Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
Martas2411
Oberfähnrich


Věk: 43
Založen: 25. 11. 2007
Příspěvky: 1593
Bydliště: Bohumín
30485.74 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 22/11/2012, 20:21  Předmět:  Vznik československého vojenského letectva Odpovědět s citátemDolůNahoru

Vznik československého vojenského letectva je tradován zhruba stejně, jako vznik samostatného Československa.V tehdejší době to byla docela dobrodružná kalvárie.Takže popořádku.
V den vyhlášení samostatného Československa 28.října 1918 byla v Praze spousta bývalých Rakousko-Uherských vojáků,kteří měli na základě výzvy se dostavit na pražský Žofín.Mezi vojáky byli samozřejmě i čeští letci ,kteří sloužili vy bývalém rakousko-uherském letectvu.Do jejich vedení se postavil bývalý důstojník c.k. letectva setník Jindřich Kostrba.Toto jméno je velice známé,byl to oblíbebný důstojník,který měl na svém kontě v letecvu Rakousko-Uherska 8 sestřelů,takže byl letecké eso,navíc to byl kamarád dalšího známého letce Rudolfa Holeky.Jindřich Kostrba si zaslouží samostatný článek,který zde později uvedu.
Kostrba a jeho letečtí kamarádi plánovali vznik čs.letectva již za monarchie,kdy už to s Rakouskem vypadalo velice špatně .Sen se jim splnil v onen památný den 28.října 1918,kdy na Žofíně Kostrba nalezl spoustu bývalých příslušníku vzuchoplavectva a zakrátko měl i své první důstojníky a to nadporučíky Františka Fialu,Josefa Ettela,Bohumila Faňka a poručíka Jana Kordáče.Postupem času přibývali další.Skupina letců okolo Kostrby zabrala nějaké místnosti v bývalých Josefských kasárnách někde na náměstí Republiky a dne 30.října tam zřídili velitelství tzv.LETECKÉHO SBORU.
Takto zněl oficiálně název letectva rodící se Československé republiky.Byl to vlastně základ čs.letectva.Vše v té době záleželo na improvizaci ,umu a schopností a obětavostí členů tohoto sboru,aby vše klapalo a aby tento nový útvar vlastně když to tak řeknu –přežil.
Z kolika lidí se vlastně sbor skládal?Kromě hrstky důstojníků měl Letecký sbor skupinu pilotů a strážní mužstvo bývalých českých námořníků(tímto si šplhnu u Destroye),celkem to dělalo 125 osob.
Tak pro tyto pány měl Kostrba hned první úkol ,který spočíval v zajištění kurýrního leteckého spojení.Věc ,která se zdá býti jednoduchá ,ale ve skutečnosti byla složitá.Letecký sbor měl piloty ,důstojníky, zapáleného velitele ,ale sházelo mu to nejdůležitější –letadla a letiště.

Aviatika v té době měla v Praze jen slabé zastoupení,vlastně neexistovala vůbec.V Praze byla jen malá opravna s názvem AL-MA v Holešovicích,která měla materiál k opravám uskladněný na tehdejším Starém výstavišti.Na tomto de facto vrakovišti leželi zbytky letadel ,které si zde nechávalo spravovat rakousko-uherské letectvo.Byly tam různé typy letadel např.brandenburgy,bergy,lohnery a další.Jenomže mezi vojáky a letci samozřejmě byli i zruční řemeslníci(zlaté české ručičky),a tak podařilo v krátké době opravit do letuschopného stavu dva starší dvouplošníky typu Hansa Brandenburg C.
Dalšího „branďáka“přeletěl z rakouského Fischamendu dne 2.listopadu šikovatel Rudolf Polanecký a z Vídeňského Nového Města přiletěl s dalším branďákem setník Klement Adamec.Takže jestli dobře počítám ,tak Letecký Sbor měl svá první 4 letadla.Takže letadla by byla .Problém z letištěm vyřešil Jindřich Kostrba skutečně po svém.Prohlásil za ně nevelké pole ve Strašnicích u depa elektrických podniků.Bylo asi 200 metrů dlouhé a 50 metrů široké.Z jedné strany toto letiště ohraničovalo stromořadí a z druhé strany byla stodola,která byla prohlášena za hangár.Opodál vojáci postavili dva plátěné stany .Velitelství letiště bylo (k mému pobavení)zřízeno v nedalekém hostinci „Na Vinici“.
I když letištní plocha nebyla příliš ideální,jednu výhodu měla.Ležela totiž několik desítek metrů od bydliště Jindřicha Kostrby a taky i tehdejšího ministra obrany Václava Klofáče.Toto letiště fungovalo od 5.listopadu 1918.I když bylo později vybudováno kvalitnější letiště v Kbelích,tak toto strašnické letiště využíval sbor až do prosince 1918.

Takže letiště už bylo a nějaká letadla taky ,ale nebyla to žádná sláva .Čtyři brandenburgy byly pro sbor slabou útěchou a navíc se museli neustále opravovat.Na novém československém území toho totiž po bývalém rakousko-uherském letectvu moc nezbylo.Monarchie totiž záměrně leteckou výrobu a vše okolo letectví nepodporovala,takže nebylo z čeho brát.

Na novém československém území se nacházelo bývalé rakousko-uherské letiště.Kdysi tam sídlila výcviková rota Flek 16 a koncem války se tam nacházel letecký park.Právě proto se příslušníci sboru správně domnívali ,že by se tam našly nějaké letadla a materiál.Někteří příslušníci sboru tam dokonce působili jako učitelé létání. Háček byl ovšem v tom ,že Cheb tenkrát patřil do pod správu tzv.provincie Deutschebohmen (německé Čechy) a její vedoucí činitelé usilovali o to, aby oblast chebska připadla Německu .Takže pravděpodobně hrozil konflikt.Sbor to vyřešil takto.Do Chebu se dne 5.listopadu tajně vydali na výzvědy příslušníci sboru ve složení-šikovatel Václav Antoš,,četařAntonín Staněk a desátník Josef Malý.Letiště v Chebu tajně pozorovali a po zjištění ,že letiště chrání pouze skupina starších madarských záložníků ,odjeli zpět do Prahy.Sbor se rozhodl pro přepad letiště a ukořistění letadel.Akci projednali s ministrem národní obrany Klofáčem a generálním inspektorem Josefem Scheinerem.Kostrba sestavil ozbrojenou výpravu ,kterou tvořilo 11 pilotů,několik leteckých mechaniků,kulometná četa vojáků a samozřejmě nesměla chybět jednotka námořníků pod vedením nadporučíkem Ritterem.Tento úderný oddíl čítal celkem 130 osob.Tato akce se rozběhla 9.listopadu .Výprava dorazila částečně vlakem a částečně na korbách automobilů do Plzně ,kde ji doplnili ještě vojáci od 35.pěšího pluku a potom už jen na nákladních automobilech vyrazila k Chebu.Letištěbylo přepadeno a obsazeno .Okamžitě se do práce dali letci a mechanici.,zjistili že letuschopné stroje jsou zatím jenom dva a to jeden brandenburg a jeden albatros oeffag,na nichž zrovna němečtí letci oberleutnant Kraus a feldwebel Schimmerger chtěli uletět do Německa před československými vojáky.
Mechanici se na plné obrátky pustili do práce a snažili se opravit další letadla zaparkovaná v hangárech.Ráno 10 .listopadu začali zkoušky opravených strojů ,které mechanici spravovali přes noc.Ale již první let znamenal havárii,kdy šikovatel Antoš s četařem Franclem odstartovali na opraveném Albatrosu C.II.Tito piloti zkoušeli letadlo nad městem a při jedné z ostrých zatáček letadlo ztratilo rychlost a havarovalo.Antoš zemřel po převozu do nemocnice a Francl byl těžce raněn.Práce na letišti probíhala s velkým nasazením,takže ještě onoho ne moc šťastného dne přeletěl pilot Adamec první opravené letadlo do Strašnic.Další opravená letadla přeletěla v následujících dvou dnech.Celkem přeletělo do Prahy 9 letadel,dalších 33 mašin které nebyly schopné letu byly spolu se 100 sudy oleje,120 sudy s benzínem,technickým skladištěm,nářadím,30 motory a dalším leteckým materiálem naloženy na vagony a po železnici poslány do Prahy.
Co se týče přeletů letadel do Prahy ,tak to byl docela adrenalinový sport.Piloti se měli dostat na ono strašnické letiště,ale než se tam dostali,tak si prošli docela takovou anabází(něco jako v tom smyslu- jak šel Švejk do Budějovic)Při přeletu letci po trati museli několikrát nouzově přistát kvůli nepřízni počasí nebo poruchám motorů a samozřejmě ztrátám orientace.Dokonce jeden pilot po startu z Chebu sledoval železniční trať kvůli orientaci,ale spletl si směr a místo do Strašnic letěl do Německa.V Bavorsku nouzově přistál,letadlo mu bylo Němci zabaveno a nebožáka poslali pěšky po svých domů.
Dalším místem mimo letiště Cheb, byl letecký park Planá u Mariánských Lázní .Bylo to vlastně vrakoviště rakousko –uherského letectva,na kterém se nacházela vyřazená letadla mocnářství.I tam se něco vybralo a převezlo do Prahy. Takže abych to shrnul.Letecký sbor měl ke konci roku 48 letadel,které byly základem pro vyzbrojení 1.letecké setniny a později dalších.V této době mělo rodící se československé letectvo přes 500 příslušníků letectva .První veřejné vystoupení čs.letectva se konalo 22.12.1918.Čtveřice brandenburgů spolu s jednou stíhačkou Aviatik D.I.Berg,provedla generální zkoušku přeletu čestné eskadry na počest příjezdu prezidenta T.G.Masaryka do Prahy.Stíhačku typu Berg pilotoval jeden z nejpovolanějších a to Jindřich Kostrba.Netrvalo dlouho a československé letectvo šlo do boje.V roce 1919 vypukly boje na Těšínsku o kterých jsem psal zde a kde právě do bojů zasáhla i I.letecká setnina
http://www.vojna.net/portal/viewtopic.php?t=1332&postdays=0&postorder=asc&start=0
tak i následujících bojích na Slovensku proti Maďarům.

Co říci závěrem,to co českoslovenští vojáci budovali a snažili se vydupat z ničeho,snažili se aby československé letectvo bylo jedním z nejlepších na světě,bojovali a umírali na všech frontách,byli bráni světem jako jedni z nejlepších pilotů na světě,tak tahle naše vládní sebranka zlikvidovala vše za 20 let vládnutí.Československé letectvo skoro neexistuje a musí si pronajímat letadla.Tradice československé ho letectví padly a už se nikdy nevrátí zpět.Tot můj názor.


Jindřich Kostrba

Image

_________________
VĚRNI ZUSTANEM!



Naposledy upravil Martas2411 dne 12/2/2013, 21:04, celkově upraveno 1 krát
Střelec Pohlaví:Muž Buvol OfflineOsobní galerie uživatele Martas2411Zobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávuOdeslat e-mailSkype
private_joker
Generalmajor


Věk: 25
Založen: 04. 11. 2007
Příspěvky: 2079
Bydliště: Senica,SVK
40549.30 Sigidolar

slovakia.gif
PříspěvekZaslal: 23/11/2012, 14:42  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Super. Po prvých riadkoch a pri pasáži o pražskom letisku som si vravel, že predsa jedno letisko bolo v Egeri tak prečo nevyužili to. Ďalšie riadky však moje pochybnosti rozplynuli. Apropó nehulákali Sudeťáci po tomto ozbrojenom zábore letiska?
Inak Marťas, Planá v Mariánskych Lázniach nezaložil si náhodou na tomto letisku Julius Arigi svoju leteckú spoločnosť?
A ešte jedna, keď som písal o čs. letcoch v C.K letectve tak niektorí, ktorí pomáhali založiť nové čs. letectvo dostali po vojne od vlády vďaku tým, že boli prepustení z armády. Bol to aj prípad niektorých pilotov o ktorých si tu písal ?

_________________
Image

Býk Pohlaví:Muž Opice OfflineOsobní galerie uživatele private_jokerZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávuZobrazit autorovi WWW stránky
jarl
Obergefreiter


Věk: 42
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 990
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17467.14 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 24/11/2012, 21:21  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Hezké čtení. Koukám, že začátky československého vojenského letectva byly opravdu skromné a docela dobrodružné. Nebyly by obrázky nějakých českoslovenslých letadal převzatých po rozpadlém Rakousko-Uhersku? Rád bych viděl jak ty stroje vlastně vypadaly.

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.

Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Martas2411
Oberfähnrich


Věk: 43
Založen: 25. 11. 2007
Příspěvky: 1593
Bydliště: Bohumín
30485.74 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 24/11/2012, 23:45  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

private-Němci i německá většinav té době měla úplně jiné starosti,než aby se zabývali nějakým přepadem letiště.Vždyt bylo po válce ,formovalo se plno jiných nových států.Jak už jsem psal i nově zrozené Československo mělo problémy s určením hranic viz,polský zábor Těšínska a obsazení části Slovenska Maďarmi. O tom letišti v Plané nemám žádné další poznatky.A co se týče toho"vděku",tak osobně si myslím ,že se určitě takové případy staly.
Třeba si vem ,že právě Kostrba spolu se svým zástupcem Leteckého Sboru Holekou byli později Ministerstvem národní obrany obviněni za údajné vyzrazení vojenského tajemství.Zde je výňatek z jednoho článku,takže si můžeš udělat obrázek sám.Já osobně si myslím ,že těchto zapálených budovatelů letectva bylo vyhozeno víc.Takže ,je jedno jaký je režim ,sv...ně jsou za každého režimu.




Konec velitelské kariéry u Leteckého sboru
Jindřich Kostrba však v čele Leteckého sboru nesetrval příliš dlouho, již 20. února 1919 byl ve funkci vystřídán setníkem Karlem Hupnerem. Dne 28. dubna 1919 byl převelen k 98. pěšímu pluku ve Vysokém Mýtě. Důvodem byly zejména neshody mezi Leteckým sborem a Technickým odborem MNO, pod který spadala i činnost letectva. Jindřich Kostrba byl spolu se svým zástupcem Rudolfem Holekou na popud technické správy MNO obviněn z prozrazení vojenského tajemství – na schůzi čs. aviatického klubu měl uvést množství letadel Leteckého sboru, počet strojů umístěných na Slovensku, kdy tam byly odeslány a že je jich několik rozbito. Spor trval až do 20. června 1919, kdy byli oba obžalovaní zproštěni viny – žádné tajemství totiž neprozradili, a navíc tou dobou neexistoval předpis, který by určoval co se má vlastně utajovat.

I přes vítězství v tomto sporu se musel Jindřich Kostrba smířit se službou u pěšího pluku. V roce 1922 se přece jen vrátil k letectvu – stal se velitelem hospodářské správy Vzduchoplaveckého učiliště v Chebu, a později byl nucen znovu absolvovat letecký výcvik, aby se mohl vrátit k aktivnímu létání.


Pro jarla-samozřejmě že sem nějaké obrázky zítra hodím ,už jen pro představu.Jednalo se hlavně o byvalé rakousko-uherské mašiny,německé ,dokonce i ruské.Později přibyly i francouzské.Ale bude to chvíli trvat,musím to oskenovat.Na googlu je toho sice dost,ale chci sem dát obrázky už s československým výsostným označením a k tomu mi musí pomoci literatura Cool Cool Cool Cool Cool

_________________
VĚRNI ZUSTANEM!

Střelec Pohlaví:Muž Buvol OfflineOsobní galerie uživatele Martas2411Zobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávuOdeslat e-mailSkype
Martas2411
Oberfähnrich


Věk: 43
Založen: 25. 11. 2007
Příspěvky: 1593
Bydliště: Bohumín
30485.74 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 25/11/2012, 13:22  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Image


Image


Image


Takže zde některé kamufláže bývalých rakousko.uherských a německých strojů,teda kromě Anatry,to byl původně ruský stroj.

Jinak pánové dnes jsem se díval ráno na ČT 2 český dokument -DEJTE NÁM KŘÍDLA.Pojednává o čs.letcích v rakousko-uherském letectvu,francouzském,ruském a nakonec o vzniku čs.letectva v roce 1918.Je to perfektně uděláno a moc se mi to líbilo.Jelikož jsem to nenašel ke shlédnutí ,tak to dávám jako odkaz ke stažení.
http://www.ulozto.cz/xKoBewK/dejte-nam-kridla-1z5-2010-cz-dub-avi

_________________
VĚRNI ZUSTANEM!

Střelec Pohlaví:Muž Buvol OfflineOsobní galerie uživatele Martas2411Zobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávuOdeslat e-mailSkype
jarl
Obergefreiter


Věk: 42
Založen: 29. 11. 2011
Příspěvky: 990
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
17467.14 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 25/11/2012, 21:26  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Díky za ty obrázky. Hned jsem si udělal lepší představu, jak ty naše první vojenské letouny vlastně vypadaly.

_________________
Quod licet Iovi, non licet bovi.

Kozoroh Pohlaví:Muž Tygr OfflineOsobní galerie uživatele jarlZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Střelec
Unterfeldweber



Založen: 29. 07. 2010
Příspěvky: 1102
Bydliště: Plzen
19944.84 Sigidolar

czechrepublic.gif
PříspěvekZaslal: 26/11/2012, 07:57  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Co se týká Arigiho, provozoval mimo jiné i jeden Albatros. Zmínka o jeho letecké společnosti byla v nějaké populární publikaci o Mariánských Lázních z 80. let (úzká dlouhá kniha) a možná by se něco čerstvého našlo na stránkách Eduardu v souvislosti s jejich stavebnicí Albatrosu. Ostatně - "videonávod", ve kterém se počítačová projekce modelu skládá za zvuků Radeckého pochodu, nemá chybu....


 Pohlaví:Muž  OfflineOsobní galerie uživatele StřelecZobrazit informace o autoroviOdeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

46115 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.2052s ][ Queries: 19 (0.0399s) ][ Debug on ]