Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 29/10/2009, 09:43  Předmět:  BA-30 Odpovědět s citátemDolůNahoru

BA-30


Sovětský stát byl i tzv. pionýrem ve vývoji a výrobě polopásových automobilů. Ještě v roce 1909 mechanik Státního imperátorského veličenstva A.Kergess vymyslel a zhotovil „zařízení pro jízdu automobilu ve sněhu“. Šlo o pásové pohybové ústrojí (vozík a pás byly z pogumované bavlněno-papírové tkaniny), osazené namísto zadních kol. Kroutící moment byl převáděn od poloosy k hnacím kolům pomocí řetězu. Nehledě na velké množství nedostatků se myšlenka ukázala býti atraktivní. „Autosaně“ (jak se v dokumentech té doby automobily s polopásovým pohonem konstrukce A.Kergesse označovaly) se lehce pohybovaly v blátě a sněhu – tam kde obyčejné stroje neprojely. V období od roku 1910 do roku 1916 Kergess svou konstrukci doupravil a v letech První světové války se poměrně dost „autosaní“ využilo u Rudé armády. Po revoluci v roce 1917 odjel Kergess do Francie.
V SSSR začaly práce na polopásových automobilech až na konci dvacátých a na začátku třicátých let, přičemž v jejich konstrukci bylo využito Kergessovi koncepce. Nejaktivnější práce probíhaly v NATI pod vedením inženýrů A.Kuzina a B.Šiškina. V roce 1931 dorazil na testy jimi vyprojektovaný polopásový automobil NATI-2 na podvozku Ford-AA. Po testech první verze a po provedení nezbytných úprav spatřil v roce 1933 světlo světa model NATI-3 a v roce 1936 NATI-V3. Pro tyto stroje posloužil jako základ sovětský nákladní automobil GAZ-AA. V roce 1937 se vylepšený model NATI-V3 pod označením GAZ-60 dočkal sériové výroby.
Samozřejmě téměř od samotného počátku výroby polopásových automobilů probíhaly jejich testy jako základny pro obrněné stroje. Na světě první polopancéřový broněvik (na podvozku Ostin) s Kergessovým pohybovým ústrojím vznikl v roce 1916. Testy proběhly úspěšně a bylo rozhodnuto o přestavbě všech obrněných automobilů v Rudé armádě na polopásový podvozek. Avšak události z roku 1917 (Velká říjnová revoluce) a následně Občanská válka tyto plány odsunuly do pozadí.
V SSSR začaly být obrněné automobily na polopásovém pohybovém ústrojí vyvíjeny v roce 1934 a to v konstruktérském středisku KBS Ižorského závodu. V následujícím roce představilo ABTU projekt polopásového obrněnce BA-6S („Kergess sněhový“) na základě stroje NATI-3. Pro neexistenci sériové výroby polopásových nákladních automobilů však musely být práce přerušeny.
V roce 1936 začal být v NATI projektován lehký polopásový obrněný automobil a ABTU s tímto podnikem uzavřela smlouvu na vývoj takového stroje. Podvozek se podařilo zhotovit v NATI a pancéřový trup a další montáž zajistil závod DPO ve Vyksu. Nový obrněný automobil, jež dostal označení BA-30, byl hotov na konci roku 1936 a po odstranění zjištěných nedostatků dorazil v zimě 1937 na NIBT polygon pro provedení státních testů.
Jako základu využili konstruktéři v NATI podvozku NATI-3 s následnými změnami:
1. Osazen mnohem silnější motor M-1 o 50 koních namísto čtyřicetikolového GAZ-AA;
2. Zlepšeno chlazení cestou osazení chladiče z tanku T-37 o objemu 22l namísto předcházejícího třináctilitrového;
3. Za rychlostní skříní GAZ-AA umístěn demultiplikátor;
4. Osazeny dodatečné diferenciály mezi hnací kola;
5. Rám vzadu zkrácen o 500 mm a základna o 390 mm;
6. O 390 mm zkrácena kardanová hřídel;
7. Přední pérování posíleno dodáním dvou listů;
8. Změněna konstrukce omezovače pohonu - namísto hřídelí z NATI-3 osazeny zkrácené hřídele;
9. V přední části obrněného automobilu namontovány kladky pro lepší překonávání překážek
Jako pohybové ústrojí využito pásu z pogumované tkaniny, na jehož vnější straně se upevnily hliníkové obložení pro zlepšení kontaktu se zemí. Pro jízdu na sněhu se BA-30 kompletoval párem lyží a ty se v případě potřeby namontovaly na přední kola.
BA-30 měl trup svařený ze 4 – 6 mm pancíře a konstrukčně šlo o hybrid trupů FAI a BA-20. Výzbroj složená z kulometu DT se umístila v otáčející se věži z BA-20. Bojovou zásobu ze 24 kulometných disků (1512 patron) bylo možné uložit ve čtyřech stojanech v zadní části trupu. Po nástup posádky 3 lidí sloužily dvoje dveře v bocích a pro výhled se zřídilo 5 otvorů a 7 průzorových škvír. Obrněný automobil se vybavoval radiostanicí 71-TK-1 (podél levého boku) s rámovou anténou na trupu.
Během testů v únoru – červenci 1937 najezdil BA-30 celkem 2380 km, z toho v letních podmínkách 1403 km (418 po silnici, 985 na cestách) a 977 v zimních podmínkách (po silnici i po cestách na kolech a pásech – 236 km, po silnicích a v terénu na lyžích a pásech – 739 km).
Během testů dosáhl stroj BA-30 o bojové hmotnosti 4,595 tun průměrné rychlosti po asfaltové silnici 36,6 km/h, v zimě na lyžích po cestách 15,35 km/h a čistě na sněhu 8,82 km/h. Dojezd činil 253 km po silnici, 122 km po zasněženém cestě (na lyžích) a 82 km v zasněženém terénu (na lyžích). Během překonávání překážek se ukázalo, že v letních podmínkách je maximální stoupavost stroje na tvrdé, drnité zemi 15 – 16°, v zimě dokázal stroj překonat stoupání s maximální sněhovou pokrývku ve vrstvě 300 – 350 mm do 12 – 13°. Krom toho BA-30 překonal brod 680 mm s tvrdým dnem.
Komise ve svých závěrech testů upozornila na slabou výzbroj a pancéřování, na nedostatečný výhled na bojiště a na značnou nepohodlnost práce posádky. Krom toho se doporučilo posílit přední nápravu a pérování, zvětšit pevnost gumových pásů „se zajištěním potřebné pružnosti, namísto hliníkových obložek namontovat ocelové, zjednodušit pásový napínací systém a zjednodušit demontáž hnacích kol (na BA-30 vyžadovala tato operace 6 pracovních hodin), odstranit přední kladky, které nesloužily svému účelu, osadit silnější motor a další řady změn.
V závěru zprávy o provedených testech obrněného automobilu BA-30, podepsané předsedou zkušební komise majorem Kulčickým , bylo uvedeno následující:

Zkušební model BA-30 má celou řadu základních konstrukčních a provozních nedostatků. Hlavní nedostatky se týkají následného: nedostatečná výzbroj, slabé pancéřování, pro podmínky práce polopásového automobilu je přetížen podvozek a stroj není spolehlivý.
Odstranění všech odhalených nedostatků podvozku automobilu vyžaduje velké náklady a čas, než stavba nového automobilu, přičemž všechny tyto nedostatky podvozku byly zjištěny při provozu automobilu s trupem BA-30 a motorem M-1.
Jestli se změní zbrojní systém, dá se silnější pancéřování a osadí silnější motor, tak hmotnost automobilu a napětí v ostatních mechanismech vzroste. To se musí opět projevit na dynamice a odolnosti daného automobilu.
Odtud je patrné, že BA-30 je pro využití v Rudé armádě nevhodný a odstranění nedostatků bez kořenového posouzení celého obrněnce je neúčelné.
Je nutné dopracovat projekt polopásového obrněného automobilu s uvážením všech materiálů pro testy automobilu tohoto typu
“.

Materiály na testy polopásového obrněného automobilu BA-30 byly prozkoumány ve vědecko-technickém výboru ABTU na konci roku 1937. Po posouzení bylo poznamenáno, že BA-30 se jeví zajímavým jako pokus o sestrojení polopásového obrněného automobilu, vhodného pro jízdu v terénu a ve sněhu. Avšak pro nedokonalou konstrukci polopásového podvozku bylo přijato rozhodnutí další práce na zlepšování tohoto obrněného stroje přerušit „do dopracování polopásového pohybového ústrojí“.
V řadě sovětských zdrojů je zmíněna výroba nevelké série BA-30 a také o jejich využití jako tahačů během sovětsko-finské války. Avšak tyto informace nebyly dosud potvrzeny nálezem v archivních dokumentech. V ročních hlášeních Vyksunského závodu DPO je ohledně obrněného automobilu BA-30 v letech 1933-1941 uvedena pouze jedna řádka za rok 1936: „Obrněný automobil BA-30 – 1 kus, cena 30 000 rublů, objednatel – NATI“. Žádné stopy o výrobě BA-30 nejsou ani v dokumentech Ižorského závodu a výkazy existence strojů Rudé armády k 1.lednu 1938 (ve kterých jsou zahrnuté i zkušební stroje) figuruje pouze jeden broněvik BA-30. Co se týče účasti BA-30 v bojích během sovětsko-finské války, tak tento fakt také není podpořen dokumenty. Nejspíše mohla být řeč o polopásových nákladních automobilech ZIS-22 a GAZ-60, které byly Rudou armádou během války využity jak u střeleckých divizí, tak v tankových jednotkách.
Co se týče osudu smontovaného zkušebního modelu BA-30, tak ten po testech zůstal na NIBT polygonu a tam se nacházel téměř do vstupu SSSR do války v roce 1941. 29.září 1941 byl BA-30 podle nákladního lístku č.2909 spolu s dalšími 41 stroji z polygonního muzea odeslán k dispozici Kazanským obrněným sborům Rudé armády. Další osud broněviku není znám – pravděpodobně skončil ve šrotu.

Image
BA-30 během testů na NIBT polygonu, červen 1937

Image
BA-30 během překonávání překážky, jaro 1937. Dobře je vidět, jak pásy dřou o blatníky.

Image
Nad blatníkem jsou dobře vidět lyže

Image
Image
Image


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

59305 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.5745s ][ Queries: 19 (0.4277s) ][ Debug on ]