Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 15/11/2007, 09:39  Předmět:  Traktor "Vorošilovec"
16. 11. 2007
Odpovědět s citátemDolůNahoru

Traktor „Vorošilovec“



Když se v polovině 30-tých let objevilo v Rudé armádě těžké dělostřelectvo, zejména ráže od 152 do 305 mm, bylo zapotřebí sestrojit velký tahač. Současné přijetí nových středních a těžkých tanků o hmotnosti do 28 tun do výzbroje Rudé armády vyvolávalo potřebu prostředků, které je dokáží v případě havárie či poruchy odtáhnout z bojiště. Bylo potřeba traktoru se silným motorem a podvozkem.
Tyto úvahy se staly základem pro společné zadání Hlavního dělostřelecké Správy a Hlavní automobilové správy na sestrojení nového těžkého tahače s tankovým motorem. Toto zadání bylo předáno v roce 1935 Charkovskému závodu pro výrobu parních lokomotiv, jež nesl jméno Kominterna. Projektové práce byly zahájeny ještě v létě téhož roku. Nad zpracováním tohoto, zajisté významného tahače, jež později nesl název „Vorošilovec“, pracoval velký kolektiv konstruktérů traktorového oddělení „200“: dispoziční uspořádání vedl D.M.Ivanov, motorové oddělení vedl P.E.Linjenko a M.Z.Stavcev, převodovku V.M.Kričevskij, S.Z.Sidělnikov a V.P.Kaplin, doplſkové vybavení I.V.Didko aj.S.Mironov, podvozek P.G.Jefremenko a A.I.Avtomonov. Celkové vedení převzal hlavní konstruktér N.G.Zubarev a jeho zástupce D.F.Bobrov. Projektanti si vytkli cíl vytvořit důstojného nástupce tahače „Komintern“.Práce bylo mnoho, ale probíhala rychle, často přes čas a na konci roku, vlastně za několik měsíců, byla veškerá technická dokumentace hotova.
Jako základ konstrukce byl použit vyzkoušený tankový diesel BD-2 (400 koní). Motor byl dvanáctiválcový s uspořádáním do V, čtyřtaktní s přímým vstřikováním; blokové detaily byly zhotoveny z hliníkových slitin. Úprav se současně účastnilo oddělení „400“ pod vedením K.F.Čelpana. Kabina řidiče nového tahače byla typu kabiny z Kominternu, čumák se zkrátil a rozšířil. V kabině se umístilo sedadlo pro 3 lidi .- řidiče a dva pasažéry. Dělostřelecká posádka nebo náklad o hmotnosti do 3 tun se rozmístil na korbě
V roce 1936 byly sestaveny dva modely a během dvou let prošly závodními a polygonními testy. V březnu 1937 jeden z těchto strojů dokončil bez poruchy cestu do Moskvy a zpět. Byl předveden Kremlu a mezi přihlížejícími byl přítomen i maršál K.E.Vorošilov, Stroj zanechal dobrý dojem a dostal pochvalu. Přesto testy odhalily řadu problémů, spojených se zanášením podvozku bahnem. Navíc se ukázalo, že dva tahače Vorošilovec nejsou schopné táhnout těžký, pětivěžový tank T-3.5
V létě 1938 proběhly oficiální testy a nový tankový diesel zpomalené verze pro tahače, dostal označení V-2V. Tento motor prokázal dostatečnou výdrž, potřebnou pracovitost a ekonomiku provozu, snadno se startoval při nízkých teplotách a vytrvale pracoval i při změnách režimu provozu. Tak byl tedy položen základ k širokému použití rychlých a dopravních dieselů typu V-2 na středních a těžkých tahačích. Tyto motory byly používány déle než 40 let.
Tahač „Vorošilovec“ měl normální stavbu se spodním nízkým umístěním motoru, za ním byla převodovka, zvedák a náhon zadních ozubených kol. Mírná výška motoru umožnila racionální umístění kabiny – taková stavba byla později uplatſována na všech tahačích. Přes bočnice vystouplé vpředu kapoty a také přes průlezy v kabině byl možný přístup k obslužným systémům. Motor měl čtyři vzduchové a olejové filtry z nichž dva byly umístěny v kabině. Hlavní spouštěcí systém byl založen na dvou startérech a lahvích se stlačeným vzduchem (150 atmosfér). Při teplotě vzduchu nad 0° bylo pro obstojné nastartování potřeba tlaku 40 – 50 atmosfér. Bohužel při nízkých teplotách bylo potřeba, stejně jako u jiných strojů, dlouhého předehřevu motoru.
Chladič se skládal z 12 výměnných trubkových vedení a šestilistového ventilátoru, jež měl řemenový pohon a současně tlumil kroutící chvění motoru. Použití dieselového motoru vyvolávalo nezbytné použití silného olejového chladiče. Hlavní spojka byla mnohadisková, suchého tření, tankového typu. Přes kardanovou hřídel byla spojena s rychlostní skříní v převodovce.
Podvozek byl založen na osmi rovnoměrně rozložených zdvojených pojezdových kolech, osazených blokově v páru na kyvadlových vozíkách s pákově pružinovým zavěšením. Tento podvozek zajišťoval dobrý klid chodu a dobré rozložení váhy na pásy, což také zvyšovalo průchodnost terénem. Při posunu těžiště tahače dozadu při vlečení přívěsu byly pružiny zadního vozíku provedeny tužší než přední. Gumové bandáže na kolech a napínacích kolech se projevovaly rychlým zatáčením stroje.
Pásy byly z drobných článků tankového typu s drobnými záběrovými žebry – měly nedostatečnou přilnavost se základem, zvláště na zledovatělé a zasněžené cestě, ale špatně se čistily od bláta. To byla slabina všech rychlých předválečných tahačů, kdy se ještě nedařilo sloučit potřebné rychlostní vlastnosti a vysoké tahové schopnosti pásů. Proto „Vorošilovec“ při provozu nemohl naplno prodat svůj vysoký výkon – síla tahu vzhledem se spojení se základem nepřevyšovala 13 000 kilopondů při rychlosti 3,5 km/h, ačkoli motor byl schopen dosáhnout až 16 900 kilopondů. Výměnné doplſkové ostruhy zvyšovaly tahové vlastnosti pásů, ale po 50 kilometrech byly vyřazeny z provozu a vyžadovaly výměnu.
V létě 1939 prošel „Vorošilovec“ armádními testy na tankové zkušební dráze v Kubince u Moskvy. Jak se očekávalo, tento stroj prokázal vysoké kvality, s jistotou dokázal tahat největší dělostřelecké systémy a všechny druhy tanků, nyní již včetně stroje T-35. Během testů „Vorošilovec“ dokázal utáhnout 210 mm kanón, model 1939; 152 mm kanón, model 1935; 203 mm houfnice, model 1931 a 305 mm houfnice, model 1939.
Průměrná rychlost jízdy na silnici s připojeným dělostřeleckým systémem v sestavě „kolona – baterie“ byla 18 km/h, v sestavě „kolona – pluk“ – 13 km/h. „Vorošilovec“ vybavený ekonomickým dieselem snášel nepřetržitý denní provoz bez nutných oprav. Jako palivo bylo možné použít dieselové palivo nebo olej s plynem. Dojezd na silnici s nákladem bez přívěsu činil 390 kilometrů, s přívěsem a nákladem 240 kilometrů, s nákladem a přívěsem v terénu od 125 do 200 kilometrů. Časová spotřeba paliva na silnici s nákladem 3 tuny byla: bez přívěsu 20 kilogramů a s přívěsem 24 kilogramů. Dělostřelci nejprve nezkoušely deficit výkonu motoru a dostatečná byla i nosnost tahače.
Podvozek se skládal z osmi pojezdových kol, spárovaných do dvou kyvných ramen po čtyřech kolech a pěti opěrných kladek. Hnací kole se umístila vzadu. Hnací kola neměla ozuby, ale byly v nich výřezy pro pásové články.
Tahač byl vybaven navijákem s tahovou silou 100 kN. Na tahač se osadila rozšířená kabina z náklaďáku ZIS-5. Elekroobvod byl pod napětím 24 V.
Na konci roku 1939 byla zahájena výroba „Vorošilovců“. Vorošilovec se stal největším dělostřeleckým tahačem Rudé armády za období druhé světové války. Průměrná rychlost výroby byla jeden a půl stroje za den. Na konci srpna 1941, do evakuace závodu v Dolním Tagilu, bylo vyrobeno 1123 kusů, přičemž od července bylo tempo výroby zvýšeno na 3 – 4 stroje denně. Přesto bylo této techniky nedostatek. Pokud mělo být v Rudé armádě podle normy v dubnu 1941 733 tahačů „Vorošilovec“, tak k 1.lednu 1941 jich bylo pouze 228 kusů. Celkem bylo od 22.června 1941 do konce výroby dne 1.září vyrobeno v Charkovském závodě 170 kusů stroje. Tahač dokázal táhnout vlek o hmotnosti do 22 tun – lepší výběr pro tažení dělostřeleckých systémů zvláštních ráží: 203 mm houfnice B-4 a 280 mm moždíře Br-5. takovýto tahač se stal nenahraditelným při vlečení těžkých tanků T-28, T-35 a KV. S plným nákladem však nebyl stroj schopen vyvinout deklarovanou maximální rychlost 42 km/h. Nejdříve byl tahač vybaven dieselovým, tankovým motorem nejprve dvanáctiválcovým BD-2 o výkonu 400 koní a poté V-2V o výkonu 375 koní. Využilo se čtyřrychlostní převodové skříně. Pro nedostatek dieselů V-2 (přednost dostaly tanky T-34ú) po začátku války se tahače začaly osazovat jinými motory, včetně dieselů V-4 o výkonu 300 koní a M-17T o výkonu 400 koní. Takových to strojů však nevzniklo mnoho, neboť Charkov byl spolu se svými továrnami okupován německým vojskem.
Podle stavu k září 1942 sloužilo v Rudé armádě 528 tahačů Vorošilovec.
Nehledě na spolehlivou konstrukci, řadu nedostatků se nepodařilo odstranit dokonce ani během provozu v Rudé armádě. Úzké a dlouhé pásy snižovaly průchodnost tahače ve sněhu a blátě, brzdy při velkém nákladu a při vysoké rychlosti pracovaly nespolehlivě – brzdy se často porouchaly po 200 -300 km jízdy. Převodovka se často porouchala po 300 – 400 km.
Sériová výroba tahačů Vorošilovec probíhala v Charkovském závodě na výrobu lokomotiv. Plán výroby tahačů pro Rudou armádu zmařil Wehrmacht. Výroba tahačů se musel přenést do Stalingradského traktorového závodu, ale i ten byl vyřazen z provozu. Celkem se podařilo vyrobit 1123 tahačů Vorošilovec. V roce 1945 se v jednotkách Rudé armády nacházelo ještě 336 těchto tahačů.
Na základě tahače bylo vyrobeno příkopové rypadlo, ale do sériové výroby tento model zařazen nebyl.
V dubnu 1943 byla vypracována modifikace tahače Vorošilovec – dělostřelecký tahač A-42. Sériové výroby se však ani tento model nedočkal. Další pokus o modernizaci tahače Vorošilovec proběhl v roce 1944. tahač AT-45 představoval kombinaci tahače Vorošilovec a podvozek tanku T-34, karosérie byla z oceli. Zkušební sérii ze 7 kusů vyrobil v roce 1944 Charkovský traktorový závod. Tahač AT-45 byl znám jako „Nový Vorošilovec“. V září 1944 šest tahačů AT-45 putovalo k vojsku na testy. Nehledě na dobré výsledky se ani tento stroj nedočkal sériové výroby.
Jestli se tahač AT-45 využíval i v bojích, není známo.
Se zahájením operace Barbarosa ukořistil Wehrmacht i poměrně malé množství tahačů Vorošilovec. Jejich přesné množství není známo. Přesto tento tahač neunikl pozornosti německé „technické rozvědky“. Němce zvláště zajímal silný dieselový motor a schopnost stroje dosáhnout vysoké maximální rychlosti. Z technického pohledu Vorošilovec téměř ve všech aspektech převyšoval německé polopásové tahače.
Němci neznali přesný název tahače a přisvojili mu označení Artillerieschlepper Stalin-607 (r).
Tahač Vorošilovec se ve Wehrmachtu provozoval podobně jako další ukořistěné traktory a tahače.
Dělostřelci přikládaly tomuto stroji velký význam a svým tahačem se chlubili – takový mohutný stroj neměla ani jedna armáda na světě.

Typ - Pásový dělostřelecký traktor
Výrobce - Charkovský podnik pro výrobu lokomotiv (do 1941)
Stalingradský traktorový závod (do 1942)
Výroba - 1939 – 1942
Množství vyrobených strojů v letech 1937 - 1941 - 1123
Bojová hmotnost (tun) - 15,5
Hmotnost taženého nákladu (tun) - 22
Hmotnost vezeného nákladu (tun) - 3
Délka (mm) - 6218
Šířka (mm) - 2350
Výška po hořejšek kabiny (mm) - 2736
Výška po hořejšek plachty (mm) - 3087
Množství míst v kabině - 3
Množství míst na korbě - 16
Motor - Čtyřválcový diesel V-2V s objemem 38,88 l a výkonu 375 koní.
Objem palivové nádrže (l) - 550
Maximální rychlost (km/h) - 42
Dojezd (km) - 270
Šířka pásů (mm) - 428
Světlá výška (mm) - 410
Maximální stoupavost - 41°
Brodivost (mm) - 1300
Dodatečné vybavení - Naviják s tahovou silou 10 kN

Image
Traktor Vorošilovec táhne tank T-28

Image

Image

Image

Image

Image

Image




Naposledy upravil hoblik dne 16/9/2010, 08:42, celkově upraveno 4 krát
  
private_joker
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 15/11/2007, 10:26  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

hoblík nie si náhodou traktorista? Very Happy


  
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 15/11/2007, 11:02  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Ne, traktorista nejsem ale přišlo mi vhodné o těchto strojích něco napsat. O tancích a samohybkách píše téměř každý a každý o nich něco ví. Ale o těchto strojích, které byly nedílnou součástí sovětské výzbroje, ví málokdo. Natož nějaké podrobnější informace.
Ale řidičák na traktor mám (pozor mám i na tankT-72 - provozní řidič u 1.roty, 1.praporu, 21.tankového pluku v Žatci) a nějaký čas jsem s ním jezdil. Dneska jsem v kanceláři a neměnil bych.


  
Destroyman
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 15/11/2007, 11:35  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Ahá, odtud vítr fouká. Hoblík je emeritní šermíř s rajčákama... Wink To se nedivím, že se ti v kanclu líbí. Mě by se taky nelíbilo věčně někde v lese hrabat díry pro tu hroudu železa Confused


  
Morybundus
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 15/11/2007, 17:24  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Hoblíku jestli tě můžu poprosit zmenši tu poslední fotku Wink
Děkuji...jinak článek jak jinak než na jedničku..


  
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 16/9/2010, 08:42  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Článek upraven a doplněn.


  
tono2007
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 16/9/2010, 19:27  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Na fotce níže je Vorošilovec v ženijní úpravě pro hloubení vojenských okopů ...
Image

... v úpravě pro hloubení příkopů (nic moc fotka) ...
Image

... Vorošilovec s pevnou nástavbou ...
Image

... Vorošilovec má ve vleku tank T-35 ...
Image

... a taky jedna fotka vraku Vorošilovce.
Image


Jestli se nepletu tak by měl být na trhu model Vorošilovce v měřítku 1:35. Ale já se stavbou modelů skončil už před léty, takže na to nemůžu přísahat.


  
hoblik
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 17/9/2010, 05:52  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Máš pravdu, Trumpeter nyní Vorošilovce 1:35 vydal a já už ho mám doma na stole!!! Ještě bych chtěl sehnat třeba 203 mm houfnici, ale to bude asi problém.....


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

75429 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 2.1886s ][ Queries: 19 (2.0003s) ][ Debug on ]