Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 19/1/2010, 14:09  Předmět:  BA-64 a BA-64B Odpovědět s citátemDolůNahoru

BA-64 a BA-64B


Práce na vývoji nového lehkého obrněného automobilu s náhonem na všechna kola pro Rudou armádu začaly ve vývojovém oddělení Gorkovského závodu v září 1941. Jedním z podnětů se možná stal pokus ospravedlnit se před vojenskými činiteli za LB-62 – stroj se i přes mnohačetné přímluvy a dopisy na nejvyšší instance nedočkal sériové výroby. Krom toho jediný výrobce lehkých obrněných automobilů pro Rudou armádu – Vyksunský závod DPO – v srpnu 1941 dostal za úkol rozšířit výrobu součástek pro tanky a výroba BA-20 se tak ocitla na druhé koleji.
Ale i samotný automobil BA-20 již neodpovídal potřebám Rudé armády.
Ať je tomu jakkoli, v září 1941 proběhlo na GAZu zasedání pod vedením hlavního konstruktéra závodu A.Lipgarta a jeho zástupce N.Astrova (právě dorazil z Moskvy) a na něm se posuzovala koncepce nového broněviku. Dohodlo se v té době jedno jediné možné řešení – jako podvozku využít nového stroje GAZ-64, jehož výrobu GAZ rozjel koncem srpna 1941. Pro Malé rozměry GAZ-64 se musel omezit počet členů posádky na 2 a výzbroj na 1 kulomet DT. Během vývoje pancéřového trupu se využilo zkušeností s LB-62 a také schématu ukořistěného německého obrněnce SdKfz 221, který do Gorkovského závodu dorazil (ostatně tvar trupu LB-62 již z německého stroje mnohé převzal).
Návrh vývoje nového lehkého obrněného automobilu byl předán výše Národnímu komisariátu středního průmyslu a odtud do GABTU. Gazovská iniciativa se dočkala schválení a závod dostal za úkol vypracovat detailní projekt a smontovat zkušební model ¨nového obrněného automobilu s termínem do 1.ledna 1942.
Práce na detailním projektování stroje s továrním označením GAZ-64-125 započaly ve druhé dekádě října 1941, součástky přišly na řadu na začátku listopadu a samotná montáž začala na začátku prosince. 9.ledna 1942 nový stroj poprvé vyrazil. Broněvik vznikl na základě automobilu GAZ-64 s náhonem na všechna kola, jehož výroba začala v srpnu 1941. Pro osazení pancéřového trupu bylo třeba podvozek trochu upravit – změnit rozmístění pedálů, pák a volantu, posílit pérování, usadit tlumiče z GAZ M-1 a torsní stabilizátor boční stability na zadním zavěšení, umístit benzínovou nádrž s větším objemem, o něco zkrátit rám atp. Trup stroje tvořil svařovaný 15 – 4 mm pancíř s velkým zkosením. Tvar broněviku v mnohém připomínal LB-62 a německý broněvik SdKfz 221. Pro nástup posádky velitele a řidiče sloužily dvoje dveře v bocích. ?idič měl výhled skrze nevelký otvor v předním pancíři s průzorovou škvírou zasklenou Triplexem z tanku T-60. Výzbroj tvořil kulomet DT a ten se osadil do otáčející se věže, jež se upevnila ke stojanu podlahy automobilu. Bojová zásoba 20 zásobníků (1260 patron). Umístění kulometu zabezpečovalo vedení palby jak proti pozemním, tak i proti vzdušným cílům (úhel zvednutí 75°). Věž neměla střechu a shora se zakrývala otvíracími protigranátovými síťkami (podle vzoru německých obrněných strojů SdKfz 221 a SdKfz 222). Pro pozorování bojiště měl velitel ve věži k dispozici dvě pozorovací štěrbiny se sklem Triplex v pravém a levém boku. Obrněný automobil disponoval radiostanicí RB s tyčovou anténou. Broněvik dostal charakteristické rysy stroje, vyvinutého v těžké válečné době – minimum kontrolních přístrojů na palubní desce (tachometr a teploměr), zjednodušené elektrovybavení (například pouze jeden přední světlomet) atd.
Během měsíce prošel nový broněvik továrními testy, během kterých se objevila řada nedostatků. Hlavně šlo o slabé zavěšení, zvláště pak u přední nápravy. 3.února 1942 vojenský zástupce tankové správy GABTU na GAZu, vojenský inženýr I.stupně Okuněv zaznamenal: „Zkušební práce. V současnosti se k odeslání do Moskvy připravuje broněvik GAZ-64…“.
Po nezbytných úpravách ve dnech 19 – 23.února 1942 proběhly v souladu s rozkazem NKSM a GABTU Rudé armády č.021 testy broněviku. Testovala se jízda a střelba a to na Sofrinském polygonu. Stroj najezdil celkem 318 km a z kulometu vystřílel 378 patron. Komise pod předsednictvím plukovníka Malygina uvedla, že po zasněžené cestě pro saně broněvik jezdit nemůže, protože jeho stopa je širší než u saní a díky čemuž dochází k vyvěšení kola (diferenciál se opře o zem). Společně s tímto komise uvedla dobrou průchodnost, dobré vedené palby z DT, dobré rozmístění ovládacích prvků a dobrý výhled u velitele a špatný u řidiče – při prudké zatáčce není vidět na cestu. V závěru zprávy je uvedeno:

1. Lehký obrněný automobil GAZ-64 je svými takticko-technickými kvalitami lepší než BA-20 a značně ho převyšuje svými tahovými vlastnostmi a průchodností. Umístění výzbroje umož?uje volný a rychlý přechod od střelby proti pozemním cílům na ty vzdušné.
2. Obrněný automobil BA-64 může být přijat do výzbroje Rudé armády jako:
a) spojovací stroj
b) bojový stroj pro letecké výsadkové a stíhací skupiny
c) pro službu ochrany vojsk na cestách a při dislokaci na místě.
3. Obrněný automobily BA-64 může být přijat do sériové výroby namísto BA-20. Při zavedení jeho výroby je třeba odstranit nedostatky, uvedené v protokolu.
4. Současně s přípravou sériové výroby musí Molotovův automobilový závod pokračovat v testech obrněného automobilu BA-64, zaměřených na kvalitu agregátů a průchodnost v jarních a letních podmínkách na gusmatikách
“.

Mezi hlavní nedostatky patřila nutnost oddělení benzínové nádrže od bojového prostoru železným plechem (v opačném případě na podlahu vytékal benzín), odstranění vůle mezi věží a trupem, posílení desky stojanu věže, umístění ochranných podkladů na pohonu pro ochranu hlavy velitele, umístění rukojeti na zarážku věže apod.
První vyhotovení zprávy o testech ze dne 27.února 1942 odešlo k s.Poskrebyševovi s odkazem na I.V.Stalina za podpisem Akopova (Národní komisař středního průmyslu) a s.Birjukova (komisař GABTU) s požadavkem přijetí stroje do výroby“.
Žádost se dočkala schválení a 3.března se zkušební model GAZ-61-125 předvedl členům vlády SSSR. Stroj zanechal dobrý dojem a 14.března byl obrněný automobil pod označením BA-64 rozhodnutím Státního výboru obrany přijat do výzbroje Rudé armády s jeho sériovou výrobou v Gorkovském závodě.
První BA-64 sjely z výrobní linky již v dubnu, avšak neprošly vojenskou přejímkou pro chybějící kola. Další rozvoj výroby lze vysledovat podle svodek vojenského představitele GABTU na GAZu inženýr plukovníka Okuněva:

V první čtvrtině května 1942 trupů pro BA-64. Plán na dekádu – 80, přijato – 35. Program trupů BA-64 nesplněn pro chybějící elektrody MD a neosvojená montáž stroje…
O BA-64. Úkol – 77, na montážní lince – 33, přijato - 0. Zmaření výrobního plánu obrněných automobilů nastalo pro špatné dodávky… součástek v potřebním množství, krom toho dodnes nedorazila kola GK.
Plán na květen 1942 – 250 BA-64, za měsíc přijato – 125, zbytek od dubna – 50, odesláno za květen – 28….
Plán na červen 1942 – 400 BA-64, za měsíc přijato – 200, zbytek od května – 147, odesláno za červen – 267, zbytek k 1.červenci – 80…
Zmaření programu obrněných automobilů se objas?uje v první řadě neexistencí ředitelské pozornosti k objednávkám. V průběhu téměř celého měsíce velmi špatně přicházely motory a nápravy. Do 29.června nebyla guma, ale ani tento nedostatek nemohl v žádném případě omezit výrobu a přípravu k přejímce, neboť závod rozhodl, že stroje budou předány na kombinovaných gumách. 29.června dorazilo 720 kol a 2.července ještě dalších 500 kol a tímto se program zabezpečil.
Plán na červenec 1942 – 275 BA-64, za měsíc přijato – 275, zbytek od června – 80, odesláno za červenec – 211, zbytek k 1.srpnu – 144…
Plán na srpen 1942 – 400 BA-64, za měsíc přijato – 400 (99 radiových), zbytek od července – 144, odesláno za srpen- 269 (68 radiových, zbytek ke dni 1.září – 275 (31 radiových)
Plán na září 19421 – 400 BA-64 (200 radiových), za měsíc přijato 405 (135 radiových), odesláno za měsíc – 443 (104 radiových), zbytek k 1.říjnu – 237 (62 radiových)…
Plán na říjen 1942 – 400 BA-64 (200 radiových), za měsíc přijato – 400 (200 radiových), zbude od září – 237 (62 radiových), za měsíc odesláno – 344 (131 radiových), zbytek ke dni 1.listopadu – 239 (131 radiových)“


Je třeba dodat, že během sériové výroby prodělala konstrukce BA-64 řadu změn. Například v červnu 1942 se přestaly osazovat síťky na věži – jejich efektivita nebyla nijak vysoká a spíše překážely. Krom toho zkušenosti z letního provozu ukázaly, že teplota v bojovém prostoru dosahuje až 55 – 60°C. V červenci 1942 se proto v přední části prořízl ventilační otvor, shora krytý pancéřovým pouzdrem. To umožnilo lepší odvětrání bojového prostoru, zvláště pak během jízdy. V záři konstruktéři doplnili otvor ve střeše motorového prostoru (jako u BA-10) a to umožnilo zlepšit chlazení motoru. Ten se totiž díky špatnému přívodu vzduchu často přehříval.
Zkušenosti z bojového provozu BA-64 odhalily nespolehlivost stroje – při garantovaném dojezdu 10 000 km docházelo u mnoha broněviků k poruchám již po 1000 – 4000 km. Například 30.dubna 1943 náčelník správy obrněných vlaků a strojů generálmajor Černov poslal řediteli závodu GAZ Livšicovi tento dopis:

Přeposílám Vám kopii výtahu zástupce techniky velitele 5.mechanizovaného sboru inženýr plukovníka Ščerbakova o hromadných poruchách broněviků BA-64. Stroje nevydržely garantovaný dojezd a urazily celkem 2500 – 4000 km. Z 96 automobilů se jich porouchalo 56“.

Zjistilo se i velké množství nedostatků v konstrukci broněviku – slabé zavěšení, nedostatečné chlazení motoru, špatný výhled od řidiče a vysoké těžiště při poměrně úzkém rozchodu kol. Poslední faktor často zapříčinil převrácení broněviku během manévrování a při zatáčení, zvláště když za volantem seděl nezkušený řidič (ve frontových podmínkách velmi častý jev). Proto na podzim 1942 začali konstruktéři GAZu pracovat na vylepšení konstrukce. Současně se hlavní prací stalo projektování stroje o širším rozchodu. Již na konci října 1942 zkušební verze takového broněviku putovala na testy. Stroj také dostal označení GAZ-64-125-B. Nehledě na vyšší hmotnost – 2,425 tun oproti 2,36 tun u BA-64 – dynamické vlastnosti nového stroje zůstaly nezměněny a díky širšímu rozvoru náprav (1446 mm oproti BA-64 - přední 1290 mm, zadní 1245 mm) poměrně značně vzrostla boční stabilita. Krom toho doznala změn i konstrukce zavěšení – na přední osu osazeny 4 hydraulické tlumiče a díky tomu se zlepšily vlastnosti a také došlo k odstranění torsního stabilizátoru boční stability. Krom toho na novém stroji došlo ke zvýšení výkonu motoru (na 54 koní), zlepšilo se jeho chlazení a v přední části boků se prořízly dva kulaté otvory zlepšení výhledu od řidiče. Všechny nové prvky prošly testy na několika zkušebních verzích na podzim 1942 – v zimě 1943 a na konci února začal vznikat první výrobní série modernizovaného obrněného automobilu s označením BA-64B.
8.března 1943 hlavní konstruktér oddělení GAZ V.Gračev a zástupce vojenského zmocněnce GBTU v závodě starší technik poručík A.Novický poslali Tankové správě dopis s přílohou záznam z testů nového stroje:

2.března 1943 experimentální dílna OGK vzala jeden obrněný automobil 64-125-B se širším rozvorem, bočními otvory pro zlepšení výhledu řidiče, předními tlumiči a změněným ocasem (přední a zadní blatníky). Od 2 do 8.března stroj najezdil 400 km.
Všechny tyto změny zvyšují bojové i taktické vlastnosti obrněného automobilu a vyžadují rychlé zavedení do sériové výroby
“.

Podle usnesení Státního výboru obrany měl Gorkovský automobilový závod od 25.května 1943 přejít na výrobu širokorozchodných obrněných automobilů BA-64B, avšak to se do začátku června nepodařilo.
V období od 5 do 14.června 1943 provedlo německé letectvo na Gorkovský automobilový závod řadu velkých náletů. Svrhnout se podařilo 2170 bomb, z toho 1540 na území závodu. Využívalo se tříštivotrhavých bomb o hmotnosti 250 – 1000 kg a zápalné o hmotnosti do 250 kg. Němečtí letci také ve velkém využili světlic.
Díky těmto náletům došlo k úplnému zničení nebo ke značnému poškození více jak 50 budov a objektů, shořela dílna pro podvozky, kola, montážní a teplárenská dílna č.2, hlavní dopravník, lokomotivní depo. Ve slévačských provozech šedé a kujné slitiny došlo k úplnému zničení jádra, úseku barevných slitin a elektropece, silného poškození doznala kovárna, motorová dílna č.2, servisní dílna, nářaďovna a lisovna a mnoho obytných domů.
Po tomto bombardování se GAZ ocitl v těžké situaci – prudce se snížil příkon elektrické energie díky poškození elektrorozvodů, z provozu byl vyřazen vodovod a krom toho závod zůstal bez stlačeného vzduchu – došlo k poškození nebo ke zničení 6 kompresorů o celkovém objemu 21 000 m3. Ve 32 dílnách došlo k vyřazení 5 900 kusů technologické výbavy (51%), 8 000 elektromotorů (5620 zcela zničeno), 9180 dopravníků a transportérů, více jak 300 elektrosvářecích strojů, 14 000 elektrických sad a radiové aparatury, 28 mostových jeřábů.
Po bombardování oblasti GAZ ve dnech 5 – 14.června 1943 výrobu broněviků BA-64 zastavil, neboť dílny, vyrábějící automobilové součástky a hlavní dopravní pás byly zcela zničeny nebo velmi poškozeny. Usnesením Státního výboru obrany musela výroba BA-64 začít opět od 1.září, avšak již v srpnu závod dal dohromady 100 obrněných strojů zlepšené konstrukce BA-64B. Do dokonce roku 1943 Gorkovský závod vyrobil 405 kusů BA-64B, z toho 214 s radiostanicí. Celkem za rok 1943 GAZ předal Rudé armádě 1424 broněviků BA-64 a BA-64B.
V roce 1944 výroba BA-64 značně vzrostla a vyrobilo se 2950 strojů BA-64B (z toho 1404 s radiostanicí). V říjnu tentýž závod provedl další modernizaci stroje – šlo zejména o zlepšení spolehlivosti zavěšení. Výroba BA-64 probíhala i v roce 1945 (1742 broněviků) a skončila v roce 1946, kdy vojenská přejímka přijala posledních 62 kusů BA-64B. Celkem od dubna 1942 do února 1946 GAZ vyrobil 3903 broněviků BA-64 a 5160 strojů BA-64B a celkový objem výroby činil 9063 obrněných strojů. Obrněnec BA-64 se tak stal nejrozšířenějším obrněným automobilem Rudé armády.
Obrněné automobily BA-64 se zařazovaly do řádných tankových jednotek Rudé armády v květnu - červnu 1942 tedy od začátku sériové výroby. Stroje se zařadily do tankového sboru – 5 strojů v správy, po 3 v tankových a po 17 v motostřeleckých brigádách. Tankový sbor tak čítal 31 strojů BA-64. Krom toho v té době začalo formování motocyklových pluků (v každém po 10 strojích BA-64) a zvláštních výzvědných praporů (po 12 kusech BA-64).
Na konci června 1942 putovaly obrněné automobily BA-64 do 3.zvláštní školní obrněné roty a 8.zvláštního školního pluku, do 15.motostřelecké brigády, do 5.tankové armády (Romaněnko), do 7 a 11.zvláštního motocyklového pluku, pod velení s.Buděnného, do Moskevského automobilového centra, do 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 13, 15 a 16.zvláštního výzvědného praporu a ke štábu 7.tankového sboru.
V září 1942 začala Rudá armáda sestavovat 10 zvláštních pancéřových praporů, do jejichž sestavy patřilo 32 strojů BA-64 (do každého) a také 15 zvláštních praporů obrněných strojů, z nichž každý měl dvě roty BA-64 a roty T-70, celkem 22 obrněných automobilů BA-64 a z tanků T-70. Tyto prapory dostaly zařazení do sestav tankových nebo mechanizovaných sborů. Jindy se mohly do jejich sestavy zařadit obrněné automobily BA-20 nebo BA-10, ačkoli podle norem do těchto praporů nepatřily. O něco později, v říjnu 1942, začalo vznikat 25 praporů obrněných transportérů, majících 12 strojů BA-64 a 12 anglických BTR „Universal“.
Se vznikem zvláštních tankových pluků se do jejich sestavy zařadilo po 3 strojích BA-64 – do spojovacích pluků.
Během bojů se BA-64 aktivně využíval pro průzkum a spojení, jako doprovod nákladních kolon a střeleckých jednotek. Jejich ztráty byly velké – stroj měl ochranu pouze proti kulkám a slabou výzbroj. Podle stavu ke dni 15.května 1945 měly jednotky Rudé armády 3314 obrněných automobilů všech typů – více jak 3000 z nich tvořily BA-64. Pokud známe množství vyrobených BA-64, tak je snadné si spočítat, že téměř 2/3 automobilů se během bojů ztratilo.
Po skončení druhé světové války sloužily obrněné automobily BA-64 v Rudé armádě do začátku padesátých let.
Mimo Rudé armády se BA-64 v nevelkém množství využíval i u zahraničních armád. Malé množství ukořistěných BA-64 využívala Wehrmacht a SS – většinou u policejních a ochranných jednotek.
Polské vojsko dostalo v letech války 81 kusů BA-64. 28 z nich se ztratilo. Zbylé se dočkaly v omezené míře provozu až do roku 1956. 10 strojů BA-64 dostal československý sbor generála Svobody.
Po válce se mnoho BA-64 předalo Národní armádě GDR, kde se těchto strojů využívalo jako policejních. V té době se BA-64 dostal do Jugoslávie, Číny a Severní Koreje. Jejich nevelké množství se dočkalo bojového využití během války v Koreji v letech 1950 – 1953.

Image
První zkušební model obrněného automobilu GAZ-64-125, leden 1942

Image
Kolona broněviků BA-64 po opravě. Únor 1943. Na prvním stroji je vidět kulomet v poloze pro protiletadlovou palbu.

Image
Obrněné automobily BA-64 míří na frontu, červenec 1943.

Image
Srovnívací testy zkušebního širokorozchodného broněviku BA-64 (vpředu) s normálním strojem.

Image
Obrněný automobil vyrobený únoru 1944

Image
Obrněné automobily BA-64 a anglický obrněný transportér "Universal"(v čele kolony) odjíždějí na průzkum, Běloruský front, únor 1944.

Image
Obrněný automobil BA-64B v Königsbergu, 3.Běloruský front, duben 1945.

Image
Obrněné autmobily BA-64B v ulicícgh Bucharestu, 1944.

Image
Němci ukořistěný obrněný automobil BA-64B ze 4.obrněné divize

Image
Opravdu mnoho prostoru nezbývalo...

Image


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 19/1/2010, 14:31  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tak tohle je první obrněný auto, o kterým jsem něco málo věděl dřív, než jsi o nich začal psát. Díky!


  
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 19/1/2010, 14:40  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

A taky asi poslední... Evil or Very Mad

Bude následovat už jenom jeden díl o různých verzích tohoto stroje a KONEC!


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

59305 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1982s ][ Queries: 19 (0.0371s) ][ Debug on ]