Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 15/9/2010, 13:26  Předmět:  "Stalinec" S-2 Odpovědět s citátemDolůNahoru

„Stalinec“ S-2


Tento tstroj byl sériově vyráběn v letech 1939 – 1941. Po vzniku „nadějného“ traktoru S-60 inženýři a konstruktéři Čeljabinského traktorového závodu začali projektovat „nákladní“ verzi traktoru S-60. Jak se ukázalo, vyvinout traktor s maximální rychlostí 20 km/h na podvozku traktoru s maximální rychlostí 6 km/h bylo nemožné. Do práce se zapojili specialisté NATI a využili ve své konstrukci prvky podvozku traktoru STZ-5 a „Komintern“. Fakticky došlo k vyprojektování zcela nového traktoru. Prototyp dostal název „Stalinec“ S-1 (S-skorostnoj). O rok později provedené testy opět odhalily nedostatky podvozku a nedostatečný výkon motoru na těžký benzín. Motor prošel v roce 1936 modernizací a jeho výkon se zvýšil na 120 – 130 koní při 1200 ot/min. Traktor S-1 dosáhnul rychlosti 21 km/h a dokázal překonat stoupání do 22°. Plně naložený 12 tunami se traktor pohyboval maximální rychlostí 11 km/h.
S ukončením sériové výroby traktorů S-60 v Čeljabinském traktorovém závodu v roce 1937 se vývoj S-1 zastavil. Na konci roku 1937 začala továrna sériově vyrábět traktory S-65 a jeho podvozek se hodil pro uzpůsobení pro rychlý tahač. Na novém tahači „Stalinec“ S-2 se osadil diesel M-17 z traktoru S-65 a zavěšení se ještě upravilo. První etapa testů S-2 skončila na začátku roku 1938 a stroj se ukázal býti technicky nespolehlivý. V létě 1939 vznikla malá série z 12 vylepšených strojů S-2. Nový motor o výkonu 115 koní udělil stroji maximální rychlost 22,5 km/h. Přesto se všechny technické problémy nepodařilo odstranit. Dvanáctidenní jízdy na vzdálenost 2000 km opět prokázaly nespolehlivost stroje. Projevovala se velká hmotnost motoru (2200 kg) a obecně velká hmotnost celého tahače. Za nedostatek byla považována i rychlost. Jediným plusem zůstala možnost táhnout náklad o hmotnosti 19 tun. Omezená sérii 23 tahačů opustila továrnu v září – prosinci 1940. Podle různých zdrojů bylo v roce 1941 vyrobeno od 1179 do 1235 tahačů. Ještě 5 strojů postavil Čeljabinský podnik na začátku roku 1942.
Na začátku roku 1940 byl podniknut ještě jeden pokus unifikovat traktor S-65 a tahač S-2 s cílem jejich výroby na jedné výrobní lince. Pro snížení pracnosti se na tahač začaly osazovat kabiny z nákladních automobilů ZIS-5.
Podvozek tahače se podobal podvozku tanku T-26 s šesti pojezdovými koly a dvěma opěrnými kladkami na bok. Hnací kola se umístila vzadu, napínací vpředu. Na podzim 1940 se na tahači zkoušelo použít torsní zavěšení pojezdových kol, ale neúspěšně.
Do začátku roku 1942 se vyrobilo celkem 1275 tahačů S-2 a továrna poté přešla na plnou výrobu tanků T-34.
V armádě se stroje S-2 využívaly pro tahání dělostřeleckých systémů střední a velké ráže a také protiletadlových kanónů. Existují případy, kdy se tahače S-2 používaly pro tažení speciálních kanónů B-4 a Br-5.
Podle stavu k září 1942 měla Rudá armáda ještě 892 tahačů S-2.
Většinu kořisti získal Wehrmacht v prvních měsících Velké vlastenecké války. Němci mimo jiné získali i poměrně malé množství tahačů S-2 a proto se v německých jednotkách považovaly spíše za raritu. V popisu ukořistěné techniky není „Stalinec“ S-2 vůbec uveden.
Pravděpodobně se téměř všech ukořistěných strojů S-2 se využívalo v dělostřeleckých jednotkách Wehrmachtu a v těch, které je přímo ukořistily.
Známé jsou dvě fotografie ukořistěných tahačů S-2.

Typ - Pásový dělostřelecký traktor
Výrobce - Čeljabinský traktorový závod
Výroba - 1939 – 1942
Množství vyrobených strojů v letech 1937 - 1941 - 1275
Bojová hmotnost (tun) - 11,9
Hmotnost taženého nákladu (tun) - 19
Hmotnost vezeného nákladu (tun) - 1,5
Délka (mm) - 4674
Šířka (mm) - 2440
Výška po hořejšek kabiny (mm) - 2756
Množství míst v kabině - 2
Množství míst na korbě - 8
Motor - Čtyřválcový vnitřního spalování MT-17 s objemem 13,52 l a výkonu 115 koní.
Maximální rychlost (km/h) - 22,5
Dojezd (km) - 183
Šířka pásů (mm) - 420
Světlá výška (mm) - 460
Maximální stoupavost - 24°

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Zdroj:
Vojennyje mašiny č.74, 75, 76


  
Střelec
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 4/2/2011, 09:37  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Vlastním tuhle publikaci:
http://www.tankograd.com/cms/website.php?id=/en/index/publikationen/gazette/tyagatshi.htm
Je dost podrobná, dokonce jsou tam i ukázky z původních manuálů.


  
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 4/2/2011, 10:39  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tak jsem jen tak zběžně zhlédnul a je tam toho dost! Ale mě dělá problém jazyk. Jinak si myslím (pouze můj úplně první dojem), že teřba tvůrci využili stejného zdroje ze SSSR. Ale jak říkám, je to jen můj dojem - musel bych se do toho podrobněji začíst.


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

58176 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.1622s ][ Queries: 19 (0.0282s) ][ Debug on ]