Obsah fóra Portál Vojna.net Portal
 FAQ  •  Hledat  •  Možnosti  •  Uživatelské skupiny  •  Registrace  •  Profil  •  Soukromé zprávy  •  Přihlášení
Kalendář 
Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma

Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma
Autor Zpráva
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 3/6/2008, 14:20  Předmět:  Sestřelený B 24 Liberator u Palačova Odpovědět s citátemDolůNahoru

Když jsem loni na podzim psal o letadlech a letcích,kteří bojovali v OSTRAVSKÉ OPERACI,psal jsem o pilotech,kteří tu položili své životy za naši svobodu ,at už to byli naši piloti nebo sovětští,kteří tu lítali na lavočkách a ilech.

Ted bych chtěl napsat o jednom americkém bombardéru ,který byl sestřelen německými stíhači a dopadl nedaleko Nového Jičína.Osud tohoto letadla měl zajímal už od děcka .Jelikož mám rodinu na Valašsku a s otcem opravujeme chalupu po babičce,tak jezdím s rodinkou pravidelně na tuto chalupu ,která je kousek od Valašského Meziříčí.Jezdím směrem na Nový Jičín ,dále pokračuji na Starý Jičín a Starojickou Lhotu a potom přes vesničku Palačov směrem na Lešnou.A právě za tou vesnicí Palačov je kousek od cesty pod stromem pomník americkým letcům,jejichž bombardér byl sestřelen německými stíhači.Byl to B 24 Liberator od 15.letecké armády USAAF.Tato letecká armáda operovala se svých základen v jižní Itálii a v severní Africe,na rozdíl od 8.letecké armády USAAF ,která operovala z Anglie.Nikdy by mě ve snu nenapadlo ,že o tomto stroji se dozvím víc.

Dne 17.prosince 1944 ráno odstartovaly stroje 15. USAAF ze základen na Sicílii.Bylo to dohromady 527 stroju B 17 Flying Fortress a B 24 Liberator .Jejich cílem byly rafinerie na výrobu paliva v Horním Slezsku ,respektive to byly cíle v Polsku.Byly to tyto cíle-Blechhammer- Nord, Blechhammer- Sud a poslední cíl byly cíle v Odertalu.

Liberator ,který se zřítil u Palačova letěl na třetí cíl –Odertal.Stroj byl z 765.perutě 461.bombardovací skupiny a měl výrobní číslo 42-50953,jinak měl pojmenování Flying Finger, což znamená Létající prst.

Jeho osádka byla
První pilot- Lt.Philip J. Crossman
Druhý pilot- Lt. Earl W. Kreps
Navigátor- Lt. William L. McLain Jr.
Bombometčík- F/O Hugh W. Hanley
Zbrojíř letky- Lt. Jack R. Cody
Horní střelec- Sgt. Leonard C. Geier
Levý boční střelec- Sgt. Walden A . Barson
Pravý boční střelec- Cpl. John A. Sainio
Dolní střelec- Sgt. William C. White
Přední střelec- Sgt . Lawrence M. Eidsmore
Zadní střelec- Sgt. Bernard C. Freeman

Kolem 11.45 byla tato skupina bombardéru napadena u obce Troubky na Přerovsku skupinou německých stíhaček typu Focke Wulf 190 a Messerschmidt 109 .
Němci zahájili čelní utok a podařilo se jim proletět přes ochrannou palbu bombardéru .Samozřejmě tím narušili semknutost bombardéru a potom jednotlivé skupinky německých stíhaček začaly likvidovat jednotlivé Liberatory.Než stačil přispěchat stíhací doprovod bombardéru tvořených americkými stíhačkami typu P 51 Mustang a dvouvrtulovými P 38 Lightning ,tak Němci stačili sestřelit 18 bombardéru.Ale jakmile přispěchali američtí stíhači svazu na pomoc ,skore se otočilo a američani začali masakrovat Němce.Američtí stíhači si nárokovali v době od napadení svazu( tj.zhruba od 11.45 do 12.30 ) 23 sestřelu ,při vlastní ztrátě 6 svých letadel ( 4 P 38 a 2 P 51).Ovšem skutečnost byla horší ,protože Němci přišli v tomto vzdušném boji okolo 50 stroju.



Věnujme se však Liberatoru B 24 „Flying Finger“,tento stroj napadla skupina stíhaček a během vzdušného boje byl bombardér těžce zasažen 20 mm kanony protivníka.Němečtí stíhači vyřadili tři ze čtyř motoru a poškodili hydraulickou soustavu .Letadlo se stalo neovladatelné a začalo strácet výšku ,čtyři střelci byli zabiti a dva členové posádky těžce raněni.Bombometčík Hanley se pokouší odhodit náklad pum ,ale nejde to jelikož se vlivem poškozené hydrauliky nedají otevřít dvířka pumovnice.Zbývá poslední možnost ,nouzově odpálit náloží zavřené vrata pumovnice ,to se podaří a letoun se zbavuje svého nákladu pum.Tím pádem vznikl otvor ,kterého posádka využila k opuštění stroje.Mezitím pilot dává rozkaz k opuštění stroje palubním klaksonem,který je napojen na všechna stanoviště v letadle.V nastálem zmatku a boji o život hledá Sgt.Eidsmore padák ,který nachází pod navigátorovým stolkem ,rychle si ho dává na sebe a spěchá za ostatními členy posádky k odstřelené pumovnici ,kde jsou již další letci ,kteří pomáhají nasadit padáky zraněným.První vyhodí své zraněné 2 kamarády a potom vyskočí ostatní .Poslední skáčou piloti a neovladatelný Liberator se čtyřmi zabitými střelci dopadá kousek za vesnicí Palačov.K zemi se snáší 7 padáku ,z nichž na dvou visí těžce ranění Lt.Cody a Sgt .Geier.
Všech sedm pilotu padlo do zajetí a těžce raněným se dostalo ošetření.Zbytek války prožili v zajateckých táborech.Neštastné čtyři střelce-Barnsona ,Whita,Sinia a Freemana pohřbili němci nedaleko místa dopadu letadla dne 20.prosince 1944.Po válce v srpnu 1946 byla těla letcu exhumována americkými vojáky a převezena do Francie na vojenský hřbitov amerických vojáku u města St.Avold.

A ted něco k protivníkum.Pravděpodobně šlo Focke Wulfy- 190 A8 z JG 300 z letišt Jútebork a Lobnitz,které byly na jih od Berlína,pravděpodobně to bylo 55 stroju.
Výškově je kryli Me 109 G-10 a G-14 též od JG 300 z letiště Reinsdorf,pravděpodobně 25 stroju.
I když ,na jiných stránkách zase tvrdí ,že to bylo něco okolo stovky stroju ,které svaz napadly .Přesný počet německých letadel neznám.

Při tomto útoku bylo sestřeleno hodně německých pilotu v okolí Nového Jičína.
Jedním z nich byl poddustojník Uffz.Emil Knoch ,který letěl na Me 109 G-14 ,výrobního čísla 781261 ,označení žlutá 9.
Už se dnes nedozvíme jak to bylo,jestli byl raněn ,neměl čas vyskočit,nebo byl zabit v boji.Jedno je jisté, unteroffizer Emil Knoch byl pohřben s vojenskými poctami na městském hřbitově v Novém Jičíně 20.prosince 1944 v hrobovém místě č.5.V roce 2002 byly všechny vojenské německé hroby ze hřbitova exhumovány a ostatky převezeny na společné uložiště do Valašského Meziřičí.Tento pilot je pohřbený v hrobě č.31 řada 1.ve druhém bloku.


Pro upřesnění zde dodávám tabulku vítězství německých pilotu tzv.ABSCHUSSMELDUNGEN jednotky JG 300 ze dne 17.12.1944
A zároven je zde i tabulka ztrát tzv,VERLUSTLISTE JG 300 z onoho osudného dne,je tam jméno i Emila Knocha i dalších pilotu německé Luftwaffe.Já jsem tam napočítal 3 sestřelené stihače v okolí Nového Jičína.
http://www.airpower.at/news04/0531_vyskov/vyskov3a.htm
Jinak celkem 17 pilotu Luftwaffe padlo ,4 piloti byli zranění a 4 jsou udajně dodnes nezvěstní.Zbytek německých pilotu se zachránil na padácích ,nebo nouzovým přistáním.Co se týče dopadu německých stroju nad uzemím Moravy a Slezska ,tak o tom se vedou dohady ,ale co jsem zjistil ze stránek tak by to mělo být něco okolo 27 německých letadel.

Pro upřesnění jenom dodám letoun B 24 Liberator patřil k 461.bombardovací skupině a byl ve stavu 765.perutě .Tato bombardovací grupa měla ještě ve stavu 764,766 a 767 perut.Její základna byla na letišti Torretto na Sicílii.
Stíhací krytí zajištovalo zhruba asi 300 letadel ,z toho 207 P51 Mustang a 93 P 38 Lightning od 305. a 306. stíhacího wingu.

Tento den ,17. prosinec 1944 byl pro obě strany zdrcující.Tato největší letecká bitva ,která proběhla nad naším uzemím si vyžádala ztrátu celkem 67 stroju a 222 letcu obou bojujících stran.Já sám jsem o této bitvě vubec nevěděl ,jelikož jsem z ostravska a tady bojovali spíš naši a sovětští piloti,kterých tu též hodně padlo.Takže díky jednomu už skoro zapomenutému pomníku jsem sesmolil tenhle článek a zase jsem o něco chytřejší.

Jinak se chystám fotograficky zdokumentovat pro hoblíka další 2 pomníky, tentokrát to budou sovětští letci z bitevních IL 2 ,jeden pomník je v Ostravě a druhý kousek za Ostravou .At má něco do té databáze,ale bude to až v létě.

Téma sestřelených letadel mě zajímá už od dětství a závidím těm nadšencum co se zabývají hledáním těchto letadel a objasnuji osudy posádek.

B 24 Liberator

Image

a zde ho máme -B 24 FLYING FINGER,vzdušná loď č.39 ,výr .číslo 42-50953,v plné kráse,fotka pravděpodobně s velitelem Crossmanem.Doufám že to je on.

Image






Posádka Flying Fingeru

Image


Přední řada-Sainio Jr., John (RWG), Freeman, Bernard C., Geier, Leonard G.; White, William C. ; Barnson, Valden A.; Eidsmore, Lawrence M

Stojící řada-Hanley, Hugh H.; McLain, Mac, Kreps, W. Earl, a Crossman, Philip J.



mapa ,kterou jsem dal já pro upřesnění

Image

Pomník u Palačova někdy na konci 80 tých let

Image

a mé fotky památníku týden staré .Všimněte si že se ztratila vrtule,před pul rokem tam ještě byla.
Napadají mě tři možnosti- bud je na renovaci,což je málo pravděpodobné,nebo ji ukrad nějaký sběratel, což je pěkné svinstvo ,jelikož tam vydržela cely komunistický režim a lidé se opamátník starali a největší svinstvo co mě napadlo ,že to byl nějaký sběrač kovu a vrtule skončila někde ve sběrně.Bez té vrtule to není ono.


Image

Image

Image


A ted něco k protivníkum

Me 109 unteroffizera Emila Knocha ,tento stroj dopadl na Novojičinsku

Image

Image

Image

pilot Emil Knoch. JG 300 Wilde Sau
fotky zde ,je tam i jeho hrob ve Valašském Meziříčí
http://www.jg300.de/index.php?id=33,54,0,0,1,0&highlight=emil%20knoch


Kluci jak jsem tak pátral a pátral ,tak bych se chtěl ještě zmínit o dvou německých pilotech ,kteří onoho dne 17.12.1944 bojovali nad moravským nebem.¨
Ten první se jmenoval KLAUS BRETSCHNAIDER a byl to velitel 5.letky stíhací eskadry JG 300 a měl hodnost kapitána ( Staffelkapitan 5/JG 300).Zvláštností na tomto pilotovi je ,že byl u takzvané utočné jednotky tzv.STURMGRUPPEN.Právě tyto jednotky byly zřízené na utoky proti těžkým americkým bombardérum.Tyto jednotky létali na speciálně upravených Focke Wulf –190 Sturmbock což česky znamená beran.Byla to vlastně těžce vyzbrojena a opancéřovaná stíhačka .Tyto stíhačky byly upraveny pro boj zblízka.Měly dodatečné panceřování kolem pilotovy kabiny a kolem zásobníku munice a navíc měl i vrstvené sklo na bočních stranách kabiny.Místo kanonu ráže 20mm měly tyto stroje kanony ráže 30mm,tato zbran byla sice pomalejší ,ale měla větší pruraznost .V pruměru 3 zásahy tímto kanonem z krátké vzdálenosti poslali bombadér k zemi .Piloti sturmbocku utočili z co nejmenší možné vzdálenosti .Upravy letadla znamenaly zvýšení hmotnosti stroje asi o 200 kg a to se samozřejmě odrazilo na snížení výkonu letadla.Proto musely být sturmbocky doprovázeny skupinami standartních stíhaček ,které je chránily před americkými stihači.Piloti sturmbocku byli dorovolníci a před vstupem pilota do této utočné jednotky musel každý pilot podepsat prohlášení ve kterém se zavazoval k tomu-cituji :Já,………., slavnostně slibuji,že při každém kontaktu s nepřátelským čtyřmotorovým bombardovacím letadlem provedu svůj utok z nejmenší možné vzdálenosti a že pokud moje střelba nebude učinná ,zničím nepřítele nárazem svého letadla.
Já osobně si myslím že toto prohlášení byla kravina ,protože němečtí stíhači toho v té době měli nad hlavu a že se to ani nijak neskoumalo.Už samo utočit na B 17 ze stometrové vzálenosti ,která je oježena těžkými kulomety a nad tebou lítají Mustangy,to už bylo sakra hrdinství.Tyto jednotky byly součástí německých eskader ,třeba zminovaná JG 300“ Wilde Sau“nebo též byly u JG 3 „Udet“.

No a ted k našemu pilotovi.Klaus Bretschneider patřil k jedněm z nejlepších u JG 300. Narodil se 4. 5.1920 v Berlíně.Prvního sestřelu dosáhl u JG 300 v noci z 5 na 6 září 1943.
Ve svých 24 letech dostal hodnost kapitána a velel 5.letce.Dosáhl 34 potvrzených sestřelu a právě toho osudného 17.12.1944 sestřelil na Moravou svůj poslední bombardér B 24 někde nad Olomoucí (viz .tabulka Abschussmeldung).O týden později ,přesně 24.12.1944 je tento pilot zabit při náletu amerických bombardéru nad Hesenskem ,kde je sestřelen Mustangem od 357. Fighter Group USAAF.
Byl vyznamenán i Rytířským křížem který obdržel 18.listopadu 1944.
Létal na FW –190 s označením „červená 1“ a jeho letoun nesl nápis –Rauhbautz VII,což v překladu znamená něco jako drsnák,drsný chlapík.
Drsný teda byl, když dokázal poslat k zemi tolik amerických i nějaké ty britské bombardéry.

Tabulka sestřelu Klause Bretschneidera




Ne Datum Čas A / C Typ Jednotka Poloha / komentáře
1. 5/6.9.1943 -- Viermot 5./JG 300
2. 22.9.1943 -- Lancaster 5./JG 300
3. 23.9.1943 -- Viermot 5./JG 300
4. 3.10.1943 -- Halifax 5./JG 300
5. 4.10.1943 -- Lancaster 5./JG 300
6. 16.12.1943 -- Lancaster 5./JG 300
7. 29.12.1943 -- Viermot 5./JG 300
8. 29.1.1944 -- Viermot 5./JG 300
9. 18.3.1944 -- Viermot 6./JG 300
10. 25.3.1944 0:27 Viermot 6./JG 300 N Krefeld, 5000 m
11. 25.3.1944 0:41 Viermot 6./JG 300 N Krefeld, 4500 m
12. 31.3.1944 0:35 Viermot 6./JG 300 Stuttgart oblasti
13. 23.4.1944 -- Viermot 5./JG 300
14. 23.4.1944 -- Viermot 5./JG 300
15. 20.6.1944 -- B-17 5./JG 300
16. 21.6.1944 -- P-51 5./JG 300
17. 26.6.1944 9:37 B-24 Stab II. / JG 300 Tulln oblasti, 6000 m
-- 26.6.1944 9:42 B-24 eV Stab II. / JG 300 Tulln oblasti, 6000 m
18. 7.7.1944 9:35 B-24 Stab JG 300 Calbe / Magdeburg oblasti, 6000 m
19. 18.7.1944 10:46 P-51 Stab JG 300 Füssen oblasti, 7000 m
20. 19.7.1944 11:35 P-38 Stab JG 300 S München, 5500 m
21. 20.7.1944 11:10 B-17 5./JG 300 Zwickau oblasti, 6500 m
22. 27.7.1944 9:57 B-24 5./JG 300 Székesfehervar, 7200 m
23. 6.8.1944 12:19 B-17 5./JG 300 SW Berlin, 8700 m
24. 22.8.1944 10:05 B-24 5./JG 300 Nagykanisza Mura, 7500 m
25. 24.8.1944 12:48 B-24 HSS 5./JG 300 Jindřichův Hradec oblasti
26. 11.9.1944 12:35 B-24 5./JG 300 Salzgitter, 1500 m
27. 12.9.1944 11:31 B-17 5./JG 300 Eberswalde, 8000 m
28. 12.9.1944 11:33 B-17 HSS 5./JG 300 Eberswalde, 8000 m
29. 27.9.1944 10:52 P-51 5./JG 300 S Eisenach, 7000 m
30. 28.9.1944 12:53 B-17 5./JG 300 Hildesheim, 8500 m
31. 7.10.1944 12:05 B-17 5./JG 300 Artern oblasti
32. 7.10.1944 12:06 B-17 HSS 5./JG 300 Artern oblasti
33. 7.10.1944 12:07 B-17 5./JG 300 Artern oblasti / narážel
34. 17.12.1944 11:55 B-24 5./JG 300 Prossnitz oblasti


Všimněte si jeho 33 sestřelu ,je tam dopsáno- narážel ,zajímavé co?Opravdu by mě zajímalo jestli do té B 17 narazil nebo ne.
Je vidět že piloti sturmbocku museli mít pevné nervy.

Kluci umíte někdo německy? Jeho poslední sestřel byl udajně nad Olomoucí, ale v této tabulce je Prossnitz.Neznamená to náhodou Prostějov?Ve slovníku jsem to nenašel.

No a zde jsou fotky Staffelkapitana Klause Bretschneidera i jeho stroje Fw-190“Rauhbautz VII.
Image

Image

model stroje Klause Bretschneidera si mužete postavit

Image


Image

hezké obrázky Rauhbautze VII v akci

Image

Image

takže tento stroj s vysokou pravděpodobností bojoval na našem nebi i onoho 17.12.1944

Druhý pilot o kterém sem chtěl napsat se jmenoval Josef Sweiger a měl hodnost unteroffizera.Tento pilot byl onoho dne 17.12.44 sestřelen na stroji Fw 190 "černá 6" výrobního čísla 682 283 u obce Dolany na Olomoucku .Pilot se zachránil na padáku ,ale padl o měsíc později dne 14.1.1945 při obraně Berlína.Trosky jeho Focke Wulfu si mužete prohlídnout zde

http://www.jg300.de/aid=150.phtml

O této největší bitvě na našem uzemí by se dalo určitě napsat mnohem víc.Ale i tak mě těší, že jsem něco našel o jednom z 527 bombardéru ,který se zřítil u jedné malinké vesničky.Jestli vás zajímají zdroje ,dodám později,ale bylo jich strašně moc.




Naposledy upravil Martas2411 dne 23/12/2014, 18:44, celkově upraveno 9 krát
  
David.58
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 3/6/2008, 15:26  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

výborný článek..


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 3/6/2008, 19:25  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Taky mě stál hodně času a hledání. Mr. Green


  
David.58
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 3/6/2008, 20:14  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

tak to si zaslouží nějakou odměnu Very Happy


  
degrel
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 4/6/2008, 07:20  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

kamaráde zamakal jsi na tom


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 4/6/2008, 08:28  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Jenom takový malý dodateček.V srpnu roku 1991 přijel do Palačova pan Lawrence Eidsmore ,byl to bývalý přední střelec z Flying Finger .Samozřejmě se šel podívat na místo dopadu.

Image


Zde jsem čerpal informace

http://www.mujweb.cz/cestovani/hostasovice/Vztlak-Horky_konec.htm

http://web.quick.cz/mplesek/LZ-leden%202004-upraveny.htm

http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=show&i=1531&mm=1&vd=1&PHPSSIDW=ee50fd23084a834cd2707c77ec9840b2

http://hloubkari.bloguje.cz/0805archiv.php

http://www.jg300.de/index.php?id=33,54,0,0,1,0&highlight=emil%20knoch

http://www.cieldegloire.com/jg_300.php

http://www.revi.cz/cz/revi/15_1.html

Kniha -Poslední rok Luftwaffe


  
Morybundus
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 4/6/2008, 21:00  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Marťas paráááda Smile Smile právem tě Destroy navrhl na povýšení Exclamation Exclamation Smile Smile
Opravdu moc pěkný článek Wink Wink


  
private_joker
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 5/6/2008, 08:29  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

výborne...zase nejaké nové info... Smile je to fakt zaujímavé...


  
Morybundus
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 5/6/2008, 08:36  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Ten Focke Wulfu bylo nádherné letadlo Exclamation Exclamation Chtělo by to napsat článek o tomto parádním stroji Wink


  
private_joker
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 5/6/2008, 15:27  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

mne sa viaccej páčila tá konzerva liberator Smile


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 23/10/2008, 12:33  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Tak vrtule je zpátky.Nedávno jsem jel na Valašsko a památník má svou vrtuli zpátky.Mé obavy se naštěstí nevyplnily ,jelikož jsem si myslel že vrtuli ukradli nějací sběrači kovů nebo nějaký šílený letecký nadšenec.Jelikož tento památník je v poli a mimo civilizaci ,tak jsem si myslel že ji prostě někdo ukrad .
Jaké bylo mé překvapení ,když jsem tu vrtuli viděl zpět a dokonce tam 2 lidé hrabali listí .Takže si myslím že obec Palačov tu vrtuli dala na renovaci a dál se stará o tento památník.Za to jim patří dík.

Image

Image




Naposledy upravil Martas2411 dne 23/12/2014, 18:52, celkově upraveno 1 krát
  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 29/7/2009, 12:52  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Našel jsem pěkný hodinový dokument ,který se váže k 17.prosinci 1944,kdy proběhla největší letecká bitva nad Československem .Ve filmu jsou výpovědi českých pamětníků a přeživších amerických letců.
Film trvá hodinu a je velice zajímavý.I když se nejedná přímo o Flying Finger,je v tomto filmu zachycen osud jiného sestřeleného Liberatoru.
Jsou tam nádherné letové záběry ,je to prostě bomba dokument .Už dlouho jsem nic takového neviděl Wink

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1100552743-pratelstvi-na-zivot-a-na-smrt/


Jenom upozornuji ,že to jede jenom v prohlížeči Explorer.


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 3/5/2010, 18:05  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Zde podrobnější a zajímavější informace k tomuto bombardéru.
http://www.leteckemuzeum.eu/news/tenkrat-nedoleteli-/

a informace o dodatečném vykopávání zbývajících fragmentů letadla.
http://www.leteckemuzeum.eu/news/vyydvizeni-trosek-americkeho-bombarderu-b24j-palacov-3-5-2008/


  
Martas2411
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 4/9/2010, 19:52  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Zde některé fragmenty z onoho liberátoru
http://leteckemuzeum.galerie.cz/4772563-palacov-b-24j


  
štajner
Anonymní






1.00 Sigidolar

PříspěvekZaslal: 21/8/2011, 23:36  Předmět:  (Žádný předmět) Odpovědět s citátemDolůNahoru

Nechci na nic narážet asi špatné informace ohledně pomíku (jen pro ujasnění).
Původní vrtuli opravdu ukradli asi (jak říkáte) nějací sběrači kovů nebo nějaký šílený letecký nadšenec. Jelikož původní vrtule nebyla originál tak si myslím, že to někdo vzal spíše do sběru. A tato vrtule je plastová replika, takže na tom není nic k ukradení.


  
Zobrazit příspěvky z předchozích:      
Odeslat nové témaOdpovědět na téma Zobrazit předchozí témaPoslat email příteli.Seznam uživatelů, kteří vidělit tento příspěvekUložit toto téma jako souborPrintable versionSoukromé zprávyZobrazit následující téma

Zobrazit následující téma
Zobrazit předchozí téma
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžeš připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžeš stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Board Security

58259 blokovaných útoků
Powered by phpBB2 Plus, phpBB Styles and Kostenloses Forum based on phpBB © 2001/6 phpBB Group :: FI Theme :: Mody a Credit

[ Time: 0.2702s ][ Queries: 22 (0.0978s) ][ Debug on ]