Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 10/11/2009, 14:54  Předmět:  LB-NATI (BA-NATI) Odpovědět s citátemDolůNahoru

LB-NATI (BA-NATI)


Práce na sestrojení prvních čistě sovětských obrněných automobilů začaly v NATI. Zde v letech 1937 – 1938 byl pod vedením inženýra N.Korotonoška vyprojektován na základě nákladního automobilu GAZ-AA plnohodnotný podvozek 4x4, určený pro obrněné automobily. Pancéřový trup vypracovali specialisté NATI společně s konstruktéry závodu DPO.
V zápise „O stavu zkušebních prací, provedených z rozhodnutí vlády č.198s“, odeslané Národnímu komisaři obrany K.Vorošilovi dne 10.května 1939 stálo: „…Paralelně se vznikem LB-23 konstruktéři NATI z vlastní iniciativy vyvinuli dvounápravový obrněný automobil na podvozku GAZ-AA s přední hnanou nápravou a lepšími charakteristikami ohledně pancíře. Dokončení podvozku se očekává do 15.května a obrněného automobilu celkově do 1.srpna 1939“.
Avšak jak se často stávalo, práce se zpozdily. Náčrtový projekt lehkého dvounápravového výzvědného obrněného automobilu se dvěma hnanými nápravami byl předán ABTU k posouzení až 15.srpna. Projekt představil náčelník zvláštní výroby NATI Latyšev a inženýr NATI N.Korotonoško.
Předpokládalo se, že půjde o stroj s následnými charakteristikami: bojová hmotnost 3,6 tun, pancíř 10 mm, výzbroj – 2 kulomety (12,7 mm DK a 7,62 mm DT) ve věži, podvozek GAZ-AA s náhonem na dvě nápravy a motorem o výkonu 72 koní (podle typu zakoupeného šestiválcového Dodge). Projekt se podařilo protlačit schvalovacím řízením s několika úpravami – zejména se doporučovalo umístit ještě jeden kulomet DT vpředu stroje a zvýšit hmotnost stroje na 3,8 – 4,4 tun.
Obrněný automobil dostal označení BA-NATI (později LB-NATI) a vyrobil ho Vyksunský závod DPO v září 1939. V závodních dokumentech se stroj označoval jako BA-8 NATI.
Broněvik měl plně svařovaný trup ze 7 – 10 mm pancíře zkoseného pod úhlem 25°. Tímto se dosáhlo ochrany před 7,62 mm průbojnými náboji ze všech vzdáleností. Pro nástup posádky 3 lidí sloužily dveře v bocích, v podlaze se zřídil otvor pro nouzový únik. Výzbroj LB-NATI tvořil 12,7 mm kulomet DŠK a 7,62 mm kulomet DT ve věži z tanku T-40 a jeden kulomet DT vpředu stroje. Bojová zásoba čítala 400 patron k DŠK (8 pásů po 50 patronách, spojených do jednoho celého a uložených ve zvláštní bedně, která visela na základně věže), 2205 patron k DT (30 disků v bojovém prostoru a 5 v řidičském prostoru) a 20 granátů F-1. Stroj také dostal radiostanici s tyčovou anténou.
Rám pro obrněný automobil vyprojektovali v NATI na základě zkráceného GAZ-AA. Také se využilo rychlostní skříně a brzdy. Rozvodovka a demultiplikátor, spojené do jednoho agregátu, také vyprojektovali v NATI. Kardanové hřídele pocházely z automobilu ZIS-101, pouze se zkrátily. Zadní náprava pocházela z GAZ-AAA, ale také s úpravami: sejmuta tlačná tyč, odříznutí příčných vzpěr a umístění bahenních škrabek na brzdové bubny. Přední poháněná náprava zřízena podle schématu „Marmon“ na základě diferenciálu z GAZ-AA s upravenými poloosami a jednou polovinou skříně. ?ídící čepy se osadily na paprskovitě umístěných ložiskách konstrukce NATI. Osy se zavěsily na čtyřech poloeliptických pérách. Jako pohonné jednotky využíval broněvik šestiválcový motor americké firmy Dodge o výkonu 72 koní.
Po předběžných jízdách a po odstranění nedostatků putoval LB-NATI na NIBT polygon. Testy stroje probíhaly od 25.listopadu 1939 do 20.března 1940 a během té doby automobil najezdil 2998 km. Díky tomu se zjistilo, že broněvik díky své hmotnosti 4,58 tun dosáhne maximální rychlosti po silnici 80 km/h, dojezd je 288 km (po silnici), dobře se pohybuje v rozblácených cestách a v terénu a i ve sněhu. Společně s tím bylo samozřejmě zjištěno velké množství nedostatků:

a) Obrněný automobil celkově:
1. Hmotnost neodpovídá požadavkům modelové komise a musí být nejvíce 380 – 4400 kg.
2. Přetížení přední nápravy je nepřípustné jak pro životnost pneumatik GK, tak i pro snížení průchodnosti automobilu po cestách a v bahně.
3. Nepřípustné je rychlé opotřebení motoru následkem jeho nevhodnosti při dlouhodobém přetížení.
b) Podvozek
1. Pérování není dostatečně odolné
2. Stojky předních a zadních tlumičů nemají dostatečnou pevnost
3. Upevnění zadní nápravy k pérům pouze pomocí spon je nedostatečné
c) Výzbroj
1. Nabíjení kulometu DŠK je možné pouze při maximálním zvednutí jeho hlavně, neboť vršek přijímače se opírá o střechu věže.
d) Trup a věž
1. Osazení věže T-40 si zachovalo stejné nedostatky, jež se zjistily během polygonních testů T-40
2. Umístění pancéřování na světlomety je zbytečné
3. Upevnění pancéřové ochrany diferenciálu přední nápravy je nespolehlivé
4. Ochrana zadního pérování je složitá a neumož?uje zběžnou prohlídku pér.
5. Upevnění bočního pancíře, chránícího převodovku, je špatné. Pláty se musí sundávat celé při opravě předních a zadních pér
“.

V závěru zprávy o testech zkušební verze obrněného automobilu LB-NATI uvedla komise tyto závěry:

1. BA-NATI ve výkonu výzbroje, spolehlivosti pancéřové ochrany, bojovou zásobou, pohybovými vlastnostmi a dojezdem značně převyšuje lehké obrněné stroje LB-23 a BA-20.
2. BA-NATI neodpovídá následujícím hlavním požadavkům komise:
a) Celková hmotnost a zatížení přední nápravy
b) výhled
3. V průchodnosti je BA-NATI lepší než LB-23 a BA-20 při jízdě blátě a zničených cestách s tvrdým podkladem, v terénu a ve sněhu.
4. Obrněný automobil LB-NATI může být doporučen do výzbroje Rudé armády až po odstranění nedostatků, uvedených v závěru zprávy a po schválení komise
“.

Všechny další práce na vylepšování obrněného automobilu LB-NATI se zastavily a jeho další osud není znám. Příčinou jeho „neuvedení“ do provozu zřejmě byla náročnost výroby a poruchovost velmi složitého pohonného systému. Tento stroj je zajímavý tím, že šlo o první sovětský broněvik a náhonem na všechna kola.

Hmotnost 4,58 tun
Délka 4,38 m
Šířka 2,15 m
Výška 2,21 m
Měrný tlak na půdu 3,49 kp/cm2
Motor Dodge (GAZ-61)
Max rychlost 57 km/h
Zásoba PHM 130 l
Dojezd v terénu 100 km
Dojezd na silnici 288 km

Image
Celkový pohled na LB-NATI. NIBT polygon, podzim 1939

Image
Image
Image
LB-NATI překonává sněhovou pokrývku, prosinec 1939


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

59305 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1587s ][ Queries: 19 (0.0202s) ][ Debug on ]