení testovacích prací na opancéřování stroje“.
Práce se podařilo splnit ve lhůtě – v hlášení o „stavu prací u s.Dyrenkova ze dne 18.února 1931“ představitel Správy motorizace a mechanizace hlásil: „…2. Rožkovův Ford-A je hotov“.
Nový automobil (v dokumentech té doby se nazýval „Ford-A“ s věží nebo „Ford-A“ Rožkova) z vnějšku představoval kolový tančík s věží. Trup stroje byl zhotoven z pancíře silného 4 – 6 mm, navzájem svařených. Pro ulehčení práce řidiče byla střecha nad jeho hlavou polokulovitý výlisek. Nástup posádky 2 lidí byl prováděn skrze dveře v bocích trupu. Výzbroj stroje tvořil jeden kulomet DT ve věži s kruhovým obstřelem.
Provedené krátké testy odhalily celou řadu nedostatků v konstrukci stroje, z nichž hlavními byly nedostatek místa v bojovém prostoru, , nedostatečné chlazení motoru a nepohodlná obsluha zbraně. Společně s tímto měl nový stroj před D-8 a D-12 výhodu ve výzbroji a to díky věži. Nehledě na to, Rožkovův „Ford-A“ potřeboval upravit konstrukci ještě před zavedením do sériové výroby.
Tyto práce měl provést také Dyrenkov v dubnu 1931. Avšak konstruktér neměl na „dotažení“ stroje zájem – všemožně prosazoval výrobu svých strojů D-8 a D-12 a další své projekty. Proto také téměř do jara 1932 práce nad vylepšením „Fordu-A“ s věží stály.
V květnu 1932 bylo dopracování Rožkovova fordu předáno konstruktérskému oddělení Ižorského závodu. Zde na základě materiálů o projektování kolových tančíků a D-8/D-12 byl na základě Rožkovova stroje vyprojektován fakticky nový automobil, který se zpočátku nazýval „Pancéřovaný Ford-A“ Ižorského závodu. Stroj dostal pancéřový trup nové konstrukce a další věž. Hotový projekt se při jeho prohlídce v srpnu 1932 před Správou motorizace a mechanizace vojenským činitelům líbil a po nevelkých úpravách byl doporučen pro sériovou výrobu a pro přijetí do výzbroje. Asi zhruba v té době dostal stroj název FAI – „Ford-A“ Ižorského závodu. Jindy je možné narazit na označení FA-I a v dokumentech Správy motorizace a mechanizace se tento broněvik nazýval také PB-2 výzvědný obrněný automobil.
Na podzim 1930 začaly v Oděském technickém institutu pod vedením inženýrů I.Žabotinského a D.Skobla projektové práce na novém lehkém automobilu se zvýšenou průchodností a s pohonem 6x4. Jako základ konstruktéři využili podvozku sériového „Ford-A“. Mnohé agregáty a díly pro jeho montáž zhotovil závod Lednového povstání v Oděse.
V létě 1931, po krátkých testech a po odstranění nedostatků, stroj putoval do Moskvy, kde se představil představitelům Revolučního vojenského sovětu a Správě motorizace a mechanizace Rudé armády. Nový automobil zanechal v divácích dobrý dojem a Revoluční vojenský sovět rozhodl o jeho sérioví výrobě.
16.října 1931, ještě před zhotovením zkušebního modelu FAI, konstruktérské oddělení Ižorského závodu dostalo úkol „projektovat a zhotovit zkušební model obrněného automobilu na podvozku třínápravového automobilu „Ford-A“ Jako podvozku mělo být využito sériové verze třínápravy, vyvinuté v Oděse.
8.prosince 1931 náčelník vývojového oddělení Ižorského závodu napsal pro Správu motorizace a mechanizace dopis, ve které bylo uvedeno:
„V souladu se zadáním NTK Správy motorizace a mechanizace vývojové oddělení Ižorského závodu vypracovalo projekt obrněného automobilu FAI-2 na třínápravovém podvozku Ford-A. Teoretická hmotnost je přibližně 500 kg, pancíř 4 – 6 mm. Výzbroj – 2 kulomety DT, posádka 3 lidí. Trup je oproti trupu obyčejného FAI prodloužen o 500 mm“.
Avšak výroba třínápravých Ford-A přesto nebyla rozjeta a projekt FAI-2 zůstal jenom na papíře.
Výroba obrněných automobilů FAI na podvozku Ford-A měla nejdříve probíhat v Ižorském závodě a to od ledna 193. Avšak závod, který byl naplno zabrán do tankového programu (vyráběl trupy a věže pro T-26, BT a T-27) a nebyl schopen výrobu broněviků rozjet. Dne 3.srpna 1932 proto z rozhodnutí vlády byl přešla výroba na právě budující se Vyksunský závod (nebo závod DPO, město Vyksa, Gorkovská oblast). Podvozky pro nové obrněné automobily měly být dodávány z nižněgorodského automobilového závodu (od roku 1934 GAZ). Podle původního plánu měl do konce roku 1932 Vyksunský závod vyrobit 100 kusů FAI, ale nestalo se tak – podnik ještě nebyl ve stavu, aby vyráběl (teprve se stavěl), chyběly stroje, vybavení, dělníci a inženýři. Krom toho věc se ztížila tím, že nebyl k dispozici zkušební model FAI. Vývojové oddělení Ižorského závodu předalo Vyksu pouze komplet výkresů, které vyžadovaly upřesnění a řadu změn.
První model FAI vznikl v Ižorském závodu v únoru 1933. Jako základ se bez jakýchkoli změn použil podvozek „Ford-A“, z něhož zmizela kabina a zadní sedadlo.
Stroj tvořil svařovaný trup z pancíře 6,75 – 3 mm, jednotlivé konstrukční prvky byly převzaty z D-12. Pro nástup posádky 3 lidí byly v bocích dvoje dveře. Pro pohodlnější práci se ve střeše trupu nad hlavami velitele a řidiče osadily dva polokulaté výlisky. Pro jízdu vzad byl v zadním pancíři z pravé strany umístěn nevelký pozorovací otvor.
Výzbroj FAI tvořil Kulomet DT ve věži s kruhovým obstřelem. Kulometčík měl sedadlo a byl v celtovinovém závěsu. Střecha věže měla otvíratelný pancéřový poklop a pro pozorování bojiště sloužily pozorovací škvíry v bocích. Bojová zásoba činila 21 zásobníků (1323 patron) rozmístěných v jedné polici u zadního pancíře. Bojová hmotnost FAI dosahovala 1,75 tun.
5.března 1933 odcestoval obrněný automobil na NIBT polygon, kde do konce července procházel testy. Ty skončily poměrně dobře – maximální rychlost FAI činila 85 km/h, dojezd na silnici210 km, po polních cestách do 120 km, broněvik se dobře pohyboval i v terénu a na zasněžených cestách. Po testech byl sestaven seznam změn, které bylo třeba v konstrukci provést během sériové výroby.
Plán na rok 1933 předpokládal pro podnik DPO 100 kusů FAI, avšak podařilo se smontovat pouze 10 strojů – 2 v říjnu a 8 v listopadu. Pravdou je, že ani těchto 10 strojů nebylo představitelem armádní přejímky přijato, neboť stroje neměly výzbroj a chyběla i celá řada dalších dílů. 12.prosince vojenský představitel Správy motorizace a mechanizace v závodě DPO uvedl: „FAI – nic není předáno. Předání 100 kusů nyní závisí na výdeji strojů „Ford-A“ pro opancéřování“.
Situace s výrobou lehkých obrněných automobilů FAI se začala napravovat až v roce 1934, kdy Vyksunský závod DPO předal 135 obrněných strojů (včetně 10 zhotovených v roce 1932). Z toho 115 FAI převzala Rudá armáda a 20 strojů Hlavní správa pohraniční vojska OGPU. Na jaře 1934 se při tom stroje FAI začaly montovat na podvozku vlastního lehkého automobilu GAZ-A - analogie Fordu. Jako pohonná jednotka sloužil motor o výkonu 42 koní a obsahu 3280 cm3. Objem palivových nádrží 40 l. Převodovka – 2 stupně vpřed, jeden vzad.
Vrchol výroby vozu zaznamenal FAI v roce 1935, kdy Vyksunský závod DPO předal 452 obrněných automobilů (442 Rudé armádě a 10 OGPU). V následujícím roce dostala Rudá armáda ještě 110 strojů FAI a poté došlo k přerušení výroby. Za celou dobu výroby tak závod DPO zhotovil 697 obrněných automobilů FAI, z toho 667 kusů obdržela Rudá armáda a 30 kusů OGPU.
Provoz FAI odhalil celou řadu vážných nedostatků. Například dne 17.února 1935 poslal náčelník 1.správy motorizace a mechanizace Olšanský I Chalepskému následující zprávu:
„V současnosti je ve výzbroji mechanizovaných jednotek Rudé armády v provozu lehký obrněný automobil FAI (PB-2). Podle údajů z celé řady cvičení Správy motorizace a mechanizace když byl tento stroj přecentrován dozadu (věž vzadu), tak prokázal nepatrnou průchodnost v terénu. Obrněný stroj má v těchto podmínkách i malou stoupavost, nemůže jezdit v hlubokých kolejích tam, kde normálně projede Ford-A a obrněný automobil D-8.
Žádám o vaše rozhodnutí o přerušení sériové výroby lehkého obrněnce FAI a o zavedení sériové výroby jiného modelu lehkého obrněného stroje s věží uprostřed namísto něj“.
Za několik dní náčelník Správy motorizace a mechanizace rudou tužkou dopsal rozhodnutí: „Nedostali jsme nový lepší typ, nelze provést. Musíme si s novým typem pospíšit“. Avšak vznik nového typu lehkého obrněného automobilu nebyl možný pro neexistenci vhodného podvozku pro tento cíl – krom GAZ-A se další lehké automobily v Sovětském Svazu v té době nevyráběly.
Do dnešního dne zůstal zachován jeden stroj FAI. Nachází se v Bělostoku (Polsko) v muzeu. Jde o trup a věž. Nalezen v šedesátých letech v močálech východního Polska.
Obrněné automobily FAI před přehlídkou po skončení velkého Kyjevského cvičení, podzim 1935, stroje ze sestavy 45.mechanizovaného sboru.
Obrněné automobily FAI na přehlídce v Leningradu dne 4.listopadu 1936. Na snímku stroje z let 1935 - 1936.
FAI - tento stroj byl během Zimní války ukořistěn Finy a využíván jako policejní.
Kolona automobilů FAI a vzadu BA-3, Kyjevské manévry.
Němečtí vojáci si prohlížejí převrácený FAI - stroj na podvozku GAZ-A, léto 1941.
Přehlídka v Kyjevě, 1.května 1936.
|
|
|
|
Naposledy upravil hoblik dne 12/10/2009, 15:48, celkově upraveno 1 krát
|
|
|
|
 |
Destroyman
Anonymní

1.00 Sigidolar
|
|
Tak jsem se přece jen dočkal... Konečně v tom mám jasno!
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
hoblik
Anonymní

1.00 Sigidolar
|
|
Aby to nebylo tak jednoduché, tak v jednom z dalších dílů bude o FAI-M
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
degrel
Anonymní

1.00 Sigidolar
|
|
Ale všechny to jsou paskvily.Jinak článek je dobrej.
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete hlasovat v tomto fóru Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory
|
Časy uváděny v GMT + 1 hodina
75471 blokovaných útoků
|