Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 16/12/2009, 11:17  Předmět:  Železniční verze obrněných automobilů Odpovědět s citátemDolůNahoru

Železniční verze obrněných automobilů


První obrněný automobil, přizpůsobený pro jízdu na kolejích, se v Rusku objevil v roce 1913. Tento stroj využívala vláda během stavby východní části Amurské magistrály pro ochranu stavebních úseků před místními bandity. V průběhu První světové války se podařilo sestavit obrněnou železniční četu z pěti broněviků. Krom toho existovaly plány na přestavbu všech obrněných strojů na železnice. Jednalo se o stroje, které se jevily nevhodné pro jízdu v terénu pro přetíženost podvozku. Z neznámých příčin se tak však nestalo.
V Sovětském Svazu začaly práce na sestrojení obrněných automobilů pro železnici v roce 1932 v závodě Možeres. Zde se podařilo jeden obrněný automobil D-8 přizpůsobit pro jízdu na kolejích. Stroj konstruktéři vybavili heverem na podlaze, pomocí kterého se stroj zvednul na železniční trať. Poté posádka přímo na kola (na povrch pneumatiky) navlékla ocelové obruče a stroj posadila na koleje. Testy tohoto D-8 prokázaly dobré výsledky – na železnici dosáhl obrněný automobil rychlosti do 90 km/h a po úpravách stroj obdržel 2.pluk obrněných vlaků.
Analogický stroj, ovšem na základě automobilu FAI, zhotovili dělnici v dílnách vojenského skladu č.60 v létě 1936. Stejně jako u D-8 měl stroj hever a ocelové bandáže, které se nasadily na povrch kol. Během jízdy po silnici posádka ocelové obruče připevnila na bocích stroje speciálními šrouby. Po provedení testů FAI-žd (železniční) se tento stroj považoval za vhodný pro vyzbrojení obrněných jednotek Rudé armády a do konce roku armáda dostala ještě dalších 8 kusů tohoto stroje. Všichni tito obrněnci putovali do výzbroje 5.zvláštního praporu obrněných drezín a v této sestavě sloužily do let 1944 – 1945.
V roce 1937 se také závod DPO pokusil vyprojektovat a zhotovit železniční variantu svého vlastního automobilu. Jako základ posloužil konstruktérskému oddělení stroj BA-20. První model prošel testy na začátku roku 1938. Stejně jako FAI-žd i BA-20 žd dostal vybavení v podobě heveru. Avšak na rozdíl od svých dvou předchůdců se ocelové obruče osazovaly namísto kol a kola se připevnila na boky a na střechu trupu. BA-20 žd měl demultiplikátor, díky němuž se podařilo zvýšit rychlost během jízdy vzad. Hmotnost BA-20 žd s kompletem bandáží činila 2,78 tun a rychlost po silnici proto klesla na 50 km/h.
Sériová výroba BA-20 žd začala v závodě DPO v roce 1938, přičemž zpočátku se tyto broněviky montovaly na základě obyčejných BA-20. Až v roce 1939 přišla do série železniční varianta na základě stroje BA-20M. V letech 1938 – 1941 závod DPO zhotovil celkem 135 strojů BA-20 žd, z toho 61 na základě BA-20 a 74 na základě BA-20M. Krom toho v letech 1942 – 1943 ve Vojnovičově závodě v Moskvě konstruktéři vybavili ocelovými bandážemi 28 broněviků BA-20, BA-10 a BA-64. Při tom strojů BA-20 byla nejméně polovina.
Železniční verze BA-20 žd putovaly do sestav obrněných vlaků a využívalo se jich téměř do konce druhé světové války. Krom Rudé armády měla několik strojů BA-20 ve své sestavě také NKVD jako ochranu železničních objektů.

Image
Železniční verze automobilu FAI-žd, zhotovená pracovníky skladu č.60, 1936.

Image
Železniční verze radiového BA-20 žd, pohled zezadu. Dobře je vidět upínací ústrojí.

Image
Železniční verze radiového BA-20 žd během jízdy po kolejích. Automobilová kola jsou sejmuta a upevněna na bocích a zádi.

Image
BA-20 žd odjíždí na průzkum, jaro 1942.


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

74576 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1697s ][ Queries: 19 (0.0315s) ][ Debug on ]