Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
private_joker
Generalmajor


Věk: 22
Založen: 04. 11. 2007
Příspěvky: 1961
Bydliště: Senica,SVK
37933.28 Sigidolar

slovakia.gif
PříspěvekZaslal: 4/9/2011, 23:57  Předmět:  Letecké esá Odpovědět s citátemDolůNahoru

Letecké esá


Prvá svetová vojna so sebou priniesla okrem iných noviniek aj jednu, prelomovú zbraň, ktorá navždy znásobila počty mŕtvych v každej vojne – tou zbraňou je lietadlo.
Lietadlo je vynález, ktorý musí ovládať človek. Tak ako pri každom vynáleze či zbrani, je potreba človeka, ktorý bude takýto stroj ovládať. Niekto je v práci s ním lepší, iný horší. Tak ako sa odmeňuje vo fabrike, kto je efektívny tak dostane niečo navyše k jeho mzde, alebo pôjde kádrovo vyššie, aj pri bojovom lietadle platí a vždy platilo toto pravidlo. Kto bol lepší, efektívnejší a mal na svojom konte viac úspechoch než iný bol za to logicky odmenený.
A tak jedného dňa roku 1915, kedy už naplno zúrila 1. svetová vojna, ohodnotili dovtedy nevídaný výkon francúzskeho pilota, nadporučíka Adolpha C. Pégouda (ako prvý mal na konte 5 zostrelov nepriateľských stíhačiek) francúzske noviny titulom letecké eso. Tento francúzsky priekopník v letectve dosiahol celkovo 6 zostelov kým ho v auguste 1915 nezostrelili a on zomrel v plameňoch svojho lietadla.
Francúzi vyprodukovali počas 1. svetovej vojny množstvo skvelých pilotov, ktorí boli viac či menej úspešní. Inak symbolom francúzskych es bola namalovaná francúzska trikolóra na trupe lietadla. Najznámejšie mená z tohto obdobia sú zrejme René Fonck, (prežil vojnu a nazbieral 75 potvrdených zostrelov, hoci si nárokoval okolo 140), Charles Nungesser a Georges Guynemer. Prvý menovaný je skutočným fenoménom medzi pilotmi. Keď som čítal spomienky a pamäte pilotov z 1. či aj 2. svetovej vojny, každý z pilotov (ktorý vojnu úspešne či menej úspešne prežili) mal zaužívanú určitú taktiku s ktorou napádal protivníkov. Charles Nungesser bol iný tým, že taktiku nemal. Opovrhoval ňou. Jednoducho bola to pre neho zbytočnosť. Podľa mňa, jediné čo mu zachránilo krk, že prežil vojnu bolo to že to bol majster akrobacie a fanatik do lietania. Jeho vojenská kariéra sa skladala z kolobehu pobytu v lazarete a na bojisku. Bol mnohokrát zostrelený a jeho lietadlá vyzerali po prílete na letisko ako rešeto, rozstrielané odpredku dozadu. Bol veľmi neukáznený, dosiahol hodnosť „iba“ poručíka. V časoch volna vymetal bordely a bary, svoje víťazstvá oslavoval akrobatickými preletmi ponad francúzskymi mestami. Kolujú o ňom historky ako raz po bitve obehol všetky miestne bordely, lacné dievčatá nahnal do jedného baru kde následne nahnal pilotov svojej letky. Keď sa raz pri pristávaní takmer zabil („len“ dočasne ochrnul na obe nohy, rozlámal si čeluste, praskol lebku) ani to ho nezastavilo a vždy keď nasadal do lietadla, jeho mechanik ho takmer v rukách doniesol až ku kokpitu. Charles napokon vojnu prežil, dosiahol 45 potvrdených zostrelov a získal mnoho francúzskych medailí. Naposledy bol Charles videný v roku 1923 ako so svojim lietadlom preletel nad Le Havre a smeroval na Britské ostrovy.
Druhý menovaný, Guynemer, prvá skutočná francúzska legenda medzi pilotmi, 53 zostrelov, bol úplne odlišný než Nungesser. Jeho meno bolo známe na obidvoch stranách fronty a vyvolávalo rešpekt a zdesenie. Jeho smrť vyvolala vo Francúzsku obrovskú vlnu smútku a zhrozenia, pretože lud veril, že je to nesmrtelný hrdina. (dokonca sa mu podarilo zostreliť aj nemecký, obrovský bombadér Gotha.)
Georges mal prepracovanú taktiku, rytiersky spôsoby boja (tak ako väčšina pilotov 1. svetovej vojny) no smrť si ho aj tak našla. V septembri 1917 našiel premožiteľa, no nikto s istotou nevie aká bola skutočnosť. Nemci hovoria, že ho zostrelil nemecký pilot (takisto historicky jasne jeho meno nie je doložené, údajne to má byť istý kapitán Wiesemann) v nemeckom tyle. Okamžite sa na miesto pádu vydali 3 nemeckí vojaci ktorý pri obhliadke zistili, že pilot je mŕtvy, doklady sú na meno Georges Guynemer a aj podoba mŕtvoly s dokladmi sedí. Na Georgesovu smolu však dopadlo jeho telo a stroj na miesto, kde takisto pršali z neba britské granáty a preto sa jeho telo nemohlo zakopať. Nemeckí vojaci odišli a keď sa za niekoľkí dní odhodlali nemci vydať späť k lietadlu a telu, nebolo po ňom ani vidu ani slychu. Tak skončil jeden z najväčších pilotov.
Hoci piloti stáli proti sebe v nelútostných bojoch, ich osudy, tragické konce života alebo rituály a radosti zo života boli tak podobné. Dneska panuje romantický názor, že piloti boli rytieri modernej doby. Prečo nie, niektorí piloti v pamätiach či spomienky na konkrétnych pilotov spomínajú rôzne prejavy úcty. Príkladom môže byť pohreb najväčšieho pilota 1. svetovej vojny, Manfreda Richthofena. Pri jeho pohrebe sa nad smútiacimi objavili britské stíhačky a zhodili na miesto pohrebu vence. Alebo prípad kedy sa nemecký pilot Ernst Udet (62 zostelov, vojnu prežil, neskôr spolupracovníka H. Goeringa v Luftwaffe) ako začiatočník dostal do súboja s ostrielaných G. Guynemerom. Udet, vyplašený a šokovaný, mal navyše zaseknutý guľomet. Ked si túto skutočnosť všimol Guynemer, priatelsky ho pozdravil, zamával rukou a odletel preč. Podobné prípady sa stávali aj inde. Alpské bojisko. Nepochybne jedno z najhorších bojísk celej 1. svetovej vojny. Miesto kde sa bežne prekopávali štoly pod horskými masívmi, v ktorých sídlili vojaci, spali a jedli, do ktorých sa ukladali tony náloží a vyhadzovali do vzduchu. Človek si povie, tu miesto na česť asi neexistovala. No medzi pilotmi hej.
Najúspešnejší R-U pilot, Gottfried von Banfield si jedného dňa len tak letel nad Alpami a nemal záujem bojovať. Zrazu videl na obzore lietadlo. Patrilo talianskemu letcovi. Obaja okolo seba krúžili v zúrivých manévroch no nikto ani po dlhšej dobe nezískal výhodu. Napokon sa obaja dostali k sebe tak blízko, že si videli do tvári. Pozdravili sa, zamávali a každý si letel svojou cestou. Inak to talianske lietadlo riadil istý Francesco Barraca(34 zostelov, padol pri nálete na rakúske zákopy). Šlachtic, dodnes uznávaná talianska letecká legenda a eso. Ak vám nič nehovorí meno tak si nájdite obrázok jeho lietadla – mal na ňom nakreslený rodinný erb – čierneho vzpierajúceho sa koňa. Tento symbol sa neskôr stal symbolom automobilky Ferrari.
A aké mali svoje letecké legendy Nemci? Myslím, že tí ktorí sa o túto problematiku zaujímajú vedia, že okrem M. Richthofena to boli sprvu slávny Max Immelmann (jeden z prvý držiteľov vysokého vyznamenania Pour le Merite, ktorá sa podla jeho mena začala medzi vojakmi prezývať „Modrý Max“) Jeho smrť bola pre verejnosť takým šokom, že pravý dátum jeho smrti sa verejnosť dozvedela až po vojne, táto správa bola umelo podržaná aby nespôsobila medzi Nemcami paniku. Skutočným otcom stíhačiek bol však Oswald Boelcke (jeho žiakom bol napr aj M. von Richthofen). Tento expert vypracoval prvú ucelenú poučku, akési desatoro pilota ako má lietať a ako sa má správať. Nemusím dodávať, že aj on vlastnil „Modrého Maxa“ ktorého piloti získavali najprv po 5 potvrdených zostreloch, no neskôr sa hranica získania tejto medaile sprísňovala. Aj jeho však postihla choroba, ktorú by som nazval „Frontová únava“ ktorá vyústila do jeho smrti. Touto chorobu neskôr trpel zrejme aj M. von Richthofen. Pilot videl umierať svojich spolubojovníkov, svojich žiakov a priateľov. Stal sa otupeným na brutalitu a každodenného strašiaka smrti. Inak Richthofen (82 zostrelov) si za každý svoj zostrel dal u zlatníka vyhotoviť strieborný okrasný pohár, ktorým si pripíjal (pivom) s ostatnými na ďalšie úspechy. Celkovo mal teda 82 takýchto pohárov.
Existujú ďalší a ďalší skvelý či priemerný piloti o ktorých by sa dalo písať do aleluja. Ja osobne mám oblúbeného okrem Ernsta Udeta aj Vernera Vossa, ktorý ako 20 ročný mal na konte 48 zostrelov a v čase jeho smrti ho delilo len 13 zostrelov od jeho kamaráta a učitela M. von Richthofena. Zaujímavosťou je, že Verner si na trup lietadla maloval pre sťastie svastiku (symbol šťastia), samozrejme tú indickú, nie tú nacistami zneužitú. Naviac bol žid. Než sa dostal ku stíhačke tak lietal ako pozorovateľ s dvojmiestnym lietadlom (vtedy bežný postup v nemeckom letectve, najprv si bol pozorovateľ a ak si spravil skúšky na stíhačku, išiel si k stíhačkám.) a preto bol potom ako pilot ohladuplný k jeho nepriateľom. Zásadne strielal na motor lietadla a nie na samotného pilota, aby vraj mali väčšiu šancu prežiť. Jeho posledný boj je dodnes predmetom diskusií ale dokazuje, že to bol odhodlaný a odvážny pilot.
Voss lietal sám (podobne ako Guynemer) a preto bol jeho posledný boj zrejme takým epilógom jeho pilotnej kariéry. Pustil sa najprv do boja proti 2 britom, no nevedel že neďaleko sa nachádza ďalších 7 britov, lačných po nemcom. Okamžite sa táto nevídaná presila 9:1 pustila do boja. Sami Briti po boji uznali, že nemec ktorý stál proti nim bol neuveriteľne hbitý a rýchly. Všetky britské lietadlá boli po boji rozstrielané no všetci sa vrátili na svoje domovské letisko. Verner Voss také šťastie nemal. Jeho trojplošník Fokker sa zrútil do britských línií. Špekuluje sa o tom, že lietadlu došlo palivo, že sa pri šialených zákrutách pokazilo riadenie atď. Isté je to, že Vernerove telo skončilo v hromadnom hrobe neznámom kde.
A ako to vyzeralo v 2. svetovej vojne? O tomto už taký prehľad nemám. Ja osobne mám rád pár perličiek, ktoré sú viac či menej známe alebo neznáme. Tak napríklad historka s Johanessom Steinhoffom. (178 zostrelov) Známy pilot, ktorý si v sebe zanechal prejavy rytierskosti z 1. vojny. Nad Talianskom zostrelil Američana. Pristál a odišiel na miesto, kde Američan spadol. Zobral ho so sebou do svojho stanu, tam sa spolu spriatelili, popili si a aj tam nechal Američana prespať. Jediné čo mu stačilo, bolo chlapské slovo amerického pilota, že neutečie. Na druhý deň si pre Američana prišli nemeckí žandári a odviezli ho do zajateckého tábora.
Vždy keď sa pozriem na rebríček nemeckých pilotov stíhačiek, udivuje ma počet zostrelených nepriateľov. To číslo, ktoré majú pri svojom mene je vždy veľmi vysoké. Kebyže má rovnaký počet Steinhoff v 1. svetovej vojne, je bezkonkurenčne najúspešnejším pilotom. No v tej 2. svetovej bol v rebríčku až 23. Alebo taký „Bubi“ Hartmann má na konte, zrejme dodnes neprekonateľné, číslo 352 zostrelov. S počtom zostrelov mi však akosi ubúdal istý šarm, či rytierskosť pilotov z 1. svetovej vojny. Technika a taktika pokročila a z bojov vo vzduchu sa stalo akési „pásové zabíjanie“. Nemám však žiadnu romantickú víziu ani z tej 1. svetovej vojny, že boj vo vzduchu bolo čosi jemnejšie, krajšie. No táto 2. svetová vojna mi pripadá oveľa brutálnejšia, odosobnená. No nič, kašlem na filozofovanie. Pridám nejaké zaujímavosti.
Napríklad samotný Stalin vypísal pre sovietskych pilotov zaujímavú odmenu. Za každého zostreleného a potvrdeného nemeckého pilota dostane pilot 1 tisíc rubľov. Ak nazbieral povedzme 5 potvrdených zostrelov, dostal toľko peňazí za koľko sa dal vtedy kúpiť v ZSSR dom. Takisto za vyšší počet dostal titul Hrdina ZSSR, ktorý opäť prinášal finančnú zábezpeku a aj spoločenskú prestíž. Sovieti sa o svojich hrdinov vedeli postarať.
Zaujímavý je aj príbeh o Douglasovi Baderovi, beznohom pilotovi RAF. Tento Brit prišiel ešte pred vojnou pri havárii svojho lietadla o obe nohy. Keď však prišla vojna, opäť to (tentoraz s protézami) Bader vyskúšal v RAF. Nazbieral 22 zostrelov kým nezostrelili jeho nad Francúzskom. Jedna z jeho protéz ostala v obhorenom vraku zakliesnená a preto Bader padal na padáku len s jednou nohou. Nemci ho zajali a previezli do zajateckého tábora. Dokonca mu tú poškodenú protézu vytiahli z vraku a čiastočne opravili. Nemci mu dokonca vyhoveli, keď ich požiadal aby mu Briti poslali letecky nové protézy, lebo tie jeho už boli po jeho zostrelení mierne poničené. Nemci vyhoveli, briti zhodili náklad neďaleko tábora. Akonáhle sa Bader dostal k novým protézam tak Nemcom utiekol. Tí ho chytili. Skúsil to znovu no opäť ho chytili. Badera teda previezli inde a protézy mu odňali. Tie mu požičiavali až do konca vojny len pod prísnym dozorom bacharov.
A dostávam sa do finále. Niečo málo o svojom najoblúbenejšom pilotovi a to nemcovi Hansovi-Joachimovi Marseillovi (158 zostrelov). Podobne ako o Nungesserovi kolovali legendy o jeho bohémskom živote v tej 1. vojne, v tej 2. vojne sa takto hovorilo o Marseillovi. Bol to bohém, populárny u žien a nepopulárny u svojich nadriadených. Jeho vojenská služba bola plná priestupkov či už neustrojenosť (na vtedajšie pomery mal dlhé vlasy, niečo ako mánička) po neskoré príchody alebo neschopnosť po prehýrenej noci vzlietnuť do boja. Všade mal milenky. Keď ho presunuli za trest z Francúzska do Sev. Afriky, údajne mu chodili plné mechy listov od jeho mileniek. Známy je aj fakt, že v Afrike si zriadil na letisku osobný bar, kde zamestnával černocha menom Matyáš. Údajne bol jeho bar aj solídne zásobený. Raz ho navštívil aj samotný Adolf Galland. Keď sa v rozhovore s Marseillom opýtal, že kde môže ísť vykonať potrebu, Hans-Joachim mu povedal: „60 krokov rovno k stanu, potom sa dajte 20 krokov doprava a následne použite poľnú lopatku.“ Na druhý deň videl Galland na tomto mieste čerstvo natretý drevený ukazateľ s nápisom „Na tomto mieste vyhovel dňa 22. septembra 1942 generál stíhačov volaniu prírody.“ Aj taký bol Marseille.
To je asi všetko čo som vám chcel napísať. Dlho som chcel k tejto téme niečo napísať a hoci som popísal viacej o 1. svetovej vojne (a zabudol na R-U pilotov, ktorých však doplním) určite to nesvedčí o tom, že som na tú 2. svetovú vojnu nejako zanevrel.

_________________
Hitler has only one left ball, Göring has two but very small, Himmler has something similar, but poor old Goebbels has no balls at all.



Naposledy upravil private_joker dne 5/9/2011, 21:16, celkově upraveno 1 krát
Býk Pohlaví:Muž Opice OfflineOsobní galerie uživatele private_jokerZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávuZobrazit autorovi WWW stránky
Martas2411
Oberfähnrich


Věk: 41
Založen: 25. 11. 2007
Příspěvky: 1274
Bydliště: Bohumín
24807.12 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 5/9/2011, 07:46  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Jo jo private Rytířské souboje z I. války vzali za své .V edruhé světové už to byly pouze vyjímky ,ale stávali se.Spíš už to bylo takové zabíjení ve velkém.
Doby gentlmenství byla pryč.Nějaké případy se stávali ,ale jen na západní frontě .Na východní frontě to byla mezi sovětskými a německými piloty krvavá řež bez milosti,za kterou si ovšem mohli němci sami.Ale koukám máš docela přehled i o pilotech z I.světové války,To tě m usím pochválit Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy

_________________
VĚRNI ZUSTANEM!

Střelec Pohlaví:Muž Buvol OfflineOsobní galerie uživatele Martas2411Zobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávuOdeslat e-mailSkype
Destroyman
Oberst


Věk: 44
Založen: 02. 11. 2007
Příspěvky: 3274
Bydliště: Děčín
50605.74 Sigidolar

japan.gif
PříspěvekZaslal: 5/9/2011, 08:11  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Pěkný shrnutí, hlavně ten Bader byl fakt nezmar. Jen jestli můžu, dodám něco k Bannfieldovi, protože to byl skutečný džentlmen ze starý školy.
Po válce se usadil v Terstu a zabíjení už měl plný zuby. Koupil si jachtu a když se nějaká loď nevrátila do přístavu, vyrážel ji hledat. Dělal to tak asi padesát let a za tu dobu zachránil desítky rybářů a turistů. Nejspíš mezi nimi bylo hodně Francouzů, protože v roce 1977 dostal Rytíře čestné legie. Když v roce 1986 zemřel, byl spoluobčany tak uctíván (říkali mu "náš baron" nebo "člověk jadranský"), že mu šla na pohřeb snad půlka města.
Docela sympaťák, že?

Image

_________________
Hádat se na internetu je jako závodit na paralympiádě. I když vyhraješ, pořád jsi debil.

Vodnář Pohlaví:Muž Pes OfflineOsobní galerie uživatele DestroymanZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
private_joker
Generalmajor


Věk: 22
Založen: 04. 11. 2007
Příspěvky: 1961
Bydliště: Senica,SVK
37933.28 Sigidolar

slovakia.gif
PříspěvekZaslal: 5/9/2011, 11:58  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Bannfield bol zrejme skutočným gentlemanom, o tomto som veru nepočul. Dobré informácie Destroyman Smile
Marťasi no je pravda, že letectvo Veľkej vojny ma priťahuje viac než tá druhá svetová vojna..preto chcem napísať niečo v podobnom duchu o čechoslovákoch v R-U letectve. Mr. Green

_________________
Hitler has only one left ball, Göring has two but very small, Himmler has something similar, but poor old Goebbels has no balls at all.



Naposledy upravil private_joker dne 5/9/2011, 16:46, celkově upraveno 1 krát
Býk Pohlaví:Muž Opice OfflineOsobní galerie uživatele private_jokerZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávuZobrazit autorovi WWW stránky
private_joker
Generalmajor


Věk: 22
Založen: 04. 11. 2007
Příspěvky: 1961
Bydliště: Senica,SVK
37933.28 Sigidolar

slovakia.gif
PříspěvekZaslal: 5/9/2011, 16:29  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

R-U piloti
Je zrejme slovenským a českým národným športom zabúdať na svoje vlastné legendy či skutočných hrdinov. Spokojne mnohí z nás chrochtajú nad informáciami a obrázkami z vojen, ktoré sa odohrávali kdesi ďaleko v zámorí či na bojiskách ktoré sa nás osobne nedotýkali. Zabúdame na SNP, pražské povstanie, pôsobenie našich vojakov v Británii alebo na Východe počas 2. svetovej vojny. Hoci zabúdame na týchto našich vojakov, ešte viac sme zabudli na 1. svetovú vojnu. Zabudli sme na našich vojakov, ktorí neprebehli frontu k vojskám Dohody a bojovali v radách R-U armády až do konca vojny. Takisto sme zabudli na reputáciu, ktorú mali českí vojaci v radách cisárskej armády, ktorí boli vysoko cenení a rešpektovaní dlhé stáročia. Po skončení vojny priala doba takýmto náladam, kedy sa všetko „rakúske“ muselo vykoreniť, zabudlo sa na to dobré a videlo sa len to zlé. Vznikali zákony a nariadenia, ktoré odopierali vojnovým veteránom nosiť ich rakúske vyznamenania či sa len hlásiť k tomu, že za Veľkej vojny bojovali proti Dohode. Aj preto sú mnohým z nás neznáme mená českých a pomenej aj slovenských pilotov bojujúcich v radách K.u.K. Luftfahrtruppen.
V radách K.u.K. Luftfahrtruppen bojovalo okolo 500 Čechov, Moravanov, Slezanov, Slovákov alebo českých Nemcov. Mnohí z nich si spravili v letectve úspešnú kariéru. Ako vlastne vyzeralo R-U letectvo? Ako to povedať, za svojimi nemeckými kolegami či spojeneckými nepriateľmi zaostávalo. Bolo málo lietadiel. Napríklad na talianskej fronte bolo bežné, že keď vyleteli 4 rakúske stíhačky, proti nim stálo 8 talianskych (ale aj britských či francúzskych, ktorých prítomnosť nebola ničím výnimočným). Rakúsko-uhorskí piloti lietali najmä na lietadlách typu Hansa-Brandenburg, Avatik, Phonix, Berg (dosť obľúbené stroje) či v nemeckej licencii vyrábaný výborný Albatros D. III, v rakúskom názve Oeffag, ktorý mal oproti nemeckému stroju lepší a výkonnejší motor. Mnoho pilotov slúžiacich v letectve predtým slúžilo u husárov, kavaleristov. Títo vojaci plnili úlohu prieskumníkov a preto sa ich úloha prieskumníkov nezmenila ani v letectve. Najprv sa vyvinulo prieskumné letectvo, 2-miestne lietadlá, kde veliteľom nebol pilot ale navigátor (dôstojník, znalec kartografie a máp). Vlastne takto to fungovalo aj v nemeckom letectve. Najprv okolo seba nepriateľské prieskumnícke lietadlá len tak prelietavali a zdravili sa. Nijako po sebe neútočili.Potom nejakého horlivca napadlo zobrať si do lietadla pušku, ručnú pištol, s ktorou zaútočil na nepriateľského prieskumníka. Najväčší extrémisti si tam brali aj ručné granáty a až neskôr sa rozšírili guľomety. Tak postupne vznikli stíhačky. Základná R-U letecká jednotka bola Flik. (v Nemecku Jasta). Inak len tak pre info, ak sa chcel stať pilotom niekto z českej kotliny, mal to ťažké pretože až do roku 1918 existovalo jediné letisko na území dnešnej ČR – v Chebe.
Jedným z najznámejších veliteľom jednej takejto Flik (a to hneď tej s číslom 1) bol čech Otto Jindra. A akým jazykom sa hovorilo v takomto bežnom Fliku? No spisovnou rečou bola nemčina. V praxi sa však používal iný spôsob dorozumievania sa. Kto bol veliteľom – taká reč sa využívala, poprípade reč takého etnika, ktoré malo v jednotke najsilnejšie zastúpenie.
Tradíciou sa stal 18. august, kedy boli narodeniny cisára pána a preto sa v ten deň tradične povyšovalo, vyznamenávalo a oslavovalo. Patrili by sa nejaké konkrétne mená, Tak začnem zrejme tým najznámejším.
Julius Arigi, bol to nemecký čech narodený v Děčíne. Prežil vojnu, mal na konte 32 zostrelov. Lietal na srbskej, albánskej a talianskej fronte. Patril k najvyššie vyznamenaným dôstojníkov v rámci celej R-U armády, bolo jedným z dvoch vojakov, ktorý získali Zlatú medailu za udatnosť. Po vojne si založil v Mariánskych Lázniach vlastnú leteckú spoločnosť, no tá krachla. Preto sa dal do služieb nemeckej Luftwaffe a školil pilotov na viedenskom Švechate. Medzi jeho žiakov patrili napríklad Walter Nowotny či Hans-Joachim Marseille. Aj túto vojnu v pohode prežil a dožil v Rakúsku ako opravár a majiteľ dielne na poľnohospodársku techniku. Ďalším, ale teraz už českým Čechom, známym, je Otto Jindra od Chlumca. O tomto pilotovi kolovala v radoch R-U pilotoch historka, že aj so svojim strelcom (Godwinom Brumowským, ktorý bol poľský zámožný šľachtic, tento pilot je doteraz považovaný za najúspešnejšieho pilota R-U, 35 zostrelov uznaných, no šuškalo sa o ňom, že až 19 zostrelov si kúpil od českého pilota Josefa Nováka, ktorý mu robil dvojku. Ten dostal za každý jeden kus 500 korún od Brumowskeho. Celkom slušná suma myslím.) zalietli nad ruské línie, nad mesto Chotin, kde akurát prebiehala prehliadka. Jindra tu zhodil niekoľko bômb a odlietal preč no jeho lietadlo napadli 4 ruské stroje. Strelec Brumowski neváhal a dvoch sokolov poslal dolu. Pre zaujímavosť – vtedy bol na tejto prehliadke prítomný aj samotný ruský cár Mikuláš II.!
Ďalšia perlička – v R-U letectve platila zásada, že ak dvojmiestne lietadlo zostrelí nepriateľa, pilot a pozorovateľ získajú rovnako po 1 zostrele. Otto Jindra tak získal 9 zostrelov, bol najvyššie vyznamenaným čechom v R-U letectve. V apríli 1918 utrpel vážne zranenia, ktoré ho vyradili z ďalších vojnových operácií. Na koniec vojny si počkal v pražskom lazarete. Po vojne sa veľmi angažoval pri vzniku ČS letectva, organizoval súťaže, aerosalóny, mal vlastnú leteckú spoločnosť a než ho pre zlý zdravotný stav prepustili z armády, velil skupine niekoľko stoviek pilotov, ktorý mali odísť na preškolenie do Francúzska. Jindra zomrel v roku 1932 na následky svojich vojnových zranení a útrap, spojené s Veľkou vojnou.
Ďalším veliteľom Fliku bol Čech Heinrich (Jindřich) Kostrba, rodák z Kutnej Hory. Ten slúžil najprv pod ďalším Čechom, veliteľom Flik Nr. 8, Rudolfom Holekom. Dosiahol 8 zostrelov, po vojne bol menovaný prvým veliteľom novovzniknutého ČS letectva a zaslúžil sa o jeho vznik. Potom však bol z funkcie odvolaný a striedal jednu funkciu za druhou. Hovorí sa, že ho z pozície veliteľa ČS letectva vyšachovala jeho „rakušácka“ služba či dokonca nejaké falošné obvinenia z prezradia tajomstva. Kostrba mal byť šéfom civilnej ČSA no toho sa nedočkal, pretože v roku 1926 mal nehodu pri ktorej zahynul.
Zaujímavý pohľad na službu v letectve podáva svojim dochovaným denníkom ďalší Čech Josef Žurovec. Ten nám podáva obraz, ktorý sa vymyká všetkým tým pamätiam a spomienkam ostatných pilotov. Veď kto už len píše vo svojom denníku o tom, ako a koľko sa najedol počas cesty na front, o tom ako s kolegami očumovali dievčatá a potom ich „balili“. Každý deň vraj písal o tom kto pristál normálne a kto musel použiť núdzové pristátie. On sám raz použil núdzové pristátie, keď sa so svojim kolegom stratil v Karpatoch. Žurovec popisuje trik ako sa dalo zistiť kde sa človek nachádza. Vraj stačilo zletieť nízko nad železničnú stanicu a prečítať jej názov. Alebo pristáť niekde na poli a spýtať sa miestnych. To isté spravil aj Žurovec. Pristál v poli a na jeho potešenie domorodci boli Poliaci a nie Rusi. V denníku sa nezabudol zmieniť o tom, že poľské ženy, ktoré mu poradili cestu sa mu veľmi „zamlouvali“. A preto sa ďalej v jeho denníku dočítame o kartách, o tom koľko vyhral, o schopnosti protilietadlových strelcov, ktorí síce strieľali veľa a nič netrafili, o radovánkach pilotov („..potom vzal Seltner kytaru a honil prase, které se na něj vrhlo a pokousalo ho. Potom jsme potkali Nováka, který s tou kytarou uhodil, až se rozbila. Večer jsem hráli karty a pak vlezli do jedné chýše, kdež se kuchaři bavili s více holkama, kdež jsme se na chvíli zdrželi.“)
Dočítame sa aj o tom, že vo voľnom čase strielal Žurovec vrany. Okrem radostných a bezstarostných chvíl však píše aj o vojne. O smrti kamarátov a kolegov, o bojových akciách v Rumunsku či proti Rusom. Napr. 20. apríla 1917 mu 18 km od vlastných línií rusáci spravili do jedného krídla jeho stroja dieru širokú 1 meter. Žurovec to ako tak dopilotoval asi 100 od nemeckých pozícií, vyskočil zo stroja a napriek paľbe ruských guľometov a diel sa mu nič nestalo a bezpečne dobehol do zákopov. Koniec vojny ho stretol v Budapešti, kde ho podľa jeho slov stretol aj „prevrat“ ako údajne nazývali R-U vojaci situáciu na konci vojny. Z ďalších českých „rakúskych“ pilotov spomeniem Augustína Nováka (7 zostrelov), sudetského Nemca od Českej Lípy Josefa Friedricha (7 zostrelov) či slovenského Maďara od Bratislavy Jozefa Kissa (otec Maďar, mama Slovenka, 19 zostrelov).
Čo napísať na záver. Podobne ako o pôsobení slovenských vojakov na východnom fronte či v poľskej kampani počas 2. svetovej vojny, ako o nasadení Čechoslovákov pri Tobrúku alebo o bojoch našich krajanov v radách R-U armády, verejnosť nevie príliš ani o pilotoch, o ktorých som sa zmienil vo svojom krátkom článku. Je to škoda.

_________________
Hitler has only one left ball, Göring has two but very small, Himmler has something similar, but poor old Goebbels has no balls at all.

Býk Pohlaví:Muž Opice OfflineOsobní galerie uživatele private_jokerZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávuZobrazit autorovi WWW stránky
Destroyman
Oberst


Věk: 44
Založen: 02. 11. 2007
Příspěvky: 3274
Bydliště: Děčín
50605.74 Sigidolar

japan.gif
PříspěvekZaslal: 5/9/2011, 18:31  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Možná je to ostuda, ale o Arigim slyším prvně v životě. Ale myslím, že nejsem sám. Nejspíš ho omlátím o hlavu klukům z archívu, až s nimi půjdu na pivo. Ti o něm určitě taky neslyšeli.

_________________
Hádat se na internetu je jako závodit na paralympiádě. I když vyhraješ, pořád jsi debil.

Vodnář Pohlaví:Muž Pes OfflineOsobní galerie uživatele DestroymanZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
private_joker
Generalmajor


Věk: 22
Založen: 04. 11. 2007
Příspěvky: 1961
Bydliště: Senica,SVK
37933.28 Sigidolar

slovakia.gif
PříspěvekZaslal: 5/9/2011, 19:59  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

No možno bude problém ten, že on prežil detstvo v Mariánskych Lázniach, on sa v Děčíne iba narodil.

_________________
Hitler has only one left ball, Göring has two but very small, Himmler has something similar, but poor old Goebbels has no balls at all.

Býk Pohlaví:Muž Opice OfflineOsobní galerie uživatele private_jokerZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávuZobrazit autorovi WWW stránky
Destroyman
Oberst


Věk: 44
Založen: 02. 11. 2007
Příspěvky: 3274
Bydliště: Děčín
50605.74 Sigidolar

japan.gif
PříspěvekZaslal: 5/9/2011, 20:57  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Možná jo, ale Miroslav Tyrš (zakladatel Sokola) se tu narodil taky. A má tu sochu. Laughing

_________________
Hádat se na internetu je jako závodit na paralympiádě. I když vyhraješ, pořád jsi debil.

Vodnář Pohlaví:Muž Pes OfflineOsobní galerie uživatele DestroymanZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
private_joker
Generalmajor


Věk: 22
Založen: 04. 11. 2007
Příspěvky: 1961
Bydliště: Senica,SVK
37933.28 Sigidolar

slovakia.gif
PříspěvekZaslal: 5/9/2011, 21:10  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

No práve Tyrš bol Čech a Arigi bol český Nemec, po Veľkej vojne by bolo divné stavať nejakému Rakušanovi či Nemcovi sochu v novom Československu hoci aj v pohraničí...nie?

_________________
Hitler has only one left ball, Göring has two but very small, Himmler has something similar, but poor old Goebbels has no balls at all.

Býk Pohlaví:Muž Opice OfflineOsobní galerie uživatele private_jokerZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávuZobrazit autorovi WWW stránky
Destroyman
Oberst


Věk: 44
Založen: 02. 11. 2007
Příspěvky: 3274
Bydliště: Děčín
50605.74 Sigidolar

japan.gif
PříspěvekZaslal: 5/9/2011, 21:15  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Asi jo. Jeden čas tu žil polskej skladatel Chopin a taky žádnou sochu nemá. To jsme ale hnusný nacionalisti! Exclamation

_________________
Hádat se na internetu je jako závodit na paralympiádě. I když vyhraješ, pořád jsi debil.

Vodnář Pohlaví:Muž Pes OfflineOsobní galerie uživatele DestroymanZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
private_joker
Generalmajor


Věk: 22
Založen: 04. 11. 2007
Příspěvky: 1961
Bydliště: Senica,SVK
37933.28 Sigidolar

slovakia.gif
PříspěvekZaslal: 5/9/2011, 21:31  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

To vieš politika to je svinstvo, zmena režimu vždy prinesie zmeny. Preto tu stál po 2. svetovej vojne sochy Gottwalda či Stalina hoci si to nezaslúžili, skorej tu mali byť sochy vojakov a dôstojníkov čo v poli bojovali za našu slobodu. Ale to je už ťažký off topic kašlem na to. Radšej by som chcel ešte napísať nejaké príhody o Nungesserovi, na ktoré som si spomenul lebo som si čítal článok a zabudol som ich tam dať Mr. Green

_________________
Hitler has only one left ball, Göring has two but very small, Himmler has something similar, but poor old Goebbels has no balls at all.

Býk Pohlaví:Muž Opice OfflineOsobní galerie uživatele private_jokerZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávuZobrazit autorovi WWW stránky
Střelec
Unterfeldweber



Založen: 29. 07. 2010
Příspěvky: 866
Bydliště: Plzen
15586.72 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 6/9/2011, 07:44  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

1) Arigi po válve provozoval v Mariánkách menší leteckou společnost
2) Čechy a Slováky v C. a K. letectvu se zabývalo několik speciálů časopisu Letectví a kosmonautika, takže doporučuju je dohnat - nejspíš se budou povalovat v nějaké speciálce, zkus pražskej Krakatit/Netopejr, nebo modelářský kšefty.


 Pohlaví:Muž  OfflineOsobní galerie uživatele StřelecZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

38007 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.9706s ][ Queries: 19 (0.3188s) ][ Debug on ]