Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 27/10/2009, 09:24  Předmět:  BA-20 a BA-20M Odpovědět s citátemDolůNahoru

BA-20 a BA-20M


V roce 1935 se výroba automobilu GAZ-A v Gorkovském automobilovém závodě zastavila. Místo něj se do sériové výroby zavedl nový automobil GAZ M-1 (Molotov-1), vyvinutý na základě amerického „Ford-40“. Dokumentaci dodala do SSSR firma „Ford motor Copany“ v rámci smlouvy o technické pomoci, uzavřené v roce 1929. Nový stroj, sestrojený pod vedením hlavního konstruktéra Gorkovského automobilového závodu A.Lipgarta, se od GAZ-A značně lišil. Automobil měl silnější motor, novou rychlostní skří?, tužší rám a podobně.
Projektové práce nového automobilu začaly v říjnu 1933, první zkušební modely se podařilo smontovat v lednu 1934 a sériová výroba GAZ M-1 začala v únoru 1936.
Se začátkem výroby nového automobilu konstruktérské středisko Ižorského závodu dostalo od ABTU zadání na „vypracování projektu, náčrtů a zkušebního modelu lehkého obrněného automobilu BA-20 na podvozku M-1“.
Sériovou výrobu BA-20 převzal Vyksunský závod DPO v červenci 1936 a do konce roku dokázal vyrobit 36 sériových broněviků a 2 stroje BA-20 s radiostanicí a rámovou anténou na trupu. Přičemž jednu chvíli probíhala výroba BA-20 paralelně s výrobou FAI.
V červnu 1936 jeden ze sériových modelů BA-20 dorazil na NIBT polygon na testy. Schématicky nový broněvik kopíroval FAI, ale trup měl větší, svařovaný ze 4 – 6 mm pancíře. Pro nástup a výstup posádky 3 lidí sloužily v bocích dvoje dveře a pro výhled na cestu během jízdy vzad měl řidič k dispozici nevelký otvor v zádi. Výzbroj BA-20 tvořil kulomet DT ve věži, jež se konstrukčně shodovala s věží FAI. Pro větší hmotnost podvozku a trupu vzrostla celková hmotnost na 2,27 tun, ale díky silnějšímu motoru (ve srovnání s FAI) maximální rychlost na silnici vzrostla na 95,5 km/h. Dojezd činil 704 km po silnici a 558 km mimo silnice. Stroj najezdil 5000 km a výsledky byly dobré i když samozřejmě nechyběly připomínky. V závěru testovací komise uvedla:

„…Během jízdy BA-20 v bojovém stavu s rychlostí vyšší než 15 – 20 km/h byl výhled na cestu a do stran skrze průzorové škvíry na předních poklopech nemožný.
BA-20 může plnit samostatné taktické úkoly. Pro zvýšení palebné síly je nutné osadit druhý spřažený kulomet ve věži a jeden kulomet u velitele stroje
“.

V březnu – dubnu 1937 vyprojektovali konstruktéři závodu DPO Mirošin a Suchov pro obrněné automobily BA-20 novou věž kuželovitého tvaru se zvýšenou odolností proti kulkám. Po předvedení projektu představitelům ABTU byl zkušební model věže schválen pro sériovou výrobu a pro osazení na BA-20 a to od 1.července, avšak nepodařilo se. V „Hlášení záznamu plnění plánu objednávek ABTU Rudé armády za rok 1937“ bylo uvedeno:

„…Vyksunský závod. Zadání je za 9 měsíců plněno ze 70%, což tvoří 51,3 % ročního plánu. Veškeré nedodělky jdou na vrub nového modelu BA-20 s kuželovitou věží s jehož zavedením do výroby se závod zpozdil o 3 měsíce. Přejímka nových modelů BA-20 začala a k 1.říjnu převzato 15 strojů“.

Za rok 1937 tak celkem závod DPO vyrobil 252 strojů BA-20, z toho 150 s válcovitou věží (118 radiových a 32 sériových) a 103 strojů s kuželovitou věží.
Je třeba uvést, že v prvních letech sériové výroby BA-20 (1936 – 1938) existovaly velké problémy s výrobou kulkám odolných pneumatik GK. A jestli se výroba FAI podařila naladit poměrně rychle, tak s pneumatikami pro „emka“ přišly problémy. Bylo to spojené především tím, že jejich výroba se předala podniku, jež se do té doby podobnými pracemi vůbec nezaobíral. Například v „Hlášení o plnění plánu objednávek ABTU za rok 1937“ lze nalézt takovéto části:

Pneumatiky GK. Závod „Rudý trojúhelník“ splnil za 9 měsíců program na 101,5% v rozměru 32x6,00 a 29x5,50, což činí 92,5% hlavního plánu.
Jaroslavský gumárenský kombinát splnil plán na rozměry 7,00x16 (toto je rozměr pneumatiky na „emko“) za 9 měsíců na 50,7%, což činí 92,5% k hlavnímu plánu. Objednávka JaRAK předána „Rudému trojúhelníku“ ve třetím čtvrtletí…. Množství pneumatik GK je malé, zvláště u rozměru 7,00x16, pneumatiky nevydrží laboratorní testy. Zkušební série je hotová a nachází se na testech na obrněných automobilech
.“

20.listopadu 1937 ředitel Vyksunského závodu DPO Jefimov obdržel od národního komisariátu těžkého průmyslu dopis v následujícím znění:

Na základě rozkazu NKTM č.31 ze dne 15.10.1937 a rozhodnutí SNK SSSR č.94 „O výrobě obrněných automobilů v roce 1938“ předpokládám:
V roce 1938 vyrobit lehké obrněné automobily na podvozku M-1 s posílenými koly a přední nápravou, s kuželovitou věží a kulomety DT
…“

Avšak až na podzim 1938 se podařilo v konstruktérském oddělení závodu DPO vyrobit „vzorový obrněný automobil BA-20 modernizovaný“ pro sériovou výrobu v roce 1939. V novém stroji se podařilo odstranit nedostatky, odhalené během provozu BA-20. Především se zdařilo posílit přetíženou přední nápravu a také pérování zadní nápravy, na 9 mm byl zesílen pancíř vpředu a na věži a zlepšilo se opancéřování kulometného střeliště. Pro větší hmotnost bylo nutné snížit trup a také změnit úhly zkosení. U radiové verze se rámová anténa nahradila tyčovou – přenesena na levý bok stroje. Díky těmto změnám vzrostla hmotnost nového broněviku z 2,27 tun na 2,32 tun, ovšem dynamické vlastnosti změn nedoznaly. Po testech se obrněný automobil s označením BA-20M (modernizovaný) dočkal schválení jako hlavního stroje pro sériovou výrobu v roce 1939. Podvozek pro BA-20M dostal označení GAZ-MS (speciální) nebo prostě MS. Podvozek se také přesunul z Gorkovského závodu do Vyksunského a tam se rozjela také sériová výroba.
Výroba BA-20M začala v lednu 1939 a zpočátku se vedla paralelně s výrobou obyčejných BA-20 s válcovitou věží. Do konce roku 1939 se podařilo předat 161 kusů BA-20M a v následujícím roce 1940 celkem 253 kusů.
Plán na rok 1941 předpokládal vyrobit pro Rudou armádu 745 strojů BA-20M. Průběh výroby do června lze sledovat podle operačních hlášení vojenského zástupce ABTU, vojenského inženýra II.stupně Zimina ze závodu DPO:

Za leden 1941. Obrněné automobily BA-20M radiové: plán na rok 390, na leden 25, fakticky hotovo 22, odeslány 2 – zde byly odeslány stroje produkce 1940, v závodě zůstal dluh za rok 1940 – 71 kusů;
Obrněné automobily BA-20M sériové: plán na 1940 355 kusů, plán na leden 0, splněno 0…
V závodě jsou hotové stroje BA-20M železniční VMF, připravené k odeslání v únoru. V lednu odeslány 2 stroje BA-20M podle smlouvy NKVD.
V závodě: podvozků M-1 bylo na začátku měsíce 105, v lednu dorazilo 65, ubylo 22, zbytek 144.
Materiál dalších resortů:
NKVD: podvozky GAZ-AAA – 6, GAZ M-1 1 – 2, ubyly 2 kusy M-1
SMF: podvozky M-1 kusů 9 (z toho namontováno pod stroje 7..)
Za únor 1941. Obrněné automobily BA-20M radiové: nejdříve 41, přijato 41, odesláno 4;
Obrněné automobily BA-20M sériové: představeno 0
Zbytek strojů za rok 1940:
BA-20M kusů 93
BA-20M železniční kus 1
Podvozků M-1 bylo na začátku měsíce 148, dorazilo 18, ubylo 75, zůstalo 91, z toho hotových strojů v montáži 10…
Za březen 1941. Obrněné automobily BA-20M s radiostanicí: předvedeno kusů 61, přijato 61, odesláno 48;
Obrněné automobily BA-20M sériové: představeno 0
Zbytek strojů:
BA-20M kusů 72…
Za duben 1941: Obrněné automobily BA-20M s radiostanicí: představeno kusů 57, předáno kusů 57, odesláno 50;
Obrněné automobily BA-20M sériové: předvedeno 0
Podvozky: na začátku měsíce bylo 84, dorazilo 96, ubylo 79, zbytek 101, z toho 51 namontovaných, 10 v montáži…
Za květen 1941. Obrněný automobil BA-20M radiový: předvedeno 40, předáno 40, odesláno 58, zbytek 32..
Obrněný automobil BA-20M sériový: předvedeno 14, přijato 14, odesláno 5, zbytek 9;
Obrněný automobil BA-20M železniční: představeno 4, přijato 4, odesláno 0, zbytek 4 a 1 školní.
Podvozek MS: na začátku měsíce bylo 101, dorazilo 62, odesláno 63, zbytek 100. Z nich pod hotovými stroji 46, v montáži 15, volných podvozků 39…
Za červen 1941. Obrněný automobil BA-20M radiový: předvedeno 8, přijato 8, odesláno 38 zbytek2…
Obrněný automobil BA-20M sériový: předvedeno 32, přijato 32, odesláno 37, zbytek 4;
Obrněné automobily BA-20 železniční: předvedeno 16, předáno 16, odesláno 0, zbytek 16


5.července 1941 poslal Zimin náčelníkovi oddělení obrněné techniky Rudé armády, vojenskému inženýrovi Pavlovovi zápis, v němž bylo uvedeno:

Plnění smlouvy č.B1-118 v závodě DPO během 5 měsíců probíhalo dobře, ale špatná práce v červnu vedla k tomu, že program za 1.pololetí není splněn v množství průměrně 15 strojů… Charakter plnění programu je následující:
BA-20M radiový – mělo být 185, smontováno 229, překročeno o 44
BA-20M sériový – mělo být 100, smontováno 46, chybělo 54
BA-20M železniční – mělo být 26, smontováno 20, chybí 6
Za pololetí mělo být 311, smontováno 295, chybí 60, překročeno o 44


Příčinou nesplnění programu za 1 pololetí je hlavně následující situace v červnu.
1. během června byl velký nedostatek pracovníků – pro nemoci v první polovině měsíce a po odchodu hlavních profesí k Rudé armádě ve druhé polovině měsíce. Pancéřování probíhalo se zpožděním proto, že hlavní profese jako věžaři, svářeči, strojaři, řidiči byli odveleni k Rudé armádě téměř všichni a také další, kteří byli odmobilizováni. Zbylí pracující a nově příchozí z jiných dílen si nedokázali osvojit práce a ještě potřebovali určitou dobu.
2. Obrat výroby BA-20 je nedostatečný, nehledě na naše požadavky věnovat hlavní pozornost zvláštní produkci.
3. Vzniklé zmetky v pancíři 10 mm silně zdržely výrobu věží a trupů. Příčinou nekvalitní práce byla nekvalitní ocel, jež dorazila z Kulebakského ocelářského závodu a nedostatečně tepelně opracovaná ocel.
4. ?editelství závodu nepřijalo potřebná opatření k posílení výrobních úseků, zvláště kovárny, které většinou nebyly schopné vyrábět potřebné součástky…. To vedlo k tomu, že montáž byla zdržována pro chybějící poklopy, zámky….
5. Zavedení třetího výrobního pásu ve 2 čtvrtletí mohlo schopnosti dílny č.2 značně povzbudit, ale zase to mařil nedostatečný přísun součástek a dané opatření tak většího efektu nemělo.
6. Zabezpečení materiálem nebylo dostatečné, v továrně panoval velký nedostatek nýtů, takových hlavních prvků jakými byly profily a další díly, které vyráběly kooperační podniky. Zvláště špatné to bylo s pneumatikami, koly GK, s radiostanicemi a anténami.
Program na červenec a 3 čtvrtletí není plněn dostatečně. Na červenec je plánováno celkem 70 strojů, což je zjevně málo, když uvážíme možné vypuknutí války a výrobní možnosti továrny, jež může za příznivých podmínek chrlit 100 strojů za měsíc a při přechodu zvláštní produkci to může být 150 a více strojů za měsíc.
Dávám vám na vědomí, že program národního komisaře Jevrejova ze dne 24.června 1941, určený pro závod DPO na 3 čtvrtletí v množství celkem 190 strojů je velmi snížen a to vede k tomu, že ředitelství závodu opět nebude věnovat pozornost speciální výrobě.
Žádám o váš zásah ohledně rozšíření výroby BA-20 v závodě DPO v souladu s požadavky válečného stavu. O rozsahu potřeb na 3 čtvrtletí mě informujte“.


Je jasné, jaká opatření byla přijata, neboť v červenci továrna DPO vyrobila a předala armádě 19 strojů BA-20M radiových, 55 sériových a 7 železničních. Krom toho skončily práce na 25 obrněných automobilech a na 25 kusů byly montovány trupy. Vrchol výroby BA-20M přišel v srpnu 1941 – k přejímce bylo předáno 77 strojů (20 radiových a 57 sériových) a poté se tempo výroby BA-20M snižovalo. Bylo to spojeno s nedostatkem pancíře, pneumatik, radiostanic a dalšího vybavení. Krom toho v srpnu 1941 závod DPO přecházel na výrobu trupů pro tanky T-60 a věžových pohonů pro T-34. v září se tak podařilo předat 50 kusů BA-20M, v říjnu 40 kusů, v listopadu 46 kusů a v prosinci 16 kusů. Část broněviků přitom byla vojsku předána na obyčejných pneumatikách, bez celtoviny a ZIPu.
Je třeba dodat, že v září 1941 Vyksunský závod DPO vstoupil do sestavy nově vzniklého Národního komisariátu tankového průmyslu a dostal název závod č.177. Jeho hlavní náplní se stala výroba trupů a věží tanků T-60 a T-34 – výroba těchto součástí byla přednostní. Produkce BA-20M tak ustoupila na druhou kolej – válka ukázala, že bojová hodnota těchto strojů není nijak velká. A s přechodem na výzbroj lehkého obrněného automobilu BA-64, vyprojektovaném Gorkovským závodem, přišlo rozhodnutí o omezení výroby BA-20M.
Podle rozhodnutí Hlavního komisariátu obrany č.1415ss z 9.března 1942 měl závod č.177 (bývalý DPO) přerušit všechny práce na výrobě BA-20M. Toto rozhodnutí bylo potvrzeno rozkazem č.268 ze dne 11.března a bylo v něm uvedeno:

?editeli závodu č.177 s.Volkovi přerušit od 16.5.1942 výrobu BA-20. Veškeré zvláštní nářadí, zařízení, lisy a technickou dokumentaci zachovat. V.Malyšev“.

Avšak nehledě na tyto rozkazy byl plán výroby BA-20M v závodě č.177 překročen – namísto 25 kusů bylo předáno 66 strojů. Krom toho z rozdělaných trupů a podvozků byly v červnu smontovány 2 stroje BA-20M, ještě dalších 14 strojů bylo Rudé armádě předáno v červenci a poté byla výroba obrněných strojů v závodě č.177 zastavena. Za celou dobu sériové výroby od roku 1936 do července 1942 vyrobil závod DPO (č.177) celkem 1567 obrněných automobilů BA-20 a BA-20M všech typů.
Současnosti můžeme na obrněný automobil BA-20M narazit ve Finsku ve vojenském muzeu v Parole (stroj s označením Ps.6-11.) a v muzeu Velké vlastenecké války v sovětském Kyjevě (tento stroj dorazil na konci osmdesátých let z Alakurti).

Image
Jedna z prvních sériových verzí BA-20 během testů na NIBT polygonu, léto 1936.

Image
Sériová verze obrněného automobilu BA-20, NIBT polygon, léto 1936

Image
Obrněné automobily BA-20 (model 1937) a BA-10 v ulicích osbovozeného Juchnova, leden 1942.

Image
Velitel obrněného automobilu BA-20 A.Čukičev hlásí komisaři jednotky připravenost k překročení Estonské hranice v roce 1939.

Image
Před přehlídkou. Moskva 7.listopadu 1939. Vpředu radiové obrněné automobily BA-20 s kuželovitou věží.

Image
Obrněný automobil BA-20 ve službách finské armády

Image
Ještě jedna trofej ze "Zimní války" - obrněný automobil BA-20 radiový. Snímek pořízen v létě 1941.

Image
Kolona automobilů BA-20M během přesunu, červenec 1941.

Image
Oprava obrněných automobilů BA-20M v jednom z moskevských podniků, leden 1942, u automobiolu sejmuta kapota a věž.

Image
BA-20M v muzeu v Kyjevě.

Image
Image
BA-20 ukořistěný Finy

Image
BA-20 během Sovětsko - japonského konfliktu v roce 1938.

Image
Bitva o Moskvu, prosinec 1941

Image
V bahně zapadlý BA-20M a opuštěný posádkou.

Image
BA-20 ŽD, listopad 1941

Image
BA-20 ŽD


  
sigi
Generalfeldmarschall


Věk: 55
Založen: 31. 10. 2007
Příspěvky: 978
Bydliště: Poděbrady
17719.42 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 27/10/2009, 11:06  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Super... a taky foto je parada....

_________________
www.vojna.net - Největší videoweb o druhé světové válce

Vodnář Pohlaví:Muž Drak OfflineOsobní galerie uživatele sigiZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávuZobrazit autorovi WWW stránkySkypeMSN Messenger
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

59305 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1951s ][ Queries: 19 (0.0374s) ][ Debug on ]