Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 15/1/2010, 09:54  Předmět:  Obrněné automobily jednotek NKVD a zahraničních armád Odpovědět s citátemDolůNahoru

Broněviky jednotek NKVD


Mimo armádních jednotek sloužilo nevelké množství kanónových obrněných automobilů v sestavách vojsk OGPU-NKVD. Již v roce 1931 dostala OGPU 28 broněviků BA-27, které putovaly do dvou nově vznikajících oddílů (po 14 strojích v každém) Od 19 do 29.září 1932 proběhlo u Džarkentského pohraničního oddílu (Kazašská SSSR) první okružní cvičení pohraničního oddílu a vojsk OGPU s účastní jednoho obrněného oddílu. Při tom BA-27 se zde předvedly z té nejlepší stránky. Zpráva z tohoto cvičení uváděla následující: „Nehledě na to, že broněviky a automobily najezdily během cvičení v průměru 2000 km, ani jeden stroj nebyl vyřazen z provozu“.
Tyto oddíly se následně účastnily bojů proti basmačům v Choremzské oáze u Kyzy-Aravat (Tádžikistánská SSSR).
V letech 1935 – 1941 putovalo do výzbroje NKVD 30 strojů FAI a 20 strojů BA-20M. Tyto stroje využívala pohraniční vojska a částečně motostřelecké divize.
V letech 1939 – 1941 přišly do výzbroje motostřeleckých pluků NKVD obrněné automobily BA-10. Jejich přesné množství není v současnosti známo, ale bylo jich více jak 50. Nehledě na ztráty, které NKVD utrpěla v roce 1941, jednotlivé automobily sloužily ještě v létě 1942. Například ke dni 25.června 1942 měla sestava 8.motostřelecké divize NKVD (21.armáda Jihozápadního frontu) 5 strojů BA-10 a dva BA-20. Tyto automobily zničily letecké bomby dne 7.července.
Během reorganizace v letech 1939 – 1940 dostaly střední obrněné automobily do své výzbroje i pohraniční vojska. Například do sestavy každé pohyblivé skupiny pohraničního oddílu patřila četa tří BA-10 (v roce 1941 celkem 94 pohraničních oddílů, z toho 40 na západní hranici). Avšak podle dokumentů, obrněnou techniku obdržely zdaleka ne všechny jednotky i když určité množství BA-10 na začátku války již u pohraničníků sloužilo. Například v hlášení politického oddělení vojsk pro ochranu týla Leningradského frontu o bojové činnosti pohraničníků na cestách k Leningradu bylo uvedeno:

Na začátku července 1941 po obdržení úkolu poskytnout pomoc jednotkám komandatury Garkavogo, jež se ocitly v obklíčení, politruk Čudnov (velitel 3.pohraniční hlídky Elinsenvarského pohraničního oddílu v úseku 23.armády) se oddíl začal probíjet třemi broněviky, ale projet dokázal pouze jeden stroj, dva ostatní zničeny. Po třech dnech bojů a ústupu pod krytím broněvika Garkavého jednotka musela přeplavat přes záliv Rastilachti a dostala se ke svým. Politruk Černov rozhodl obrněný stroj neopouštět, ale probít se něm z obklíčení. Avšak po 2 km byl stroj zasažen, řidič a velitel zahynuli a protivník se pokoušel broněvik ukořistit. Čudnov se tehdy rozhodl bojovat sám a zahájil kulometnou palbu. Po vystřílení všech patron zahájil Čudnov střelbu z kanónu pálil dokud měl střelivo. Po likvidaci do jedné roty bělofinů Čudnov pomocí granátů stroj vyhodil do vzduchu a přeplaval ke svým“.



V zahraničních službách


Obrněných automobilů sovětské výroby nevyužívala pouze Rudá armáda, ale i další státy: někdy se stroje exportovaly, ale mnohem častě se stávaly válečnou kořistí.

Mongolsko
Prvním státem, který dostal do výzbroje sovětské obrněné automobily, byla Mongolská lidová republika. Již na začátku roku 1930 sem z Moskvy dorazilo 6 obrněných strojů BA-27 a o něco později další dva. Společně se třemi „Fiaty“ a „Ostinami“ výroby 1915-1920 tvořily první mongolskou jednotku – automobilový obrněný oddíl.
V roce 1935 začal Sovětský Svaz do Mongolska dodávat techniku a výzbroj v neustále se zvyšujícím množství.
Během těchto dodávek se mezi technikou objevovaly i obrněné automobily. Například v roce 1936 dostalo Mongolsko 35 broněviků BA-6 a 15 kusů FAI. Současně s tím začala vznikat zvláštní brigáda armády Mongolské lidové republiky a do sestavy jízdních divizí se zařadil jízdní eskadron – 9 strojů BA-6 a 9 FAI. Do jara 1939 měla sestava Mongolské lidově revoluční armády 8 jízdních divizí, ale broněviky patřily do sestavy pouhých dvou z nich – 6 a 8. Obrněné eskadrony těchto divizí se účastnily bojů u Khalkin-Golu a podle hodnocení sovětského velení šlo o plně bojeschopné jednotky.
S počátkem roku 1940 se do Mongolska dostaly o obrněné automobily BA-10, ale přesný počet dodané obrněné techniky se nalézt dosud nepodařilo. Lze předpokládat, že do roku 1945 dostala mongolská armáda nejméně 100 kusů BA-6 a BA-10. Je známo, že během bojů proti kvantunské armádě operovala v sestavě kombinované sovětsko – mongolské jízdní mechanizované skupiny 1..obrněná brigáda Mongolské lidově – revoluční armády s 58 středními obrněnými automobily sovětské výroby. Soudě podle bojové sestavy její organizace odpovídala sovětským motorizovaným brigádám. Broněviky BA-6 a BA-10 sloužily ve výzbroji mongolské armády do poloviny padesátých let.

Turecko
V roce 1934 jeden obrněný automobily spolu s tanky T-37 a T-26 zakoupilo Turecko. Vláda tohoto státu plánovala vyzbrojit armádu pouze vlastní technikou a zakoupila modely z různých států pro provedení testů. Je zajímavé, že pro zhotovení exportního modelu BA-3 dostal Ižorský závod zvláštní objednávku, pro montáž stroje se využilo různé oceli a dovezené vybavení. Přesto po provedených testech velení turecké armády broněvik nezaujal. Další osud stroje není znám.

Španělsko
Na podzim 1936, během občanské války ve Španělsku dodal Sovětský Svaz republikánům sérii 60 broněviků (37 strojů BA-6, 3 kusy BA-3 a 20 FAI). Během bojů došlo ke zničení několika strojů a zbylé po porážce republikánů připadly frankistům a ti je přijali do výzbroje. Přesné množství po občanské válce provozuschopných středních automobilů sovětské výroby není známo ale nešlo o nijaké závratné číslo. Podle různých zdrojů šlo o 5 - 15 kusů. Tyto stroje sloužily ve výzbroji španělské armády do poloviny čtyřicátých let.

Finsko
První sovětské obrněné automobily s kanóny padly do rukou Finů během sovětsko-finské zimní války. Téměř všechny stroje se podařilo ukořistit v úseku útoku 8 a 9.sovětské armády při zničení 18, 168, 163 a 44.střelecké divize. Finové dokázali evakuovat všechny ukořistěné stroje, z nichž většina utrpěla pouze drobná poškození a po opravách šlo automobily plně využívat. Podle finských zdrojů měli Finové po skončení války v provozu 14 ukořistěných středních a 11 lehkých automobilů: jeden BA-27M, jeden D-8, jeden FAI-M, jeden BA-3M, 2 kusy BA-6, 9 strojů BA-20 a 10 strojů BA-10, přičemž BA-27M sloužil jako školní,.
Během útoku v létě a na podzim 1941 se park ukořistěných obrněných automobilů rozrůstal –například do 1.července 1943 ve finské armádě nehledě na ztráty sloužilo již 24 strojů BA-10 a k 1.červnu 1944 mělo vojsko celkem 24 středních a 22 lehkých obrněných automobilů (jeden BA-3M, 10 kusů BA-6, 13 strojů BA-10, jeden D-8, 2 stroje FAI a 18 strojů BA-20 a FAI-M. Tyto stroje sloužily u hospodárných Finů poměrně dlouho: BA-3M do začátku roku 1955, kdy zůstal v provozu jeden BA-20, 8 strojů BA-6 a 12 strojů BA-10. BA-6 skončil službu v roce 1957 a BA-10 v roce 1960. Při tom jeden BA-10 dostal samohybný zvedák a pod označením BA-10N sloužil v armádě do roku 1980. Poté putoval do muzea.
Během služby u Finské armády sovětské střední obrněné podléhaly modernizaci. Například na podzim 1943 motory GAZ nahradily silné Ford V-8 (95 koní). Minimálně jeden BA-6 dostal věž z BT. Po válce a během oprav dostaly obrněné automobily blatníky nové generace. Nová kola, bedny pro nářadí, zadní zpětná zrcátka a další.

Německo
Jednotky Wehrmachtu během prvních bojů na území SSSR ukořistili velké množství obrněných automobilů sovětské výroby, přičemž mnohé z nich nedoznaly žádného poškození. Podle dochovaných fotografií začali Němci využívat ukořistěné stroje již během prvních bojů. Avšak říci kolik obrněných automobilů Wehrmacht a SS využíval je velmi složité, neboť statistiky na toto téma neexistují. Známo je pouze to, že v sestavě policejních tankových jednotek v letech 1942 – 1944 sloužilo 9 obrněných automobilů BA-10 a tyto stroje obdržely označení BA 203(r). Podle autora se celkově mohlo v letech 1941 – 1944 využívat v sestavách Wehrmachtu a SS do 70 středních a do 30 lehkých automobilů, přičemž většinu z nich tvořily BA-10.

Rumunsko
Do října 1941 během bojů se sovětskými jednotkami rumunská armáda získala 103 obrněných automobilů a z nich asi 60 tvořily ty s kanónem. Dosud se nepodařilo zjistit žádné podrobnosti jejich využití. Známo je pouze to, že určitá část prostě nějak rumunskou armádou využita byla.

Švédsko
V roce 1942 se velení švédské armády obrátilo na Finy s prosbou prodeje několika ukořistěných sovětských kanónových obrněných automobilů pro školní účely. 26.října došlo k podepsání kontraktu na dodávku 3 trupů BA-10 v ceně 5000 švédských korun za každý. Švédové fakticky dostali pouze pancéřové trupy s věží – motory, převodovky, výzbroj a kola chyběla. Ti však tyto stroje dotáhli do provozuschopného stavu a pod označením „Pansarbil m/31 F“ putovaly do pěchotní školy v Rozersbergu nedaleko Stockholmu. Zde tyto stroje sloužily jako školní do konce padesátých let.

Image
Posádky BA-27 ze sestavy obrněného oddílu vojsk OGPU před cvičením, Kazachstán, září 1932.

Image
Posádky obrněných automobilů BA-6 a BA-27 Mongolské lidové revoluční armády před zahájením cvičení, 1940.

Image
Ukořistěný finský FAI na cestě k frontové linii, léto 1941.

Image
Obrněný automobil BA-20 německých policejních jednotek. Léto 1943.

Image
Ukořistěný automobil BA-10M jedné z jednotek Wehrmachtu, 1941.


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 15/1/2010, 10:25  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Mám dotaz: Kolik dílů ještě bude?


  
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 15/1/2010, 10:31  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Ještě pár - chybí např. ten nejslavnější BA-64
Odhaduju to ještě na 3 - 4 díly a bude to..... Evil or Very Mad


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 15/1/2010, 10:39  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Dobrá... do tý doby dá Sigi snad zase dohromady sekci "vojenský knížky" a za sérii článků o obrněných autech tě pak navrhnu na medaili. Wink


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

74576 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1841s ][ Queries: 19 (0.0329s) ][ Debug on ]